بازسازی کلینیک دندانپزشکی DDS

23

معمار: شرکت معماری Fitzsimmons

محل سیتی: اوکلاهاما سیتی، ایالات متحده آمریکا

متراژ: ۸۸۴ متر مربع

سال ساخت: ۲۰۱۰

عکاس: Joseph Mills

طراحی کلینیک دندانپزشکی DDS_01
طراحی کلینیک دندانپزشکی DDS_02

این پروژه‌ی بازسازی و طراحی کلینیک دندانپزشکی مستقر در میان ترکیبی گزینشی از مؤسسات مختلف در طول یک خیابان اصلی در شهر اوکلاهامای غربی، توسط شرکت معماری به انجام رسید. به این ترتیب هویت یک مطب دندانپزشکی کوچک را به آن بازگردانید که در آن استانداردهای طراحی به بهترین شکل رعایت شده و روابط درست بین بیمار و پزشک در اولویت قرار گرفته است.

طراحی کلینیک دندانپزشکی DDS_03
طراحی کلینیک دندانپزشکی DDS_04

طراحی کلینیک دندانپزشکی قبل از بازسازی دارای یک ورودی به سمت شمال بود که در ازای یک ورودی مخفی‌تر در حاشیه‌ی ساختمان بدون استفاده مانده بود. این امر باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده‌ای در طراحی داخلی کلینیک شده بود که نارضایتی مراجعین و کادر درمان را به همراه داشت. فضاهای کاری گوناگون موجود در برنامه‌های طراحی کلینیک دندانپزشکی اصلی با مشکل گردش افراد مواجه بودند. به نحوی که بیماران و پزشکان در محیطی تنگ و پر ترافیک دائماً در رفت و آمد بودند و این باعث به وجود آمدن هرج و مرج و شلوغی در فضای مطب شده بود که با استانداردهای طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی کاملاً مغایرت دارد.

طراحی کلینیک دندانپزشکی DDS_05
طراحی کلینیک دندانپزشکی DDS_06

با توجه به وجود چنین موانعی، اصلی‌ترین هدف در بازسازی و طراحی داخلی کلینیک جدید، برگرداندن ورودی شمالی به مطب بود که باعث برگرداندن طرحی برنامه‌ریزی شده و گردشی استاندارد و مناسب در فضای درمانی می‌شد. بدین طریق این ورودی بازسازی شده به برجسته‌ترین المان نمای کلینیک تبدیل شد. همچنین از المان‌های مؤثر موجود پس از بازسازی کلینیک می‌توان به یک دیوار ساخته‌شده از بتن درجا اشاره کرد که به همراه یک مجموعه لوله‌های کاملاً جدا از هم تحت عنوان صفحه‌ای برای ورودی جدید عمل می‌کند.

طراحی کلینیک دندانپزشکی DDS_07
طراحی کلینیک دندانپزشکی DDS_08
طراحی کلینیک دندانپزشکی DDS_09

لابی، میز پذیرش و اتاق انتظار جدید از جمله فضاهای عمومی موجود هستند که پس از بازسازی و طراحی داخلی کلینیک اهمیت بیشتری پیدا کردند. چرا که استانداردهای طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک دندانپزشکی به منظور ایجاد فضایی مناسب برای رفت و آمد، دسترسی و ارتباط درست بین بیمار و پزشک در طراحی مجدد این فضاها به خوبی رعایت شده است. آزمایشگاه موجود در برنامه‌های طراحی کلینیک ، پس از بازسازی در مرکز مطب قرار گرفت تا بدین ترتیب با فضاهای کاری کادر درمان ارتباط نزدیک‌تری داشته باشد. این امر امکان فراهم آمدن حریم خصوصی مناسب‌تری برای بیماران شد و فضای گردش پزشکان و کادر درمان را وسیع تر کرد. مبلمان و اثاثیه‌ی جدید و مدرن به کار رفته در طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک ، به عنوان مکملی برای سبک زیبایی‌شناسی قرون وسطایی مطب محسوب می‌شوند.

طراحی کلینیک دندانپزشکی DDS_10
طراحی کلینیک دندانپزشکی DDS_11

منبع: archdaily