اصول طراحی داخلی ویلا با سبک مدرن

123

ویلاها از عهد رنسانس ظهور پیدا کردند. اما ارتباط آنها در عصر حاضر هنوز به طور کامل برقرار است. ویلاها مطابق قوانین معماری، بزرگتر و وسیع‌تر از فضاهای مسکونی دیگر هستند. بنابراین براساس اصول طراحی داخلی ویلا باید از قوانین آن پیروی کرده و یک فضای داخلی در حد و اندازه بنا ارائه دهیم. یک نمونه خیلی اولیه از این پدیده، یعنی طراحی داخلی ویلا ، مجموعه‌ای از خانه‌های بزرگ مسکونی واقع در مزارع پراکنده و دور از شهر بود.

اولین نمونه این نسل، ویلای روتوندا از این فرمول تبعیت کرد و تمام اصول ویلای ساوا، کار لوکوربوزیه را در خود داشت. سبک مدرن بر روی اهمیت طرح اولیه و ساختار تمرکز دارد که باید در راستای طراحی داخلی و در تناسب با دیگر اجزا باشد. نحوه طراحی داخلی ویلا، به طور کامل از ساختار آن پیروی می‌کند و لازم است تابع مؤلفه‌هایی باشد. در ادامه در مورد اهمیت و چارچوب طراحی داخلی ویلای مدرن به بحث خواهیم پرداخت.

۱- معماری یا طراحی داخلی؟

یکی از اصول طراحی داخلی ویلا به سبک مدرن، باید بدانید که جنبه معماری به شکل ذاتی به طراحی داخلی آن وابسته است. هر کدام از آنها بدون دیگری ناقص هستند. طراحی داخلی یک ویلا نیاز دارد در عین خیالی بودن، عینی هم باشد.

از آنجایی که هسته اولیه‌ی کانسپت یک ویلا، حول محور آلودگی موج شهری می‌چرخد، معماری به خودی خود در چارچوب فضای داخلی طراحی می‌شود. البته که دکوراسیون یک کانسپت متفاوت است. اما ادغام فضای خارج و داخل با یک معماری قرص و محکم و طراحی داخلی خوب، همراه با نگه داشتن حس طبیعت و منظره، تمام چیزی است که در مورد طراحی یک ویلا باید وجود داشته باشد.

معماری یا طراجی داخلی؟ اصول طراحی داخلی ویلا

۲- کانسپت‌ها و ایده‌ها

ذات و درونمایه‌ی طراحی داخلی یک ویلا به کانسپت آن برمی‌گردد. در حالی که ویلاهای عصر رنسانس یک نمونه کامل از فضاهای داخلی نقاشی‌شده بود، طراحی داخلی ویلای مدرن ، بیشتر در مورد خطوط مدرن مورب یا مستقیم، پنجره‌های بزرگ و قدی و حس طبیعت در محدوده یک کانسپت مدرن است. این عدم شباهت در طراحی داخلی ویلا بیشتر به خاطر گذشت زمان و سنت‌ها است تا چیزهای دیگر؛ زیبایی‌شناسی باید با طرز تفکری که جهان بر اساس آن ساخته شده است، مطابقت داشته باشد.

کانسپت‌ها و ایده‌ها

۳- تجمل در اصول طراحی داخلی ویلا

طراحی داخلی ویلا موظف است با تصویری از تجمل و تزئینات ارائه شود. اینکه شما چگونه این جنبه طراحی داخلی را تعیین می‌کنید، به طراح و نحوه طراحی او بستگی دارد. دو راه حل برای این موضوع وجود دارد:

المان‌های نئوکلاسیک: در بیشتر مواقع از عناصر نئوکلاسیک برای خلق فضاهایی به کار می‌رود که به طور جزئی تزئین شده‌اند. اما این باید در چارجوب زیبایی‌شناسی مدرن باشد. به این معنی که تمام جنبه‌های این شکل از طراحی بدون در خطر انداختن زیبایی‌شناسی مدرن، به اندازه کافی لوکس باشند.

تجددگرایی: راه حل دیگر درمورد این نوع از طراحی داخلی، ارائه کامل مفهوم طراحی مدرن و معاصر است. در این روش، زیبایی‌شناسی به طور کلی مدرن و همراه با این عناصر تزئینی است: قاب‌ها، خطوط مستقیم، متریال‌های مقاوم و یک ظاهر کلی شیک و پیشرفته.

تجمل در طراحی داخلی ویلا

۴- طراحی داخلی ویلا و محوطه

ایده ویلا، ساختن یک خانه دور از شهر و در یک محیط کاملاً بومی بود. بنابراین راه دادن این جنبه به طراحی داخلی ویلا، امری طبیعی است. یک روش خوب برای ترکیب محوطه با طراحی داخلی، استفاده از پنجره‌های فرانسوی است. پنجره‌های قدی یا دیوارهای شیشه‌ای در تمام فضاهای مربوطه که خوش‌منظره هستند. این باعث هم‌جواری شما با فضاهای نیمه‌باز مانند ایوان‌ها، تراس‌ها و بالکن‌ها می‌شود که حتماً به جذابیت محیط و کیفیت بصری طراحی داخلی ویلای شما کمک می‌کند.

این بالکن‌ها همچنین با یک معماری مینیمال و مداخله فضای داخلی، به خلق محیط‌های راحت‌تر کمک می‌کنند. در حالی که زیبایی‌شناسی را بدون خدشه نگه می‌دارند.

طراحی داخلی ویلا و محوطه

۵- تم‌ها در ویلا مدرن

اگر شما طرفدار سبک‌های عجیب و غریب یا مجلل هستید و چیزی اغراق‌آمیز و متفاوت با سبک‌های تجددگرا یا تم‌های معاصر ترجیح می‌دهید، اینجا قطعاً می‌توانید انتخاب خود را داشته باشید. تعداد زیادی از تم‌های مختلف وجود دارد و بسته به سلیقه، استایل و تیپ شخصیتی خود می‌توانید یکی از تم‌ها را انتخاب کنید. از جمله تم‌های گرم‌سیری، عربی، کلاسیک یا ایتالیایی را می‌توان نام برد. هر چیزی که انتخاب می‌کنید، تنها لازم است مطمئن شوید که جنبه‌ی تم انتخابی شما بر طراحی داخلی شما غالب نبوده و یا در اولویت نباشد.

تم‌ها

۶- چیدمان

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های طراحی داخلی ویلای مدرن ، چیدمان است؛ نه تنها این موضوع ترکیب‌بندی فضایی مکان‌ها را مشخص می‌کند، بلکه سیرکولاسیون و جانمایی تمام المان‌های دکوری را نیز در بر می‌گیرد. یک چیدمان خوب می‌تواند تعادلی بین مبلمان و امکانات فضای داخلی شما ایجاد کند.

۷- رنگ و طرح متریال در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا

رنگ و طرح متریال در طراحی ویلا به زمینه‌ای بستگی دارد که طراحی داخلی در آن انجام گرفته است. نکته مهم ایجاد هماهنگی بین بافت سطوح است. به نحوی که هیچ چیز نامتناسب و یا خارج از تعادل نباشد. تعادل چشمی و هارمونی تن رنگ‌ها دو جنبه مهم برای ترکیب تم‌ها در چارچوب طراحی داخلی است.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. و به چیزی که در مورد

جستجو می‌کردید رسیده باشید.

رنگ و طرح متریال در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا

منبع: Comelite Architecture