دکوراسیون داخلی و طراحی دفتر وکالت

336

بی مقدمه باید بگوییم که طراحی دفتر وکالت یک فرآیند چندگانه و پیچیده است که نقش بسیار مهمی را در ارائه‌ی خدمات حقوقی به مراجعین ایفا می‌کند. دفتر وکالت مکانی برای انجام امور قانونی، مشاوره‌ی حقوقی، مذاکرات و تعامل با مراجعین و دیگر وکلای حقوقی شناخته می‌شوند؛ فضای دفتر وکیل نشان دهنده‌ی شخصیت و برند آن است، اعتماد مراجعه کننده نخستین گام برای دریافت مشاوره و خدمات حقوقی از وکیل است، بنابراین در دیزاین دفتر وکالت به اعتماد مخاطب توجه ویژه‌ای باید داشت.

اصول و استانداردها در طراحی دفاتر وکالت با اندازه‌گیری و آشکار سازی فضا، دیزاین دفتر کار وکالت و تجهیزات فناوری مرتبط است که توجه به آن‌ها نه تنها به ارتقاء عملکرد و کارایی دفتر وکالت کمک می‌کند؛ بلکه در ایجاد تجربه‌ی مثبت برای مراجعین و وکلای دفتر هم موثر است. از این جهت در این مقاله نکات مهمی در خصوص طراحی دفتر وکالت عنوان شده است. جهت مشاوره و راهنمایی می‌توانید با شماره تلفن‌‌های زیر تماس بگیرید.

فضاهای مورد نیاز برای طراحی دفتر وکالت

یکی از عوامل مهمی که هنگام دیزاین دفتر وکالت باید در نظر داشته باشیم، تنوع فضاها است. تمام فضاهای اصلی موجود در برنامه‌های طراحی دفتر وکالت باید از نظم و سازماندهی مناسبی برخوردار باشند و به این ترتیب در نگاه اول تأثیر مثبتی در ذهن مراجعین خواهند گذاشت. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد فضاهای اصلی موجود در برنامه‌های طراحی و دکوراسیون دفتر وکالت ارائه شده است.

  • فضای پذیرش: جایی که مراجعه‌کنندگان با منشی یا مدیر دفتر ملاقات می‌کنند. باید دارای میز پذیرش، صندلی انتظار و فضای ذخیره‌سازی باشد.
  • لابی: اولین فضایی که مراجعه‌کنندگان با آن روبرو می‌شوند. این فضا باید حس اعتماد و دعوت کننده با راهنمایی مراجعه کننده باشد.
  • سرویس بهداشتی: باید تمیز، مرتب و به راحتی قابل دسترسی باشد.
  • آشپزخانه یا آبدارخانه: فضایی برای تهیه قهوه، چای، میان وعده و غذا برای کارکنان و مراجعه‌کنندگان.
  • دفتر وکلا: فضایی برای کار وکلا، باید دارای میز، صندلی، قفسه کتاب و کامپیوتر باشد.
  • اتاق جلسات: فضایی برای ملاقات با موکلان یا برگزاری جلسات، باید دارای میز کنفرانس، صندلی، تخته وایت‌برد و تجهیزات صوتی و تصویری باشد.
  • اتاق پرونده: فضایی برای ذخیره پرونده‌های حقوقی، باید دارای قفسه‌های بایگانی، قفسه‌های کتاب و سیستم اطفاء حریق باشد.
  • کتابخانه: فضایی برای تحقیق و مطالعه، باید دارای قفسه‌های کتاب، میز مطالعه و صندلی باشد.
  • فضای اداری: فضایی برای کار کارکنان اداری، باید دارای میز، صندلی، کامپیوتر و فضای ذخیره‌سازی باشد.
  • اتاق سرور: فضایی برای ذخیره سرورها و تجهیزات شبکه، باید دارای تهویه مطبوع، کنترل دما و سیستم اطفاء حریق باشد.
  • انبار: فضایی برای ذخیره تجهیزات و لوازم اداری باشد.

لابی

ایجاد آسایش مراجعین، مسیریابی درست و چیدمان مناسب لابی اداری و فضای پذیرش نکات مهمی است که باید هنگام طراحی دفتر وکالت در نظر داشته باشیم. چیدمان گروهی صندلی‌ها در لابی اداری به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در اینجا لازم است برای حریم خصوصی افراد ارزش بیشتری قائل شویم و انواع مبلمان‌های تکی و چند نفره را برای دکوراسیون لابی اداری در نظر بگیریم.

