اجرا و ساخت سالن کنفرانس و همایش

64

شمایی که به سراغ این مطلب آمده‌اید قطعاً حق دارید که بدانید شرکت معماری مورد نظرتان پروژه‌ی ساخت سالن کنفرانس یا ساخت سالن همایش را به چه‌ صورت و با ارائه‌ی چه خدماتی انجام می‌دهد. احتمالاً هم می‌دانید که طراحی و ساخت سالن کنفرانس یا سالن همایش از صفر تا صد نیازمند گام‌های گوناگون و استانداردی است.

 باید بگوییم که به طور کلی فرقی ندارد که شما به عنوان کارفرما در سازمان‌ و شرکت‌ عمومی دنبال معماری و طراحی سالن کنفرانس یا همایش هستید یا در مجموعه و بخش خصوصی، در هر صورت برای این‌که بتوانید ماهیت مرتبط با اهداف کسب‌وکار و حتی فرهنگ کاری خود را با تلفیقی از دانش و تجهیزات با هنر معماری به نمایش بگذارید و به نتیجه‌ی ایده‌آل دست پیدا کنید و برای این منظور در جریان فرایند کامل پروژه قرار بگیرید.

ساخت سالن کنفرانس محیا دارو

ما در شرکت معماری شیپ به عنوان مجری و شرکت بازسازی و طراحی سالن کنفرانس و همایش ابتدا نیازمندی‌های کلی شما را در نظر می‌گیریم و سپس براساس نیازها یک طرح مبدأ را طراحی می‌کنیم و برای بهبود بیشتر در اختیارتان قرار می‌دهیم. در ادامه برنامه‌‌ریزی‌های لازم را برای تکمیل و تحویل پروژه انجام می‌دهیم که شامل تمام خدمات لازم است، از جمله تخریب و ساخت، گرفتن مجوزهای لازم، تهیه و نصب تجهیزات سالن کنفرانس و همایش، استخدام نیروی انسانی برای ساخت و سایر موارد. 

اما این‌که مسیر دریافت پروژه‌ از شما تا طراحی و ساخت سالن کنفرانس و همایش دقیقاً به چه صورت است و چه مراحلی را طی می‌کنیم مواردی هستند که در ادامه به صورت جزئی‌تر به آن‌ها می‌پردازیم.

فاز یک: برنامه‌ریزی مقدماتی

برای طراحی و اجرای سالن کنفرانس یا همایش، تیم طراحی معماری در گام اول با مشاوره با صاحبان پروژه و تیم‌های مرتبط، نیازها و اهداف مورد نظر آن‌ها را بررسی می‌کنند؛ البته این مشاوره همراه با بازدید اولیه است که در نهایت موارد زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد:

  1. بررسی مساحت موجود و بررسی ابعاد دقیق، شکل و اندازه ساختمان و زیرساخت‌های موجود
  2. شرح فضاهای مورد نیاز و بررسی وضعیت تمام آن‌ها براساس آمار تعداد افراد استفاده کننده
  3. تهیه‌ی گزارش کامل توجیهی و تهیه‌ی نقشه‌های فاز یک با رعایت نوع کاربری‌ها به شکل لکه گذاری (زون بندی)
  4. بررسی عوامل محیطی مثل موقعیت جغرافیایی، آب و هوا، نوع کاربری مجاور
  5. ارزیابی نوع سیستم‌های تاسیساتی و شیوه‌های اجرای بهینه، بررسی نوع مصالح مصرفی و چگونگی تامین آن‌ها
  6. تهیه طرح توجیهی فنی، مالی و زمانی و همچنین مستندات لازم
  7. بررسی تجهیزات و امکانات مطلوب از جمله سیستم صوتی و تصویری، نورپردازی، صندلی‌ها و میزها و استانداردهای ایمنی و بهداشتی از جمله استفاده از متریال‌های ضد حریق، فراهم کردن خروج‌های اضطراری، تجهیزات ایمن 

فاز دو: طراحی دقیق معماری و ارائه‌ی ایده‌های اولیه

طراحی مفهومی: معماران ما در این مسیر به سمت ایجاد یک مفهوم می‌روند. در واقع این مفهوم با تحلیل نیازهای شما به عنوان کارفرما و صاحب پروژه می‌تواند به طور مثال ایده‌هایی باشد که در نگاه اول برای نما و ظاهر در نظر گرفته می‌شود، از جمله سبک معماری و موقعیت اجتماعی و فرهنگی برای الهام گرفتن ایده.

