بازسازی منزل و آپارتمان در تهران

21

قبل و بعد بازسازی

در اغلب کشورهای پیشرفته جهان، عمر مفید ساختمان‌ها ۱۰۰ سال تخمین زده می‌شود اما در ایران، عمر خانه‌های امروزی تنها ۲۰ الی ۳۰ سال است. به همین دلیل مالکین خانه‌ها، پیش از اینکه مشکلات جبران ناپذیری در آپارتمان‌ها ایجاد شود اقدام به بازسازی بنا می‌کنند. بازسازی خانه یا آپارتمان، اصول و مراحل خاص خود را دارد که بهتر است پیش از انجام هرکاری با مهندسین و متخصصان این حرفه مشورت شود. اهمیت این موضوع سبب شده تا ما در این مطلب از شیپ، مراحل بازسازی منزل را توضیح دهیم.

بازسازی منزل

هر خانه یا آپارتمان، پس از گذشت چندین سال و احتمال فرسودگی قطعا نیاز به بازسازی دارد. به جز فرسودگی بنا، مهم‌ترین دلیلی که افراد را برای بازسازی خانه‌ یا آپارتمان، ترغیب می‌کند خسته‌کننده شدن فضای آپارتمان است. بسیاری از افراد، به جای بازسازی آپارتمان خود، تصمیم به تغییر محل زندگی خود می‌گیرند. اما دو دلیل برای عدم انجام این کار وجود دارد اول به دلیل احساس تعلق خاطر نسبت به یک خانه یا آپارتمان و دوم به دلیل مسائل اقتصادی، بیشتر اوقات هزینه بازسازی یک آپارتمان، کمتر از جا به جایی خواهد بود.

مراحل بازسازی منزل

در این بخش از بازسازی منزل به اختصار نکاتی را درباره مراحل بازسازی منزل عنوان می‌کنیم.

۱. مشورت با شرکت‌های متخصص

در نخستین قدم، ابتدا باید با متخصصان این حرفه راجع به خانه یا آپارتمان خود مشورت کنید. شرکت‌های متخصص در زمینه بازسازی، با بررسی اسکلت، سقف و مقاومت خانه در برابر زلزله، نظر خود را درباره امکان بازسازی عنوان می‌کنند. به عنوان مثال در صورت پوسیده بودن اسکلت یا فرسوده بودن سقف، امکان بازسازی خانه یا آپارتمان وجود ندارد.

با در نظر گرفتن علایق، نیازها و شرایط شما، طرح های اولیه ای اتوود زده و بصورت سه بعدی به شما ارائه می دهند، که بعد از بازسازی منزل و آپارتمان خود را بهتر تجسم کنید.

۲. تخریب

شاید در نگاه اول مرحله تخریب، ساده‌ترین کار در زمینه بازسازی خانه باشد. اما باید بدانید که یکی از حساس‌ترین و پرخطر‌ترین مراحل، تخریب است. بارها در اخبار‌های داخلی و خارجی شنیده‌ایم که تخریب غیر اصولی یک ساختمان، منجر به تخریب‌ آپارتمان‌های مجاور شده است. کم تجربگی پیمانکار و تخریب غیراصولی ساختمان، سبب توقف پروژه و متحمل شدن خسارات سنگین مالی و جانی خواهد شد.

۳. ساخت

نخستین قدم در این مرحله، اطلاع از هدف‌ و نیازهای کارفرما از بازسازی خانه یا آپارتمان است. به عنوان مثال هدف متقاضی از بازسازی، افزودن یک اتاق به آپارتمان یا تغییر نمای آشپزخانه است به صورتی که پیش از بازسازی آشپزخانه دارای دیوار بوده و کارفرما خواستار حذف دیوار و ساخت آشپزخانه اپن یا بالعکس می‌باشد. شرکت های متخصص در زمینه بازسازی، برای ایجاد یا حذف دیوار، حتی الامکان سعی می‌کنند از دیوار‌های پیش ‌ساخته استفاده کنند. از مزایای این دیوار‌ها می‌توان به عایق بودن در برابر دما، رطوبت و صوت اشاره کرد. استفاده از این دیوار‌ها، به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.

