طراحی داخلی اداری و انواع روش‌های چیدمان فضاهای اداری

254

شمایی که به سراغ این مطلب آمده‌اید احتمالاً می‌دانید که چیدمان دفتر کار شما و در کل طراحی داخلی اداری می‌تواند ارتباط مستقمی با چگونگی عملکرد کارمندان و انجام وظایف آن‌ها داشته باشد. در واقع برای افرادی مثل شما که به چیدمان دفتر کار و طراحی داخلی اهمیت می‌دهید قطعاً این موضوع روشن است که قبل از هر اقدامی باید اهداف خود و نیازهای کارمندان‌ را بررسی کنید. حتی برای تحقق این امر باید نوع کارها و وظایف کارمندان‌تان را در نظر بگیرید. منظورمان این است که تعاملات کارمندان با یکدیگر، با کارفرما و همچنین دسترسی‌ آن‌ها به بخش‌های مختلف دفتر کار مواردی مهمی هستند که در زمان انتخاب نوع چیدمان دفتر کار باید به آن‌ها توجه کنید.

در این راستا بر خلاف گذشته که طراحی داخلی اداری فقط به اتاق‌های بسته‌ی جدا از هم خلاصه می‌شد، انواع مختلفی از چیدمان متناسب با نوع کار و نحوه ارتباطات کارمندان وجود دارد. این چیدمان‌ها می‌توانند به بهره‌وری کارمندان و اعتبار کسب و کار شما کمک کنند. با این توضیح برای آشنایی بیشتر شما در ادامه‌ی این مطلب قصد داریم به معرفی انواع چیدمان در طراحی داخلی دفتر کار بپردازیم.

انواع چیدمان طراحی داخلی اداری _01
انواع چیدمان طراحی داخلی اداری _08

۱. چیدمان سنتی دفتر کار

چیدمان سنتی دفتر کار در واقع همان دفاتر انفرادی است که به صورت دائمی یا نیمه‌دائمی ساخته می‌شوند. این سبک چیدمان در طراحی داخلی اداری شامل ترکیبی از دفاتر و اتاق‌های کنفرانس بسته است؛ البته توجه داشته باشید که فضای پذیرش و لابی اداری به‌صورت بازتر طراحی می‌شود.

انواع چیدمان طراحی داخلی اداری _02

۲. چیدمان دفتر کار با اتاقک‌های مجزا

همان‌طور که از نام این چیدمان پیداست شما با یکی از انواع طراحی داخلی اداری با چیدمان باز روبه‌رو هستید که در آن پارتیشن‌هایی در سه طرف فضاهای کاری برای ایجاد یک جعبه یا اطاقک کشیده شده می‌شود. از مزایای مهم این سبک چیدمان و دکوراسیون داخلی اداری به صرفه‌ بودن آن است؛ همچنین این روش به شما امکان استفاده‌ی بهینه از فضا را می‌دهد. این نوع چیدمان و طراحی داخلی اداری در ترکیب با اتاق‌های کنفرانس بسته و دفاتر خصوصی برای مدیریت کاربرد دارد.

انواع چیدمان طراحی داخلی اداری _03

۳. چیدمان مبتنی بر کار تیمی

یکی از سبک‌های جذاب و البته از جدیدترین انواع چیدمان و طراحی دکوراسیون داخلی اداری چیدمان محسوب می‌شود. پر واضح است این روش برای حالتی است که کارمندان به صورت گروهی و در تیم‌های متفاوت مشغول به کار هستند.

نکات مهم این است که به هر تیم اختصاص داده می‌شود، تا حد زیادی بستگی به نوع فعالیت تیم دارد. از طرفی در طراحی داخلی اداری استاندارد و مناسب، این نوع چیدمان با ایستگاه‌های کاری انفرادی و فضاهای اختصاصی تکمیل می‌شود.

یادتان باشد که این روش نیاز به اتاق‌های کنفرانس را کاهش می‌دهد؛ چرا که می‌توانید از فضاهای مختلف برای برگزاری جلسات رسمی و غیر رسمی استفاده کنید.