ارائه‌‌ی طرح‌های اولیه: این کار با طراحی معماری دقیق انجام می‌شود که شامل ایجاد نقشه‌ها و نمودارهای ساختمانی است که در آن مواردی مثل نقشه‌های ساخت، برش‌ها و نمودارهای سیستم‌های فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در واقع معماران شیپ در ابتدا با مطالعه‌ی اجزای معماری مشابه و پروژه‌های مرتبط دیگر و تجربه و سابقه‌ی خود در ادامه ایده‌ها و طرح‌های اولیه خود را ارائه می‌دهند و با توجه بازخورد شما آنها را بهبود می‌بخشند.

نقشه کشی و مدل‌سازی: به طور کلی معماران در این بخش طرح‌های نهایی خود را توسعه می‌دهند که شامل جزئیات دقیق از پلان، مواد و متریال‌ها، امکانات و تجهیزات سالن کنفرانس یا همایش است؛ سپس با استفاده از نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی و رندرینگ تصاویر و ویدئوهای مفهومی از طراحی و ایده‌ی اولیه را پیش روی شما بگذارند.

طراحی سیستم‌های اولیه: از جمله سیستم‌های سرمایش و گرمایش، تهویه هوا، سیستم آبرسانی سرد و گرم، اطفاء حریق، فاضلاب و …

طراحی تاسیسات الکتریکی: از جمله روشنایی عمومی، پریزهای برق، تلفن، شبکه، سیستم صوت عمومی (پیجینگ)، تابلوهای برق، سیستم هوشمند و BMS، دوربین مدار بسته و …

در فاز دو نقشه کامل فضا با جزئیات کامل برای ساخت سالن کنفرانس (همایش) ایجاد می‌گردد که مهندسین اجرایی بتوانند به صورت دقیق طرح ایجاد شده را پیاده سازی کنند.

نقشه سالن کنفرانس

فاز سه: طراحی فضای سالن کنفرانس یا سالن همایش

برای این منظور بر اساس اهداف و نیازهای مشتری در مرحله اول و طی مشاوره، مشخص شده بود، برای طراحی داخلی و بیرونی سالن از نظر زیبایی، راحتی و همچنین کارایی برنامه‌های لازم چیده می‌شود.

در واقع روش کار شیپ به این صورت است که معماران با سایر اعضای تیم از جمله مهندسان سازه و تجهیزات، بازرسان ساختمانی و همچنین مشاوران متخصص هماهنگی و مشاوره‌ی لازم را انجام می‌دهند و در ادامه بر اساس اهداف و نیازهای مشتری که در مرحله اول و طی مشاوره مشخص شده بود، برای طراحی داخلی و بیرونی سالن از نظر زیبایی، راحتی و کارایی برنامه‌های لازم برای طراحی چیده می‌شود که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشخص کردن تعداد شرکت‌کنندگان مورد انتظار
  • مشخص کردن نقاط دسترسی
  • مکان‌یابی صندلی‌ها
  • تجهیزات صوتی و تصویری مد نظر
  • صحنه و سکوی سخنرانی
  • انتخاب رنگ‌ها
  • تزئینات داخلی
  • سیستم‌های روشنایی
  • سیستم تهویه
  • و…

فاز چهار: اجرا و نظارت پروژه

۱. اجرای پروژه و ساخت ممکن است نیاز به اخذ مجوزهایی باشد. در واقع برای شروع هر پروژه‌ی ساختمانی، باید مجوزهای لازم از مراجع ملکی و شهرداری مربوطه گرفته شود. این مجوزها شامل مجوز ساخت، تغییر کاربری، حفاظت محیط‌زیست و مجوزهای ایمنی و حریق است.

۲. بعد از اخذ مجوزها، پروسه‌ی ساخت سالن همایش آغاز می‌شود و تمامی جزئیات معماری بر اساس نقشه‌ها و مستندات به اجرا در می‌آید که شامل موارد زیر است:

  • مشاوره‌ و انتخاب پیمانکار ذیصلاح
  • تهیه‌ی جزئیات اجرایی معماری، معماری داخلی، دکوراسیون و تاسیسات در هنگام اجرا
  • نظارت مقیم و عالیه در معماری داخلی، دیزاین و دکوراسیون، تاسیسات برقی، تاسیسات مکانیکی و تجهیزات الکتریکال
  •  تعیین هزینه‌های طراحی و اجرای پروژه و مقدار بودجه‌ی لازم
  •  تعیین زمان‌بندی مراحل مختلف اجرای پروژه، یعنی طراحی، ساخت و تکمیل سالن

۳. در این نقطه، نظارت بر ساخت و اجرای پروژه انجام می‌شود تا طراحان مطمئن باشند که طرح‌ها به درستی اجرا می‌شوند و با استانداردها مطابقت دارند.