پوشش مبلمان باید با پارچه‌های مقاوم و زیبا انجام شود که با دکوراسیون دفتر وکالت هماهنگ هستند. چند عدد میز و قفسه‌های کتاب و مجله در لابی اداری، حس و حال بودن در فضای نشیمن خانه را به افراد منتقل می‌کند؛ همچنین پیشنهاد می‌شود تا حد امکان از تجملات و تزئینات اضافی در دکوراسیون دفتر وکالت اجتناب کنید.

دفتر وکلا

برای دکوراسیون اتاق وکیل لازم است مبلمان راحت‌تری از لابی اداری در نظر گرفته شود. یک مبل راحتی کوچک متناسب با دکوراسیون دفتر کار و میز قهوه‌خوری در جلوی آن برای این فضا کافی است. وکیل در این فضا کارهای خود را انجام می‌دهد بنابراین داشتن میزکاری، قفسه کتاب، فضای راحت برای استفاده از کامپیوتر باید در نظر گرفته شود.

اتاق کنفرانس (جلسات) دفتر وکالت

طراحی خلی اتاق کنفرانس هم از جمله موارد مهمی است که باید در نظر داشته باشیم. طراحی داخلی اتاق کنفرانس باید در بهترین موقعیت مکانی دفتر کار انجام شده و در جایی قرار بگیرد که خبری از صداهای مزاحم بیرون نباشد. البته که لازم است با تدابیر خاص طراحی داخلی اداری ، شرایط آکوستیک مناسب را برای این فضا مهیا کنیم.

انتخاب مبلمان مخصوص این فضا نیز باید مطابق اصول دکوراسیون دفتر وکالت انجام شود. یک میز بزرگ برای برگزاری جلسات، مهم‌ترین جزء طراحی داخلی اتاق کنفرانس است. نورپردازی این اتاق نیز باید مطابق اصول طراحی داخلی دفتر وکالت انجام شود. هر چند انتخاب اتاقی پرنور با پنجره‌های وسیع به منظور بهره‌وری از نور طبیعی روز راهکار بسیار مناسب‌تری است.

در نظر گرفتن تجهیزات سخت‌افزاری مناسب برقراری جلسات مجازی یا ارائه‌های تصویری در طراحی داخلی اتاق کنفرانس ضروری است. در نظر گرفتن تمهیداتی در دکوراسیون دفتر کار برای پنهان کردن کابل‌ها و شکیل نشان دادن تجهیزات الکترونیکی نیز از جمله مواردی است که باید در نظر داشته باشید.

طراحی دفتر کار وکالت مدرن

دکوراسیون دفتر وکالت مدرن بر پایه اصول زیر استوار است:

1. مینیمالیسم: استفاده از خطوط تمیز، سطوح صاف و مبلمان ساده و کاربردی.

2. عملکردی بودن: چیدمان فضاها به گونه‌ای باشد که کارآمد و کاربردی باشد و جریان رفت و آمد را به حداقل برساند. استفاده از مبلمان ارگونومیک و تجهیزات مدرن برای افزایش بهره‌وری.

3. استفاده از مواد طبیعی: استفاده از مواد طبیعی مانند چوب، سنگ و مرمر برای ایجاد فضایی گرم و دعوت‌کننده.

4. نورپردازی: استفاده از نور طبیعی و مصنوعی برای ایجاد فضایی روشن و دلنشین. استفاده از نورپردازی تاکیدی برای برجسته کردن عناصر کلیدی فضا.

5. رنگ: استفاده از رنگ‌های خنثی مانند سفید، خاکستری و بژ برای ایجاد فضایی آرام و حرفه‌ای. استفاده از رنگ‌های پاپ برای ایجاد لهجه و شخصیت.

6. هنر و دکوراسیون: استفاده از هنر و دکوراسیون مدرن برای تزئین فضا و ایجاد فضایی خلاقانه و الهام‌بخش

7. فناوری: استفاده از فناوری‌های مدرن برای افزایش بهره‌وری و کارایی. استفاده از سیستم‌های هوشمند برای کنترل نور، دما و امنیت.

عناصر طراحی سنتی برای دفتر وکالت

طراحی سنتی، سبکی از است که فضا کاملا رسمی و از متریال‌های سنگ، چوب با رنگ های تیره مانند قهوه ای و زرشکی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور مثال استفاده از ستون، قرنیز و چوب حس رسمیت و اقتدار را به فضا القا می‌کند، رنگ کرم و سبز به همراه نورپردازی ملایم حس آرامش و صمیمت را برای موکلین ایجاد می‌کند و سنگ مرمر نیز اعتبار به فضا می‌بخشد.

