طراحی داخلی شرکت بازی رایانه‌ای در ژاپن

61

شرکت گیم فریک

طراح: شرکت طراحی داخلی کانوچ (Canuch)

متراژ: ۲۸۶۰ متر مربع

سال ساخت: ۲۰۲۰

عکاس: ناکاسا (Nacasa) و شرکا

طراحی داخلی اداری شرکت بازی رایانه‌ای در ژاپن _01
طراحی داخلی اداری شرکت بازی رایانه‌ای در ژاپن _04

توضیحات متنی توسط معماران ارائه شده است. گیم فریک نام شرکتی است که در زمینه‌ی بازی‌های ویدئویی مانند مجموعه پوکمن (Pokémon series) ، نرم‌افزار و بازی‌های مخصوص تلفن‌های هوشمند فعالیت دارد. دفتر مرکزی آن جدیداً به محیطی با امنیت پیشرفته‌تر و فضای بزرگ‌تر منتقل شده است که گنجایش کافی برای توسعه‌ی کسب و کار را دارد. طراحی داخلی اداری دفتر جدید در مکان جدید، امکان هماهنگی و ارتباطات را در میان کارمندان برای انجام پروژه‌های داخلی فراهم کرده است.

طراحی داخلی اداری شرکت بازی رایانه‌ای در ژاپن _02
طراحی داخلی اداری شرکت بازی رایانه‌ای در ژاپن _10

شرکت گیم فریک دنیای منحصر به فردی را در بازی‌های تولیدی خود به نمایش گذاشته است. فلسفه‌ی کاری این شرکت بر روی اهمیت رها نکردن رویاها، انگیزش و روح ماجراجویانه‌ی انسان‌ها تأکید دارد و بازی‌های تولیدی این شرکت منعکس‌کننده‌ی پیگری بلند مدت بر روی سرگرمی‌ها و تعهد آنها به پژوهش عمیق است. به منظور ارائه نوعی طراحی داخلی اداری که این موضوع منحصر به فرد را تجسم می‌بخشد، ما اصل طراحی خود را بر روی زمینه‌ی روح‌های ماجراجو گذاشتیم. طراحی داخلی دفتر کار با المان‌هایی انجام شد که مشوق روحیه‌ی اکتشاف و رویایی با اتفاقات جدید (بهترین قسمت ماجراجویی) است و در عین حال برروی خلاقیت و توسعه‌ی سرگرمی تمرکز دارد.

طراحی داخلی اداری شرکت بازی رایانه‌ای در ژاپن _03

طرح کلی این پروژه طراحی داخلی فضای اداری بر اساس یک بازی ویدیویی به نام پوکمن در ورژن‌های قرمز و سبز انجام شده است و خود دفتر کار نیز مانند دنیای بازی طراحی شده است. طراحی لابی اداری که در واقع نقطه‌ی شروع ماجراجویی است، جنگل ویردیان را از طریق صدای ضبط‌ شده گریه‌ی پوکمن به همراه پرتوهای خورشید ساخته شده با استیل سبک و مدل‌هایی از درختان و شخصیت‌های حساس بازی به نمایش می‌گذارد. تمام اتاق‌های کنفرانس به نام شهرهای موجود در بازی مشخص شده و طراحی داخلی آنها با رنگ‌های مختص به آن شهر انجام شده است. برای مثال محدوده شهر پالت (Pallet Town) در بازی سفید است. این ایده طراحی داخلی فضای اداری از یک بوم خالی و کانسپت طراحی با استفاده از بافت و رنگ‌های هماهنگ الهام گرفته شده است.

طراحی داخلی اداری شرکت بازی رایانه‌ای در ژاپن _11
طراحی داخلی اداری شرکت بازی رایانه‌ای در ژاپن _12

با حرکت از بخش مراجعین به محدوده کاری، فضا به دو بخش متفاوت تقسیم می‌شود: یک بخش به نام حیاط خلوت که در واقع یک محیط اشتراکی است که هسته‌ی محدوده کاری را در بر گرفته است. بخش دیگر مطابق برنامه‌های طراحی داخلی دفتر کار به عنوان محله‌های زندگی تعیین شده است که در واقع فضاهای کاری وسیع در کنار پنجره‌ها هستند.

طراحی داخلی اداری شرکت بازی رایانه‌ای در ژاپن _05
طراحی داخلی اداری شرکت بازی رایانه‌ای در ژاپن _13
طراحی داخلی اداری شرکت بازی رایانه‌ای در ژاپن _14

این دو بخش بر اساس برنامه‌های طراحی داخلی فضای اداری با یک قفسه از هم جداسازی شده‌اند که به این ترتیب حریم خصوصی افراد کنترل شده و امکان قرار دادن اشیاء در قفسه‌ها نیز وجود دارد. این قفسه‌ها برای قرار دادن اکسسوری‌های دکوراتیو مطابق با ماهیت پروژه طراحی داخلی دفتر کار نیز مناسب هستند. به این ترتیب کارمندان با گذر از فضاهای کاری می‌توانند سر از کار یکدیگر دربیاورند.

طراحی داخلی اداری شرکت بازی رایانه‌ای در ژاپن _06
طراحی داخلی اداری شرکت بازی رایانه‌ای در ژاپن _07
طراحی داخلی اداری شرکت بازی رایانه‌ای در ژاپن _18

بخش حیاط خلوت دارای یک کانتر مخصوص صرف نوشیدنی و قهوه است که در راستای فضای گردش طبیعی افراد در شرکت قرار گرفته است تا کارمندان به صورت پیش‌فرض از کنار آن بگذرند. این کانتر به رنگ‌های قرمز، سبز، آبی و زرد درآمده است که رنگ سری اول مجموعه پوکمن است. طراحی کانتر به نحوی است که خود به خود افراد را به خود جذب می‌کند. فضاهای دیگری مانند اتاق‌های شخصی، اتاق‌های جلسه طوفان ذهن، سالن کنفرانس باز و اتاق‌های جلسات نیمه‌باز در برنامه‌های طراحی داخلی اداری قرار گرفته‌اند. اتاق‌های کنفرانس باز و نیمه‌باز بسته به نوع جلسه و امنیت مورد نیاز آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طراحی داخلی اداری شرکت بازی رایانه‌ای در ژاپن _08
طراحی داخلی اداری شرکت بازی رایانه‌ای در ژاپن _15
طراحی داخلی اداری شرکت بازی رایانه‌ای در ژاپن _16

به لطف نوعی طراحی داخلی اداری که افراد را به گشتن در اطراف فضاهای باز و کشف ایده‌های جدید تشویق می‌کند، کارمندان قادرند روح ماجراجوی خود را در کارهای روزمره به کار گیرند. با تجسم موضع خلاق این شرکت، طراحی داخلی دفتر کار بیانگر این پیام است که روح ماجراجو و پرسش‌گر برای خلق و حفظ یک چشم‌انداز منحصر به فرد ضروری است.

طراحی داخلی اداری شرکت بازی رایانه‌ای در ژاپن _17
طراحی داخلی اداری شرکت بازی رایانه‌ای در ژاپن _09

منبع: archdaily