طراحی کلینیک دندانپزشکی در اسپانیا

52

طراحی کلینیک دندانپزشکی در اسپانیا

محل قرار گیری: مورسیا، اسپانیا

معمار: Jaime Sepulcre Bernad

زیربنا: ۲۲۵ متر مربع

سال ساخت: ۲۰۱۲

عکس‌ها از: David Frutos

کارفرمایان: Finsa, POLYREY

طراحی کلینیک دندانپزشکی کمپانی درا در اسپانیا

کلینیک دندانپزشکی Dra. Campoy

توضیحات متنی توسط معماران ارائه شده است. پروژه در یک اتاق کاملاً مربع‌شکل شفاف، به ابعاد ۱۵ در ۱۵ متر، با چهار ستون مرکزی، ساخت کلینیک آینده را در سه بخش برنامه‌ریزی‌شده با مشخصات بسیار مشابه هدف قرار می‌دهد.

کلینیک دندانپزشکی Dra. Campoy

اتاق انتظار

بخش اول عمومی‌ترین بخش است که افراد به آن دسترسی پیدا می‌کنند و اصولا شامل بخش پذیرش و اتاق انتظار بزرگی می‌شود. تمام این دست و دلبازی در فضای پذیرش و اتاق انتظار، دید آن را به سمت یک مربع خارجی روی محیط دایره‌های معرکه‌ای می‌برد که طراحی نما را تشکیل داده‌اند. بخش پذیرش که روی یک تکه دایره‌ای از مبلمان سازماندهی شده، اولین قطعه اصلی این فضای اولیه است و از آنجا عملکرد فضا کنترل شده است. بعد از پذیرش، یک دفتر مدیریت کوچک و یک اتاق استراحت کوچک قرار دارد.

اتاق انتظار

فضای دندانپزشکی

صمیمانه‌ترین و محافظت‌شده ترین بخش طراحی کلینیک ، بخش بالینی است که در کنار نمای پشتی روبروی بلوار نمایان می‌شود. این فضای مراقبت دندان، تشکیل شده است از یک مجموعه دارای پنج کابین که از لحاظ بصری به یک دیگر دید دارند. در این بخش همچنین یک دسترسی ثانویه، انحصاراً برای پرسنل دیده می‌شود.

فضای دندانپزشکی

بخش خدمات

در آخر، بین بیرونی‌ترین و داخلی‌ترین فضا، بخش واسطه‌ای دیده می‌شود که فیلتر شده است و تمام استفاده‌های مناسب خدمتکاران را شامل می‌شود. این بخش خدمات با یک اتاق استریلیزاسیون به سمت دفاتر اداری مشرف به آن پیش می‌رود. در این بخش همچنین اتاق اشعه، آزمایشگاه، موتورخانه، اتاق کارمندان، رختکن، دفتر پزشک و دستشویی مخصوص بیماران وجود دارد.

بخش خدمات

سه متریال مورد استفاده در طراحی کلینیک

سه ایده متریال دادن به این فضا با هدف ایجاد فضای نامحدود، به طراحی داخلی کلینیک رسمیت بخشیده است. ارتفاع ثابت: ۷۰/۲ متر:

۱ـ ایده دست‌یابی به حداکثر شفافیت با استفاده از شیشه.

۲ـ ایده‌ای که در آن تنها قطعات بی‌قاعده و آزاد، سه باکسی هستند که بخش میانی را تشکیل داده‌اند و متریال آن شبیه باکس‌های آهنی و از آلومینیوم است.

۳ـ ایده‌ای که تمام سطح زمین دارای یک متریال ممتد و گرم و انسانی چوب است که در نهایت پوشاننده خوبی است. و برای بقیه رنگ سفید.

سه متریال مورد استفاده در طراحی کلینیک

لوگو‌ی شهری

ایده طراحی نما ، به کار گرفتن بخشی از لوگوی کلینیک و توسعه آن در مقیاس شهری بود. نمای جدید همچنین به تصویر لوگوی شرکت تکیه داده است که از پیش وجود داشته و در حال حاضر به مقیاس شهری در آمده است.

لوگوی شهری

منبع: archdaily