انواع چیدمان طراحی داخلی اداری _04

۴. طراحی داخلی اداری با چیدمان باز

در طراحی داخلی دفتر کار با چیدمان باز از پارتیشن اداری و دیوار خبری نیست؛ یعنی این‌که فضاهای کاری به وسیله‌ی مبلمان از هم جدا و تعیین می‌شوند. در این حالت ممکن است میزها در کنار هم قرار بگیرند تا یک مجموعه تشکیل بشود یا این‌که از میزهای کاری چند نفره مانند نیمکت استفاده بشود. قابل ذکر است که در این روش برای برگزاری جلسات غیر رسمی و اجتماعات از میزها و صندلی‌های سالنی باید استفاده کنید.

از مزایای این روش چیدمان در طراحی داخلی اداری می‌توان به انعطاف‌پذیری آن اشاره کرد. به این شکل می‌توان فضاهای چندمنظوره‌ای ایجاد کرد که به آسانی توسعه پیدا می‌کنند، ساخته و برچیده می‌شوند.

انواع چیدمان طراحی داخلی اداری _05
انواع چیدمان طراحی داخلی اداری _06

۵. چیدمان تلفیقی دفتر کار

این سبک هم جزو جدیدترین انواع چیدمان فضاها در طراحی داخلی اداری محسوب می‌شود که سیستم‌های کاری مبتکرانه‌ی مدرن با این سبک چیدمان بیشتر سازگار هستند. تمام سبک‌هایی که بیان کردیم در این روش استفاده می‌شود و به همین دلیل به چیدمان تلفیقی معروف است. در واقع شما با توجه به نیاز شرکت و تیم‌های کاری خود و سبک کاری کارمندان در بخش‌های مختلف می‌توانید ترکیبی از این سبک‌ها را در چیدمان داشته باشید.

برای مثال می‌توانید در طراحی داخلی فضای اداری یک دفتر کار بزرگ، بخش‌های مختلفی تعیین کنیم، به نحوی که کارمندانی که به تمرکز بیشتری برای کار احتیاج دارند امکان دسترسی به اطاقک‌های خصوصی را داشته باشند و برای انجام کارهای تیمی بخشی را با چیدمان باز تعیین کنید.

۶. چیدمان فضاهای کاری اشتراکی

بی‌مقدمه باید بگوییم که یکی از عالی‌ترین طراحی‌های قرن چیدمان فضاهای کاری اشتراکی است. با این روش به راحتی می‌توانید بدون ایجاد یک دفتر کار شخصی از تمام امکانات دفتر کار استفاده کنید. این نوع فضاهای کاری برای فریلنسرها و افرادی که در حال راه‌اندازی کسب و کار جدید هستند ایده‌آل است.

در این دفاتر کاری هم می‌توان تلفیقی از فضاهای خصوصی و اشتراکی را دید. از طرفی این امکان وجود دارد که فضاهایی برای برگزاری جلسات تیمی و رویدادها در این نوع طراحی داخلی فضای اداری در نظر گرفته بشود.

انواع چیدمان طراحی داخلی اداری _07

انتخاب نوع چیدمان و سبک طراحی داخلی فضای اداری

قطعاً با آگاهی از انواع چیدمان در دکوراسیون داخلی اداری می‌توانید تصمیم بهتری بگیرید که کدام نوع چیدمان برای کسب و کار شما مناسب‌ است. با یک نگاه کلی و البته کمی دقیق متوجه خواهید شد که در طراحی داخلی اداری دفاتر کوچک بهتر است نوع چیدمان باز را در نظر بگیرید تا به لحاظ بصری فضا دلباز و بزرگ بشود، اما در فضاهای بزرگ نوع چیدمان تلفیقی بهترین بازدهی را خواهد داشت؛ همچنین باید ببینید که کار شما بیشتر به صورت تیمی انجام می‌شود یا این‌که ایجاد فضاهای انفرادی در دفتر کار شما ضروری‌تر است.

در آخر برای این‌که با توجه به نوع و فضای کسب‌وکارتان اطلاعات بیشتر و جزئی‌تری در طراحی داخلی اداری داشته باشید می‌توانید از راهنمایی متخصصین طراحی داخلی شرکت معماری شیپ استفاده کنید؛ همچنین در صورتی که قصد بازسازی دفتر کار خود را دارید یا در فکر دکوراسیون داخلی دفتر کار جدید خود هستید، این شرکت می‌تواند خدمات حرفه‌ای خود را به شما ارائه دهد.