طراحی دفتر معماری LAN در پاریس

7

طراحی داخلی اداری دفتر معماری LAN

محل پروژه: پاریس

معماران: شرکت معماری لان (LAN Architecture)

متراژ: ۷۰۰ متر مربع

سال ساخت: ۲۰۱۸

عکاسان: کاریل وینر، یانیک لابروس (Cyrille Wienier , Yannick Labrousse)

طراحی داخلی اداری دفتر معماری لان _01

شرکت معماری لان (LAN) طراحی داخلی اداری آژانس خود را در دست گرفت. پروژه ساخت و طراحی داخلی فضای اداری بیشتر از یک سال زمان برد و سایت پروژه در یکی از تقاطع‌های شهری مشهور پاریس قرار گرفته است. هدف این پروژه طراحی داخلی دفتر کار، ایجاد تحولی در عملکرد آژانس است. برای تحقق این امر، طراحان از مقدمات طراحی شروع کرده و آن را تا مدرنیزه کردن سبک کار و ایجاد ابزار مورد نیاز پیش بردند. بازسازی جزئی و تعمیرات یک پارکینگ و ارتفاع آن با یک سازه‌ی چوبی موقعیتی منحصر به فرد برای چگونگی کار تیم لان و به طور گسترده‌تر، معماری امروزی شد تا در نهایت به تکامل برسد.

طراحی داخلی اداری دفتر معماری لان _02

تمام موضوعات مورد علاقه‌ی آژانس در برنامه‌ی طراحی و دکوراسیون داخلی دفتر کار مورد توجه قرار گرفته‌اند. شامل: تراکم شهری، ادغام شهرسازی و معماری، خلق یک محیط در حال تکامل، توجه به تمام مقیاس‌ها، توجه به جزئیات از شهرسازی تا ظروف غذاخوری، از تجهیزات کاری تا متریال برای طراحی مبلمان و محیط‌های خاص.

طراحی داخلی اداری دفتر معماری لان _03

نوسازی، توسعه، تغییر کاربری

دسترسی پارکینگ و ایجاد فضایی منعطف به سادگی و با بازسازی ساده‌ی پله‌ها و نصب یک آسانسورانجام شد. تغییر مسافت‌ها امری موثر بود و به زودی هر طبقه مالک خود را پیدا کرد. یک سوپرمارکت در طبقه‌ی هم‌کف، یک فضای کار اشتراکی در طبقه‌ی اول، دو آژانس معماری در طبقه‌ی دوم و سوم.

طراحی داخلی اداری دفتر معماری لان _04

طراحی داخلی فضای اداری هر بخش از ساختمان توسط ساکنین جدید انجام شد. فضای اختصاصی شرکت معماری لان نیز از طبقه‌ی سوم تا پنجم ساختمان اداری توسعه پیدا کرد. در حالی که طراحی داخلی دفتر کار طبقه‌ی پایین‌تر به طبیعی‌ترین شکل ممکن انجام شد تا نیازهای آینده‌ی شرکت در آن گنجانده شود، پروژه طراحی داخلی اداری اصلی در طبقه‌ی چهارم و پنجم انجام شده و سبک معماری آن با ساختمان منطبق و سازگار است.

بخشی از ساختمان متعلق به سال ۱۹۸۵ میلادی به غیر از کفپوش و دیوارهای محیطی بازسازی شد تا راهی را برای پروژه طراحی داخلی اداری در دو طبقه ایجاد کند: طراحی داخلی دفتر کار طبقه اول از منطق فضای ارائه‌شده و فضای مورد استفاده پیروی می‌کند. در واقع این طبقه با فضاهای عملکردی مرزبندی شده است که باعث پدید آمدن یک ووید در سقف شده‌اند. طبقه‌ی دوم مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی دفتر کار ، رواقی با ردیف ستون‌ها در اطراف پاسیو است که با یک سقف باغچه‌ای پوشیده شده است.

طراحی داخلی اداری دفتر معماری لان _06

تغییر و تحولات

شرکت‌های معماری از تغییرات بنیادین به وجود آمده در شیوه کسب و کار امروزی راه فراری ندارند. به این ترتیب امروزه شاهد کارهای جمعی و گروهی به جای کارهای انفرادی هستیم.

کارهای تعاملی امروزه دیگر در فضاهای طراحی‌شده برای این هدف انجام نمی‌شوند. بلکه در هر جا و هر موقعیتی قابل انجام هستند. راهروها، آشپزخانه‌ها، فضاهای کاری اشتراکی، ابزار ارتباط جمعی مانند اینترنت و تلفن‌های همراه همگی شرایط کار جمعی را به خوبی فراهم کرده‌اند و این نکته‌ای است که باید در طراحی داخلی فضای اداری امروزی در نظر داشته باشیم. با ترکیب دسترسی به اطلاعات، فناوری‌های جدید و تجهیزات نوآورانه طراحی داخلی دفتر کار محدودیت‌ها را پشت سر گذاشته است.

طراحی داخلی اداری دفتر معماری لان _07

این پروژه طراحی داخلی اداری ماهیت خود را بر اساس این شواهد پیدا می‌کند: از فضاهای سلسله‌مراتبی رایج در طراحی و دکوراسیون داخلی دفتر کار گرفته تا فضاهای باز بدون تقسیم‌بندی، ما به سمت فضاهای غیر رسمی مشوق تعامل و مشارکت حرکت کرده‌ایم. در حالی که تیلور فضاها را منطقی‌سازی می‌کرد، در طراحی داخلی فضای اداری دفاتر گوگل شاهد اندازه‌گیری صف ماشین‌های قهوه‌ساز برای افزایش تعامل بین کارمندان هستیم.

طراحی داخلی اداری دفتر معماری لان _05

در حالی که ما هنوز تطبیق‌پذیری به تمام معنا در طراحی داخلی دفتر کار نداشتیم، اما طراحی داخلی فضای اداری به طور کلی نمایان‌گر اعتبار شرکت بوده است. جوامع کارآفرینی امروزه در حال رد کردن سلسله‌مراتب‌های سنتی رایج در طراحی داخلی اداری بوده و بیشتر به فضاهای کار مشارکتی روی آورده‌اند.

طراحی داخلی اداری دفتر معماری لان _08

طراحی داخلی اداری دفتر معماری لان _09

این سبک طراحی و دکوراسیون داخلی دفتر کار غیر رسمی در تمام سطوح در حال رشد است. می‌توانیم با استفاده از تراس‌های روباز وسیع، ایوان‌های سرپوشیده یا فضاهای داخلی با ارتفاع سقف زیاد به این امر در فرایند طراحی و دکوراسیون داخلی دفتر کار تخقق ببخشیم. صرف نظر از سبک طراحی داخلی اداری ، این پروژه امکان قرار دادن فضاهای کاری در مرکزیت فضا و با دید مستقیم و گشایش به شهر را فراهم می‌کند.

طراحی داخلی اداری دفتر معماری لان _10

منبع: archdaily