کلینیک دندانپزشکی Burbujas در اسپانیا

16

محل پروژه: وایادولید اسپانیا

معماران: José Manuel Martínez Rodríguez

مساحت: ۲۳۵ متر مربع

سال ساخت: ۲۰۱۸

عکاس: Pedro Iván Ramos Martín

طراحی کلینیک دندانپزشکی Burbujas_01

توضیحات متنی توسط معماران ارائه شده است. پروژه طراحی کلینیک شامل ترکیبی از تطابق یک محیط تبلیغاتی برای کاربری کلینیک دندانپزشکی کودکان است. ما یک فضای عمیق دارای هندسه‌ای نامنظم و نورپردازی‌هایی در نمای رو به خیابان یافتیم که ویژگی اصلی آن، سازهٔ محکم آن است. در پروسهٔ طراحی کلینیک ، سعی کردیم از این ویژگی بیشترین استفاده را داشته باشیم. این سازه با تیرهای بزرگ بتنی پشتیبانی‌شده توسط ستون‌های محکم ساخته شده است که ساختمان بر روی آنها استوار است. به این ترتیب با انتخاب متریال‌ها و المان‌ها به شکل درست، سعی در ایجاد تعادل در طراحی داخلی کلینیک داشتیم.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Burbujas_02
طراحی کلینیک دندانپزشکی Burbujas_03
طراحی کلینیک دندانپزشکی Burbujas_04

ویژگی‌های به‌خصوص بخش فضای پشتیبانی و برنامه‌های مورد نیاز درخواستی، شامل طراحی داخلی اتاق انتظار و چندین کابین، استراتژی مورد نظر را در طراحی داخلی کلینیک تعیین می‌کنند. در ادامه بیشتر با این استراتژی به کار رفته در طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک آشنا خواهید شد.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Burbujas_05
طراحی کلینیک دندانپزشکی Burbujas_06
طراحی کلینیک دندانپزشکی Burbujas_07

مجموعه‌ای از استوانه‌ها مانند حباب یا تنگ ماهی با اندازه‌های متنوع و متریال شفاف، فضا را اشغال می‌کنند و از المان‌های شاخص طراحی داخلی کلینیک محسوب می‌شوند. متریال شکنندهٔ آنها با بافت سخت و خشن بتن پوشیده، در طراحی داخلی کلینیک کنترانست ایجاد می‌کند. طراحان در پروسهٔ طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک ، تصمیم گرفتند که به دیوارهای محیطی دست نزنند. همچنانکه به سقف نیز کاری نداشتند. بنابراین از مواجهه با هندسهٔ نامنظم برای نصب و سر در گمی ناشی از حذف تیرها اجتناب کردند.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Burbujas_08
طراحی کلینیک دندانپزشکی Burbujas_12

این استوانه‌ها تمام نیازهای موجود در طراحی کلینیک را در خود دارند که عبارتند از: چهار کابین کوچک ارتودنسی، سه کابین بزرگتر برای عکاسی و توسعه، یک فضای انتظار کودکان و دو مطب برای پذیرش مراجعه‌کنندگان؛ در پشت کلینیک، دستشویی‌هایی جداگانه برای بانوان و آقایان در نظر گرفته شده است. سرویس بهداشتی بانوان به تجهیزاتی برای معلولین، یک انبار، یک دستشویی برای پرسنل و فضای استریلیزاسیون نیز مجهز است.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Burbujas_09
طراحی کلینیک دندانپزشکی Burbujas_11

از طرف دیگر، زیرزمین توسط پلکانی گردشی به سمت چپ فضای ورودی کلینیک دسترسی دارد. زیرزمین در برنامه‌ریزی طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک، برای استفادهٔ خصوصی در نظر گرفته شده است و شامل دفاتر پزشکان، اتاق کنفرانس و محوطهٔ اداری و همچنین اتاق ابزار می‌شود.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Burbujas_10
طراحی کلینیک دندانپزشکی Burbujas_13

منبع: archdaily