۴. استفاده از سقف کاذب و گچ‌کاری

با بازسازی آپارتمان، یکی از جذابیت‌هایی که می‌توانید به منزل خود اضافه کنید سقف و دیوار کاذب می‌باشد. انواع سقف‌های کاذب اعم از چوبی، کناف (گچی)، پی وی سی، ورق‌های فلزی و آهنی است. گونه دیگری از سقف‌ها که امروزه، مورد استقبال بسیاری از خانواده‌ها قرار گرفته سقف‌های کشسان می‌باشد. در صورتی که کارفرما علاقه‌ای به استفاده از سقف‌ کاذب نداشته باشد باید عملیات گچ‌کاری به وسیله مرغوب‌ترین نوع گچ انجام شود.

۵. نورپردازی

اولین مسئله مهم در این مرحله بررسی سیم‌کشی ساختمان می‌باشد. دلیل بررسی این نکته، آن است که در صورت انجام نورپردازی و ایجاد اتصالی در آن، یافتن آن بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود. در قدم دوم برای زیبایی هرچه بیشتر سقف آپارتمان، می‌توان از نورپردازی‌های رنگی، چراغ‌های هالوژن و نورپردازی‌ مخفی استفاده کرد.

۶. کف سازی

در ششمین مرحله از بازسازی منزل باید نوع کف مورد نظر خود را انتخاب کنید. تنوع زیاد کف‌پوش‌ها به حدی است که در هنگام انتخاب کفپوش قطعا با مشکل مواجه خواهید شد. کفپوش‌های اپوکسی، لمینت، سه بعدی، سرامیک و … انواع کفپوش‌ها هستند که هریک کارکرد خاصی دارد. اگر علاقه‌ای به استفاده از کفپوش ندارید می‌توانید از موزائیک، پارکت، سنگ، سرامیک و موکت به عنوان کف خانه یا آپارتمان خود استفاده کنید. ما در اینجا به ارائه اطلاعاتی راجع به انواع کف پوش ها می‌پردازیم.

موزائیک

مواد تشکیل دهنده موزائیک، ترکیبی از ماسه و سیمان است. برخی از موزائیک‌ها به دلیل کیفیت پایین، سبب ایجاد گرد و خاک شده به همین دلیل بهتر است در هنگام خرید به این مسئله دقت نمایید. البته در اغلب موارد، از موزاییک به عنوان زیرسازی کفپوش‌هایی مانند پارکت و موکت استفاده می‌شود.

پارکت

پارکت جزء کفپوش‌های نسبتا قدیمی است که جنس آن از چوب درختان بلوط، صنوبر، افرا یا کاج می‌باشد. قیمت تمام شده پارکت، به نوع چوب آن بستگی دارد. از معایب این کفپوش می‌توان به آتش سوزی، موریانه ، ایجاد صدای مزاحم در برخی از نقاط و حساسیت در برابر رطوبت اشاره کرد. به طوری که پارکت‌ها در مجاورت رطوبت متورم می‌شود.

سنگ

قدیمی‌ترین کفپوش قابل استفاده در فضای منزل سنگ‌ می‌باشد. بهترین فضا برای استفاده از این کفپوش، فضای‌های خارجی، سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه است. اما این کفپوش انتخاب مناسبی برای اتاق خواب نیست و دلیل این مسئله، سردی سنگ می‌باشد. بهترین و گرانترین نوع سنگ، سنگ‌هایی هستند که دارای ابعاد بزرگ و فاقد هرگونه ترک خوردگی باشند.

