صندلی‌هایی به شکل دندان در کلینیک Bliss

30

محل پروژه: بانگوک تایلند

معماران: Integrated Field

زیربنا: ۹۱ متر مربع

سال ساخت: ۲۰۱۲

طراحی کلینیک Bliss-01

توضیحات متنی توسط معماران ارائه شده است. به طور عادی کلینیک قطعاً از آن مکان‌هایی نیست که به آن فکر کنیم. مگر در زمان‌های بیماری و کسالت. اما مراجعه به آن برای مراقبت‌های سلامتی بیشتر خودتان و چکاپ‌های منظم گاه به گاه ایده بدی نیست. بنابراین طراحی کلینیک دندانپزشکی Bliss به این منظور انجام شده است که حسی از آرامش و صمیمیت را القا کرده و ترس و استرس بیماران را از گذراندن زمان در فضایی کوچک با افراد غریبه کاهش دهد و مراجعه منظم به کلینیک را به امری روتین و روزمره تبدیل کند.

طراحی کلینیک Bliss-02
طراحی کلینیک Bliss-03

بر اساس اطلاعات پایه ای که در بالا ذکر شد، شرکت معماری IF طراحی کلینیک را به نحوی در نظر گرفت که به فضای انتظار کیفیت خوبی از آرامش و گرما داده و هم‌زمان حریم خصوصی در آن رعایت شود. فضایی که بینابین رسمی و غیر رسمی قرار دارد. صندلی‌ها در طراحی داخلی اتاق انتظار که به آنها «تک دندان» گفته می‌شود، طراحی شده‌اند تا به شخصیت اصلی طراحی داخلی کلینیک تبدیل شوند. آنها مکعب‌هایی به ابعاد ۴۵ در ۴۵ در ۴۵ سانتیمتر هستند که با چرم سفید پوشیده شده‌اند و با دو طیف از رنگ سفید ترکیب شده‌اند. وزن سبک آنها باعث می‌شود که به راحتی برداشته شه و یا در اطراف جابجا شود و فضای خصوصی نشستن هر کس را مانند یک صندلی شخصی یا تختی غیر رسمی ایجاد کند. علاوه بر آن، تمام مجموعه می‌تواند در طرفی جمع شود تا فضایی باز برای برگزاری رویدادی کوچک یا سمیناری داخلی ایجاد شده و همچنین تمیز کردن فضا ممکن شود.

طراحی کلینیک Bliss-04
طراحی کلینیک Bliss-05
طراحی کلینیک Bliss-06

فضای اصلی دیگر در طراحی کلینیک در واقع محدوده درمان با چیدمان باز است. هر اتاق برای دسترسی دندانپزشک هنگام کار از اتاقی به اتاقی دیگر، توسط پرده‌ای سفید تعیین شده است. کاربری فضا می‌تواند مطابق با حالات متفاوت فضا تغییر کند. چرا که صندلی‌های دندانپزشکی در مراحل اولیه به تعداد کامل آنها قرار نمی‌گیرند.

طراحی کلینیک Bliss-06

این پرده‌های سفید همچنین احساس آرامشی برای بیماران ایجاد می‌کند و به آسانی برای تمیز کردن و شستشو قابل برچیده شدن هستند. آنها می‌توانند از لحاظ رنگ، بافت یا شفافیت مطابق با نیاز طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک تغییر کنند. تنها فضایی که در طراحی داخلی کلینیک توسط دیواری آجری جدا شده است، اتاق اشعه ایکس است. این کار برای محافظت باقی فضاها از رادیو اکتیویته انجام شده و بسیار به دقت از لحاظ استاندارد و کیفیت کنترل شده است.

طراحی کلینیک Bliss-07

رنگ و نورپردازی در طراحی داخلی کلینیک بر اساس هویت سازمانی آن، سفید و نارنجی در نظر گرفته شده است. بیشتر فضاها در طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک به رنگ سفید روشن بوده و تنها کاربرد رنگ نارنجی برای ایجاد تمرکز بر روی بخش‌های مهمی مانند پیشخوان ورودی و صندلی‌های دندانپزشکی است. نورپردازی به تعیین اتاق انتظار و درمان، به ترتیب با استفاده از نورهای سرد و گرم کمک کرده است.

منبع: archdaily