فاز پنج : راه اندازی و بهره برداری ساخت سالن کنفرانس

۱. تست و بازبینی تمام تجهیزات به کار رفته از جمله سیستم کنفرانس، سیستم صوتی و میکرفون‌ها، سیستم ویدئویی و …، تجهیزات ایمنی، سیستم نورپردازی برای اطمینان از عملکرد صحیح

۲. ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ای و آموزشی دقیق در زمان شروع بهره‌برداری از پروژه

۳. تهیه‌ی آلبوم نقشه‌‌ها مثل ساخت (AS BUILT) معماری و همچنین معماری داخلی و تاسیسات

۴.  تحویل پروژه به مشتری در زمان تعیین شده

خلاصه‌ای از اجرای سالن کنفرانس و ساخت سالن همایش

در زمانی که سالن کنفرانس بازسازی خواهد شد، تخریب براساس طراحی انجام شده صورت می‌گیرد، بعد از تخریب نیاز است زیرساخت‌‌های تاسیسات مانند کانال کشی، سیستم هاس سرمایشی و گرمایشی، سیم کشی و تاسیسات برقی و… انجام شود.

سقف مولفه مهم در سالن همایش، اصولا دارای ارتفاع بیشتری نسبت به فضاهای دیگر است، بنابراین نیاز به زیرساخت خود (ستون کشی) دارد تا بتوان با توجه به طرح سقف کاذب با کناف و تکنولوژی‌های دیگر فراهم شود، نورپردازی طراحی شده در سقف براساس طراحی ایجاد شود.

دیوارها نیز ممکن است نیاز به زیرسازی داشته باشند تا به خوبی دیوارکوب‌ها نصب شوند. تاسیسات مربوط به ارتباط وسایل مانند سیم کشی برق، فضای مربوط به ال سی دی و.. فراهم شد سپس گچ کاری لازم انجام می شود.

کف نیز المان دیگری از فضا سالن کنفرانس است که بعد ایجاد زیرساخت‌های لازم براساس نقشه فاز دو معماری اجرا می‌گردد، شامل موزاییک، سرامیک، ارتباطات میزها با اتاق فرمان و.. است و در انتها براساس سلیقه و نوع طراحی موکت، پارکت و… انجام خواهد شد.

رنگ آمیزی سقف و دیوارها انجام شده و بعد از آن نیز تمیزکاری فضا صورت می‌گیرد تا فضا آماده نصب تجهیزات و وسایل باشد.

چیدمان میزها، نصب میکروفون، مانیتور، پنل، دوربین ها، دیوارکوب‌ها، درب ورودی، تجیهرات و…. انجام می‌گردند تا فضای نهایی براساس طرح خلق شود.

ساخت سالن کنفرانس

شیپ مجری ساخت سالن کنفرانس

در آخر باید بگوییم طراحی و ساخت و اجرای سالن کنفرانس یا سالن نمایش نیازمند همکاری مستمر بین معماران، مهندسان و همچنین متخصصین مختلف است. برای این‌که از همان ابتدا در مسیر درست قرار بگیرید و از هدر رفتن بودجه خود جلوگیری کنید؛ بهتر است به عنوان مشاور یا تصمیم گیرنده در سازمان یا شرکت خود ابتدا با مشورت ذینفعان دیگر، فهرستی از نیازها را تهیه کنید و در ادامه در اختیار متخصصین شرکت شیپ قرار بدهید.

متخصصین ما در شیپ با بررسی نظرات و نیازها براساس کاربری‌های مورد نیاز با توجه به مشاوره و بازدید‌هایی که انجام خواهند داد، شروع به تهیه‌ی برنامه‌ی فیزیکی و پلان و طرح اولیه می‌کنند و در ادامه با توجه به هزینه‌ها‌، بودجه و امکانات و تاسیسات روی طرح نهایی کار می‌کنند. شر‌کت شیپ تمام مراحل انجام پروژه را به گونه‌ای مهیا می‌کند که یک سالن کنفرانس با کیفیتی بالا و استاندارد و مطابق با نیازهای شما ساخته و اجرا شود.