اگر سبک دکوراسیون دفتر کار شما کلاسیک باشد، مبلمان چوبی با رنگ‌های طبیعی انتخاب خوبی است. در کنار آن وجود قفسه‌های کتاب، میز کار و مبلمان راحتی و مناسب تکمیل‌کننده‌ی طراحی دفتر وکالت شما خواهند بود.

چند سبک سنتی وجود دارد که می‌توان از ویژگی‌های این سبک‌ها در دیزاین دفتر وکالت از آن بهره گرفت :

  • انگلیسی: این سبک با استفاده از چوب تیره، چرم و پارچه‌های گلدار، فضایی شیک و مجلل را ایجاد می‌کند.
  • آمریکایی: این سبک با استفاده از چوب روشن، مبلمان ساده و رنگ‌های روشن، فضایی آرام و دنج را ایجاد می‌کند.
  • اروپایی: این سبک با استفاده از عناصر کلاسیک مانند ستون‌ها، قرنیزها و قالب‌گیری‌های چوبی، فضایی باشکوه و چشمگیر را ایجاد می‌کند.

دکوراسیون دفتر وکالت کوچک

وقتی فضا کوچیک می‌شود، اینجا هنر و خلاقیت معمار است که براساس عملکرد، ویژگی‌های محیطی و نیاز و سلیقه کارفرما باید تصمیم بگیرید دکوراسیون و طراحی دفتر وکالت کوچک را چگونه انجام دهد. اگر دفتر وکالت کوچکی دارید، استفاده از سبک مدرن و مینمیال بهترین گزینه است زیرا سادگی اصل اولیه این سبک است و فضا کوچک را از شلوغی دور می‌کند.

استفاده از رنگ‌های روشن و تگ رنگ فضای دفتر وکالت را بزرگتر نشان می‌دهد و از حس کوچک بودن فضا جلوگیری خواهد کرد.

در انتخاب مبلمان در فضای محدود وکالت استفاده از ترکیب میز کار و کنفرانس باهم، قفسه‌های دیواری و کتابخانه‌های توکار، مبلمان با پایه‌های نازک و صندلی چرخدار می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

در نورپردازی استفاده از نور طبیعی و پرده نازک، نورپردازی روشن و متعادل و استفاده از آینه در دکوراسیون دفتر وکالت دیگر ایده‌های که فضا را بزرگتر نشان خواهد داد.

مرتب و منظم نگه‌داشتن دفتر کار و مجزا کردن فضاها با پارتیشن و مبلمان نیز به بزرگتر شدن فضا با داشتن عملکرد کمک خواهد کرد.

هماهنگی مبلمان و اکسسوری‌های دکوراتیو

نکته‌ی دیگری که هنگام طراحی داخلی دفتر وکالت باید در نظر داشته باشیم، هماهنگی اکسسوری‌های دکوراتیو و تزئینی با مبلمان اداری است. پیش از این در مقاله‌ای به اهمیت اکسسوری‌های دکوراتیو برای طراحی داخلی اداری پرداخته‌ایم. در اینجا باید علاوه بر هماهنگی با مبلمان، با شخصیت و پرستیژ کاری وکیل نیز هماهنگی داشته باشند.

زیاده‌روی در استفاده از اکسسوری‌ها باعث بی‌نظمی دکوارسیون دفتر کار خواهد شد و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. اورگانایزرهای شکیل برای میز وکیل، ابزار نگهداری اوراق برنجی و لوکس و قاب عکس‌های زیبا از خویشاوندان از جمله اکسسوری‌های پایه هستند که وجود آنها برای طراحی داخلی دفتر وکالت کافی است. علاوه بر آن استفاده از گیاهان سبز و گل‌های تازه و شاداب در گلدانی شکیل می‌تواند حال و هوای دکوراسیون دفتر کار را عوض کند و جو صمیمی و دوستانه‌ای به آن ببخشد.

چیدمان اصولی دکوراسیون دفتر وکالت

قدم بعدی، چیدمان دفتر وکالت مطابق استانداردهای طراحی داخلی فضای اداری است. در این میان لازم است حتماً از متخصصین این حوزه کمک بخواهید. یک شرکت معماری و طراحی داخلی مجرب می‌تواند در این زمینه راهنمای شما باشد. در نظر گرفتن فضای لازم برای حرکت افراد و جلوگیری از شلوغی و آشفتگی در محیط کاری از جمله مواردی است که هنگام طراحی داخلی دفتر وکالت باید در نظر داشته باشید.

نمونه طراحی دفتر وکالت

در ادامه عکس دفتر کار وکالت ساده را برای شما جمع آوری کرده‌ایم که براساس آن بتوانید ایده‌های کاربردی برای فضای وکالت خود داشته باشید.