معماری کلینیک دندانپزشکی با سقف شیب دار

14

محل پروژه: منطقه بست در هلند

معماران: Shift architecture urbanism

زیربنا: ۲۹۲ متر مربع

سال ساخت: ۲۰۱۱

عکاس: Rene de Wit

طراحی کلینیک با دید جذاب -06
طراحی کلینیک دندانپزشکی با دید جذاب -01

توضیحات متنی توسط معماران ارائه شده است. وظیفه ما از انجام این پروژه، تغییر و توسعه خانه‌ای تاریخی در مرکز شهر بست، روستایی در شمال هلند، به یک کلینیک دندانپزشکی با چهار اتاق درمان بود. سوال اصلی برای ارائه طراحی کلینیک در این مکان این بود که چگونه توسعه‌ فضا بر روی معماری موجود جواب می‌دهد و چگونه از فضای سبز بهره‌مند می‌شود.

طراحی کلینیک دندانپزشکی با دید جذاب -02
طراحی کلینیک با دید جذاب -07

چهار اتاق جدید درمان در طراحی داخلی کلینیک ، در حجم اصلی قرار گرفته‌اند که هم‌زمان هم تقلیدی است از خانه موجود و هم متضاد با آن است. به این شکل که حجم اولیه آن از دل ساختمان موجود بیرون کشیده شده است و دقیقاً از همان شیب سقف پیروی می‌کند. در حالی که با متریالی بسیار متفاوت اجرا شده است. سقف و نمای ساختمان الحاقی طراحی کلینیک با زینک پوشیده شده است. این باعث تقویت کیفیت نمادین حجم اولیه طراحی کلینیک شده و حجم الحاقی جدید را به شکل پیش‌زمینه‌ای بیگانه ارائه می‌دهد که با محیط روستایی اطراف ترکیب شده و هم‌زمان یک نشان روشن و واضح ایجاد می‌کند که بیانگر عملکرد طراحی کلینیک برای ساکنین این منطقه است.

طراحی کلینیک با دید جذاب -08
طراحی کلینیک دندانپزشکی با دید جذاب -03

حجم جدید، هر اتاق درمان را در طراحی داخلی کلینیک با فضایی باستانی از یک خانه مینیاتوری ارائه می‌دهد. سقف بلند و شیب‌دار آن منجر به یک فضای عمودی در طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک می‌شود که به زاویه دید بیمار بر روی صندلی دندانپزشکی پیوند خورده است. نورگیر سقفی در هر اتاق درمان، این امکان را برای بیماران در طراحی داخلی کلینیک فراهم می‌کند که حتی در طول درمان با فضای بیرون ارتباط داشته باشند. یک پنجره بزرگ که لبه‌ی آن تحت عنوان نیمکت هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، فضای اتاق‌ها را با نور طبیعی روز پر کرده و دیدی قاب‌گرفته از مناظر سرسبز اطراف را به بیماران و کارمندان در طراحی داخلی کلینیک ارائه می‌دهد.

طراحی کلینیک با دید جذاب -09
طراحی کلینیک دندانپزشکی با دید جذاب -04

تمام عملکردهای ثانویه در طراحی داخلی مطب ، در خانه‌ی موجود قرار گرفته‌اند بدون این که به سازه‌ی آن و جزئیات رایج مربوط به دهه ۳۰ میلادی آسیبی برساند. بیماران به فضایی خانگی و جوی آشنا در طراحی داخلی کلینیک وارد می‌شوند که روی هم رفته با وجود دید به باغچه‌های اطراف از ساختمان الحاقی، تجربه‌ی ملاقات‌های ضروری دندانپزشکی را که معمولاً با ترس و استرس همراه بوده است، برای بیماران بسیار راحت‌تر از سابق می‌کند.

طراحی کلینیک با دید جذاب -10
طراحی کلینیک دندانپزشکی با دید جذاب -05

منبع: archdaily