سرامیک

مواد تشکیل دهنده سرامیک از خاک رس و سفال است. ساخت سرامیک دارای پروسه طولانی است که در اینجا نیز نیازی به توضیح آن نیست. تنوع در طرح و رنگ سرامیک، سبب شده تا جزء پرطرفدارترین کفپوش‌ها قرار بگیرد. لغزندگی سطح سرامیک، دشواری در پاکسازی آلودگی‌های درز بین آن‌ها، سردی سرامیک و حساسیت به ضربه از معایب سرامیک می‌باشد.

کفپوش اپوکسی

در این بخش از بازسازی منزل، اطلاعاتی ساده، راجع به کفپوش اپوکسی در اختیار شما قرار می‌دهیم. امروزه اپوکسی، یکی از پرفروش‌ترین کفپوش‌های بازار است. دانستن اینکه کفپوش‌های اپوکسی از ترکیب کدام مواد شیمیایی با هم به دست می‌آید، اهمیت چندانی ندارد. امکان اجرای این کفپوش‌ها، روی تمامی سطوح وجود داشته و در محیط‌های صنعتی و خانگی قابل استفاده است. از مزایای این کفپوش می‌توان به مقاومت در برابر مواد شیمیایی یا در اصطلاح آنتی باکتریال بودن، عایق حرارتی و رطوبتی، تنوع در رنگ و طرح و… اشاره کرد.

کفپوش لمینت

این کفپوش به لحاظ ظاهری، شبیه به پارکت بوده و اساسا برای رفع مشکلات پارکت ساخته شده است. کفپوش‌های لمینت، از الیاف فشرده چوب یا HDF تشکیل شده است. از مزایای کفپوش لمینت این است به کف متصل نمی‌شود و صرفا از طریق شیار‌های نر و ماده‌ای که روی آن‌ها وجود دارد به هم متصل شده و روی لایه‌ای از فوم یا موکت نصب می‌شوند.

کفپوش سه بعدی

در پایان به معرفی خاص‌ترین و پرطرفدارترین کفپوش موجود در بازار می‌پردازیم. زیبایی بسیار زیاد این کفپوش‌ها به حدی است که افراد در نگاه اول نسبت به واقعی بودن این فضا شک می‌کنند. برای ساخت این کفپوش‌ها، از چاپ سه بعدی استفاده می‌شود و سپس با استفاده از رزین اپوکسی، آن را روی کف آپارتمان اجرا می‌کنند.

۷. رنگ‌آمیزی

در گذشته اغلب متقاضیان، از رنگ سفید برای دیوارها استفاده می‌کردند اما امروزه برای انتخاب رنگ، عوامل مختلفی از جمله رنگ وسایل، علاقه و… در نظر گرفته می‌شود. انتخاب رنگ دیوار‌ها به سلیقه کارفرما بستگی دارد. در این زمینه شما می‌توانید براساس سبک دکوراسیون مورد علاقه خود و قواعد هارمونی رنگ‌ها، رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید.

۸. دیوارپوش

اگر از به کارگیری رنگ روی تمام دیوار‌ها خسته شده‌اید می‌توانید از دیوارپوش‌های دیگری مانند پوستر دیواری، کاغذ دیواری، سنگ‌های دکوراتیو، شیشه تزیینی، تایل آلومینیومی و… استفاده کنید

۹. قرنیز

قرنیز، لایه‌ای باریک و برجسته است که در پایین دیوار و متصل به کف، نصب می‌شود. در گذشته قرنیز‌ها صرفا از جنس سنگ و چوب و سیمان بود اما امروزه با پیشرفت صنعت، قرنیز‌هایی از جنس  PVC ، MDF ، پلی استایرن و… در منازل نصب می‌شود. نکته‌ای که در انتخاب قرنیز باید در نظر گرفته شود این است که جنس قرنیز باید با دیوار و کف هماهنگ باشد. کاربرد‌های اصلی یک قرنیز خوب شامل ۱. مقاومت در برابر آب و رطوبت ۲.مقاومت در برابر ضربه ۳.عایق دما ۴. عایق صوتی می‌باشد.

