استفاده خلاقانه از سرامیک برای طراحی کلینیک ترمیم دندان

47

شرکت معماری Pedra Silva با طراحی کلینیک دندانپزشکی Maida Smiles در لندن، طراحی مراکز درمانی را در سطح جهانی به صورت چشم‌گیری توسعه می‌دهد.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Maida Smiles_01

شرکت معماری بین‌المللی Pedra Silva Arquitectos نمونه کار جهانی مراکز درمانی خود را بعد از طراحی کلینیک دندانپزشکی در انگلستان تکمیل کرد.

قرارداد طراحی کلینیک دندانپزشکی Maida Smiles در لندن، آخرین سری از مجموعه پروژه‌های طراحی مراکز درمانی است که از سوی این شرکت معماری پرتغالی به انجام رسیده است.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Maida Smiles_02

شرکت معماری برنده جایزه که در سال ۲۰۰۳ تأسیس شده است، به عنوان یک متخصص طراحی داخلی کلینیک و فضاهای درمانی، پروژه‌هایی را در سراسر اروپا، آفریقا و استرالیا تکمیل کرده است.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Maida Smiles_03

دستیار شرکت معماری Luis Pedra Silva گفت: «آخرین پرژه طراحی کلینیک ، (Maida Smiles) با راه‌حل‌های طراحی شخصی شرکت شامل توجه دقیق به جزئیات انجام شد که همین موضوع عامل اصلی موفقیت آن بود.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Maida Smiles_04

وی گفت: «ما توسط کلینیک Maida Smiles برای ارائه کانسپت طراحی کلینیک به شکلی خاص و به یاد ماندنی در سایت مذکور واقع در خیابان بالایی تپه Maida استخدام شدیم. این پروژه، ضمن ارتقاء شخصیت کلینیک، به جذابیت بصری نیز نیاز داشت. این مقوله کانسپت طراحی پیشرفته و پیچیده‌ای را می‌طلبید که با دندانپزشکی زیبایی پیشرفته و کارهای زیبایی چهره در این مکان مطابقت داشته باشد.»

طراحی کلینیک دندانپزشکی Maida Smiles_05
طراحی کلینیک دندانپزشکی Maida Smiles_06

ایده طراحی داخلی کلینیک بر اساس تفسیر ما از ایمپلنت‌های دندانی سرامیکی است که معمولاً در دندانپزشکی ترمیمی استفاده می‌شود. این ایده باعث شکل‌گیری بیش از ۵۰۰ عدد صفحه دست‌ساز شده است که دیوار را در دسته‌‌هایی به شکل کندو می‌پوشاند و به این شکل لبه‌هایی مدرن، تمیز و بالینی ایجاد می‌کند. طراحی کلینیک همچنین دارای یک در مخفی منحنی است که به فضای بالینی اصلی باز می‌شود و به هنگام بسته شدن و چفت شدن به دیوار، به طور مؤثری مخفی می‌شود.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Maida Smiles_07

ما می‌خواستیم که فضای پذیرش با راهروی بیرون در ارتباط باشد و به سمت فضای عمومی جریان پیدا کند. طراحی سرامیکی که با گوشه‌های منحنی دور دیوار کشیده شده است، به ایجاد حرکت کمک می‌کند و ارتباط و تداوم را به قلمرو بیرونی طراحی کلینیک ارائه می‌دهد. میز پذیرش به خودی خود از بتن ساخته شده است که ضمن محدود کردن استفاده از متریال‌های زیاد، این المان را به کف و سقف متصل می‌کند.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Maida Smiles_08

یک جنبه مهم دیگر، شامل جنبه فنی طراحی کلینیک در داخل تئاتر واقعی دندانپزشکی بود. ما در طول سال‌ها درک عمیقی از گردش فضا و سیرکولاسیون، تجهیزات و ارائه در فضاهای جراحی و اتاق‌های عمل در سطح جهانی به دست آورده‌ایم. جنبه‌های زیادی در طراحی داخلی و بازسازی این فضاهای کاری زنده وجود دارد که باید به دقت در نظر گرفته شوند. از جمله می‌توان به مدیریت با دقت فضا و گردش آزادانه تیم طراحی و بیماران در طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک اشاره کرد. راه‌حل‌های کاربردی و ارگونومیک برای تجهیزات فنی، ابزارآلات و دفع زباله همچنین از اصول پایه طراحی داخلی کلینیک و فضاهای درمانی هستند و باید با هر کانسپت طراحی به صورت متحد به کار برده شوند.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Maida Smiles_09

نتیجه کلی از طراحی دکوراسیون داخلی کلینک Maida Smiles ، در واقع طرحی مینیمالیستی و با فضایی آزاد است که باعث افزایش کاربری فضا می‌شود. دیوار سرامیکی سفارشی‌ساز و مبلمان نمادین، هم‌زمان با هم به کار برده می‌شوند و با حالت نورپردازی و انعکاس، باعث ایجاد نوعی پویایی جالب و تأثیرگذار بر روی سطوح می‌شوند.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Maida Smiles_10

منبع: e-architect