نکات طراحی داخلی استارتاپ ها در سال ۲۰۲۱

33

طراحی داخلی استارتاپ یا کسب و کارهای نوپا باید با توجه به نیازها و ارزش‌های تیم‌های کاری انجام شود. بر این اساس طراحان معمولا ایده‌های جالبی را پیاده‌سازی می‌کنند. در این میان می‌توان به فضاهای متنوع و منعطفی اشاره کرد که امکان کار کردن گروهی و انفرادی در آنها وجود دارد. در هم شکستن ساختارهای سنتی و ایده‌های خلاقانه برای طراحی داخلی اداری کسب و کارهای کوچک مهم‌ترین نکته است. در ادامه به نکات مهمی در زمینه دکوراسیون دفتر کار مخصوص استارتاپ‌‌ها اشاره شده است.

طراحی داخلی استارتاپ

فضاهای کاری منعطف

اولین نیاز یک دفتر کار مخصوص استارتاپ، فضاهای منعطف برای رشد و تغییر است. بر این اساس باید نیازهای فعلی و آینده‌ی تیم کاری را در نظر داشته باشیم و تغییرات احتمالی در تعداد کارمندان و نحوه‌ی کار را در نظر بگیریم. در نظر گرفتن شرایط دورکاری می‌تواند نیاز ما به فضا را کاهش دهد اما با این همه هنوز هم نمی‌توانیم از حضور فیزیکی افراد در محیط کار چشم‌پوشی کنیم.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در طراحی داخلی اداری مخصوص کسب و کارهای کوچک باید در نظر داشته باشیم، شیوه‌ی کاری کارمندان است. بر این اساس لازم است هر دو فضای کار اشتراکی و خصوصی را در دفتر کار خود بگنجانیم تا افراد آزادانه تصمیم بگیرند که در کدام محیط راحت‌تر هستند. در نظر گرفتن فضاهایی مانند اتاق بازی و کافی‌شاپ برای استراحت و گرد همایی در اوقات فراغت نیز به بهره‌وری بیشتر کارمندان کمک می‌کند.

طراحی داخلی استارتاپ

فضاهای کاری اشتراکی در طراحی داخلی استارتاپ

فضاهای کاری اشتراکی قلب دفتر کار هستند. داشتن چندین فضای کار اشتراکی بزرگ و دلباز به بهبود روحیه‌ی همکاری در میان کارمندان کمک می‌کند. حتی در برنامه‌های طراحی داخلی فضای اداری کوچک نیز باید مکانی برای کار کردن در کنار یکدیگر و برگزاری جلسات در نظر گرفته شود.

طراحی داخلی اداری برای استارتاپ‌ها

غرفه‌های کار خصوصی

علاوه بر فضاهای کاری اشتراکی، لازم است بخش‌هایی از دفتر کار را به غرفه‌های کار خصوصی اختصاص دهیم تا افرادی که به تمرکز بیشتری برای کار نیاز دارند بتوانند از آنها استفاده کنند. اتاق‌های کوچک سه یا چهار نفره نیز برای برگزاری جلسات کوچکتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طراحی داخلی اداری برای استارتاپ‌ها

در نظر گرفتن هویت و ارزش‌های شرکت

امروزه طراحی داخلی استارتاپ سهم بزرگی در برندینگ و معرفی کسب و کارهای مختلف دارد. در این میان می‌توانیم با استفاده از رنگ‌های سازمانی و لوگوی شرکت در طراحی داخلی دفتر کار ، فضایی با هویت و معتبر را ایجاد کنیم که اعتماد ارباب رجوع را جلب می‌کند.

طراحی داخلی اداری برای استارتاپ‌ها

سفارشی‌سازی فضاها بر اساس نیاز کارمندان

فراهم کردن امکانات ویژه برای کارمندان در فرایند طراحی داخلی استارتاپ باعث می‌شود که احساس اهمیت بیشتری پیدا کرده و با روحیه‌ی بیشتری به کارهای روزمره بپردازند. بر این اساس این امکان را فراهم کنید که تیم‌های کاری از لوازم و اکسسوری‌های دکوراتیو مخصوص خود در فضای اختصاصیشان استفاده کنند. در نظر گرفتن پرده‌هایی با قابلیت تنظیم نور و سیستم نورپردازی منعطف در کنار یک سیستم تهویه مطبوع مناسب، شرایط رفاه و آسایش کارمندان را به خوبی تأمین می‌کند.

طراحی داخلی اداری برای استارتاپ‌ها

طراحی لابی و فضای پذیرش

طراحی لابی اداری و فضای پذیرش نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. چرا که اولین مکانی است که افراد با آن مواجه می‌شوند و برداشت اولیه از فضا نقش مهمی در جلب اعتماد دارد. از این فضاها در برخی موارد برای برگزاری رویدادهای شرکت و … نیز استفاده می‌شود. بنابراین لازم است تا حد امکان دلباز و منعطف باشند.

طراحی داخلی اداری برای استارتاپ‌ها

استفاده از رنگ‌های شاد و مثبت

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام طراحی داخلی استارتاپ برای کسب و کارهای نوپا باید در نظر داشته باشیم، انتخاب رنگ‌های مثبت و انرژی‌بخش است. بر این اساس استفاده از رنگ‌های زرد، آبی، قرمز، نارنجی، بنفش و … با رعایت اصل هارمونی و هماهنگی اجزا بسیار پیشنهاد می‌شود. دیوارنوشته با متن‌های انگیزشی زیبا و تصاویر گرافیکی نیز ایده‌های خوبی هستند.