۱۰. دکوراسیون داخلی

آخرین مرحله از فرآیند بازسازی منزل است. در این مرحله نتایج کلی این بازسازی قابل رویت است. البته زیبایی بیشتر فضای منزل شما، زمانی مشخص خواهد شد که تمامی وسایل براساس دکوراسیون داخلی مد نظر شما چیده شده باشد. اولین راه حل برای انتخاب و اجرای بهترین دکوراسیون، دیدن مدل‌های مختلف و انتخاب دکوراسیون داخلی مناسب است. اما قطعا شما امکان اجرای دقیق دکوراسیون منتخب خود را نخواهید داشت در این حالت می‌توانید با یک چیدمان مشابه فضایی چشم نواز را در منزل خود بسازید. راه حل دوم برای اجرای یک دکوراسیون زیبا، مشورت و به کارگیری یک طراح دکوراسیون خبره است.

هزینه بازسازی منزل

مهم‌ترین مزیت بازسازی خانه یا آپارتمان، افزایش بهای منزل شما می‌‌باشد. اما متاسفانه با توجه به افزایش قیمت مصالح با کیفیت و دستمزد عوامل اجرایی، هزینه بازسازی یک واحد مسکونی در تهران تقریبا برابر با هزینه ساخت یک واحد مسکونی در شهرستان است. از همین جهت، برخی از افراد، صرفا به بازسازی یک قسمت‌ از منزل اقدام می‌کنند. بنابراین بهتر است پیش از شروع عملیات بازسازی، نسبت به برآورد هزینه‌ها توسط موسسات متخصص در این زمینه، اقدام نمایید. البته برخی از موسسات، براساس یک روش اشتباه، بدون انجام بررسی‌های دقیق، قیمت‌ها را براساس متراژ ساختمان، اعلام می‌کنند.

در احتساب هزینه بازسازی، عواملی از جمله درجه کیفیت مصالح مورد نیاز، دستمزد عوامل اجرایی نسبت به متراژ بنا و تفاوت قیمت‌ها در مناطق مختلف موثر می‌باشد.

بازسازی منزل قدیمی

مهمترین مسائلی که در منازل قدیمی وجود دارد، پوسیدگی زیرساخت‌های خانه است. بنابراین نخستین گام در بازسازی منازل قدیمی مرمت این زیرساخت‌ها است. همسطح کردن دیوارها، تعمیر درب‌ و پنجره‌ها، به کارگیری سقف‌های کاذب و عایق‌های صدا در این خانه‌ها در درجه اول قرار دارد. فرسودگی سیم‌کشی‌ها، لوله کشی‌‌ و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد.

نکته‌ای که باید در اینجا مد نظر قرار دهید این است که قدمت این خانه‌ها سبب می‌شود تا در انتخاب مصالح با کیفیت و کارشناسان متخصص دقت کنید.

در گام دوم برای جلوگیری از آشفتگی و سرگردانی در کارها، از ابتدا جنس و طرح و رنگ‌های کفپوش‌ها، دیوارپوش‌ها و سبک دکوراسیون مد نظر خود را انتخاب کنید. انتخاب سبک دکوراسیون، به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر درباره رنگ‌آمیزی و حذف یا باقی گذاشتن طاق و طاقچه تصمیم بگیرید.

در گام آخر پس از نصب کفپوش‌ و دیوارپوش‌ها، سبک دکوراسیون مد نظر خود را در فضایی نو اجرا کنید.

بازسازی منزل قبل و بعد

در ادامه این مطلب، شما را به دیدن تصاویری از قبل و بعد منازل بازسازی شده دعوت می‌کنیم.

قبل و بعد بازسازی قبل و بعد بازسازی قبل و بعد بازسازی قبل و بعد بازسازی

امیدواریم با مطالعه این مطلب با عنوان بازسازی منزل، توانسته باشیم شما را با روند بازسازی یک خانه یا آپارتمان آشنا کنیم.

 

منبع : شرکت معماری شیپ