نمونه طراحی کلینیک ارتودنسی

5

در زیر روندطراحی کلینیک ارتودنسی Hicks واقع در لنوار سیتی، ایالات متحده آمریکا با زیر بنای ۶۸۰۰ متر مربع که در سال ۲۰۱۴ توسط BarberMcMurry architects طراحی و ساخته شده است،شرح داده می‌شود.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Hicks-05
طراحی کلینیک دندانپزشکی Hicks_01

توضیحات متنی توسط معماران ارائه شده است. کلینیک ارتودنسی Hicks یک مرکز مراقبت‌های درمانی جامع است با یک موقعیت موجود در ناکسویل تنسی. در اواخر سال ۲۰۱۲ شرکت معماری BarberMcMurry برای کمک به طراحی کلینیک و مرکز درمانی مدرنی به منظور توسعه بخشیدن به محلی روستایی و محافظت‌شده با فاصله‌ی ۵ مایل از شمال شرقی شهر لنوار در غرب تنسی، به محل پروژه اعزام شد.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Hicks-07

کارفرما خواستار ساختمانی جدید برای طراحی کلینیک ارتودنسی بود که به زمینه گرم و دلچسب منطقه روستایی احترام گذاشته و همچنین تصویری پیشرفته مطابق با دیدگاه و انتظار آنها از یک مرکز درمانی ارائه دهد. سایت پروژه مستقر در ایالات متحده، ۳۲۱، به نحوی قرار گرفته است که به عبور ترافیک حداکثری دید داشته باشد. همچنین موقعیت طراحی کلینیک از لحاظ استراتژیک در نزدیکی مدارس محلی قرار گرفته است تا نیاز به خدمات دندانپزشکی و ارتودنسی محل را تامین کند. بخش‌های مجاور در سمت جنوب شرقی سایت طراحی کلینیک توسعه نیافته و دارای پوشش گیاهی پراکنده هستند. یک پمپ گاز و فروشگاه متعاقبا در سمت غرب واقع شده‌اند. ما ساختمان را دور از ایستگاه گاز قرار دادیم و المان‌های برنامه‌ریزی‌شده را با دقت در داخل ساختمان قرار دادیم تا قدرت نفوذ و تمرکز دید در طراحی داخلی کلینیک به سمت مناظر طبیعی اطراف باشد.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Hicks-12
طراحی کلینیک دندانپزشکی Hicks_02

انجمن پزشکی بریتانیا (BMa) از نزدیک با کارمندان در طراحی کلینیک Hicks همکاری کرد تا از ابتدا بداند کار آنها روز به روز چگونه پیش می‌رود. برای مشاهده و یادآوری جریان بیمار و کارمندان، گشت و گذاری در امکانات موجود در طراحی داخلی کلینیک صورت گرفت.

بعد از آنکه این اطلاعات حیاتی برای طراحی کلینیک جمع‌آوری شد، BMa بخشی ساده‌شده مخصوص رفت و آمد بیماران پیشنهاد کرد که به باقی اقدامات انجام گرفته در طراحی کلینیک کشیده شد. بدین ترتیب، یک راهرو به پهنای ۸ فوت برای بیماران، فضای انتطار و اتاق عمل را در هر انتها با عملکردهای پشتیبانی قرار گرفته در طول آن به هم پیوند می‌زند.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Hicks-06
چیدمان در طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک این امکان را برای سازمان‌دهی توابع پی در پی فراهم کرده است که برای افزایش بهره‌وری در راستای ستون فقرات طراح قرار بگیرند. فضاهای مشاوره، تحت عنوان المان‌هایی با پوشش آجری کم عمل می‌کنند که در داخل ستون فقرات کلینیک به صورت خطی کار گذاشته شده‌اند. فضای بار در راستای سمت غربی ساختمان برای پوشاندن دید پمپ گاز قرار گرفته است. فضای انتظار، در ورودی با حجم بزرگ و شیشه‌ای ارائه می‌دهد که همچنین برای تامین نور طبیعی روز در طراحی داخلی کلینیک مناسب است. در انتهای دیگر ستون فقرات، اپراتوری ۸ ایستگاه ارتودنسی را در خود جای داده و از مناظر سرسبزی بهره‌مند است که احساس شناور بودن در میان درختان را القا می‌کند.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Hicks-08
طراحی کلینیک دندانپزشکی Hicks_03

در طراحی کلینیک پالت محدودی از متریال‌هایی مانند شیشه، آهن، چوب سرو و بتن استفاده شده است. بیشتر کف‌سازی در طراحی داخلی کلینیک از بتن تراش‌خورده است با دو دیوار بتنی تخته‌ای در میان فضای انتظار و اتاق عمل. این دیوارها باعث مسدود کردن دید به پمپ گاز از فضای انتظار شده و انتهای فضای گردش بیماران را در اتاق عمل تعیین می‌کنند. سقف‌های روشن از جنس چوب سرو در طراحی داخلی فضای انتظار ، در راهرو به سمت پایین و به سمت اتاق عمل ادامه می‌یابد.

برای بهبود ارتباط با فضای خارجی، سقف‌های چوبی و دیوارهای بتنی داخلی در قسمت جلویی نمای شیشه‌ای قرار گرفته‌اند تا از خشکی سطوح خارجی بکاهند. جهت‌گیری ساختمان نسبت به نور خورشید، وجود پنجره‌ آهنی اطراف و آویزهای سقفی را برای ایجاد سایه الزامی کرده است. همچنان که بهره‌مندی از مناظر اطراف و نور طبیعی روز ممکن است.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Hicks-09
طراحی کلینیک دندانپزشکی Hicks-10
طراحی کلینیک دندانپزشکی Hicks_04

منبع: archdaily