طراحی داخلی کلینیک دامپزشکی Bond

90

رنگ‌های واقعی و متریال‌های نرم در طراحی داخلی کلینیک دامپزشکی توسط شرکت معماری Islyn مستقر در نیویروک به کار رفته‌اند که هدف آن از بین بردن استرس و ترسی بود که در مطب‌های دامپزشکی شناخته شده است.

کلینیک مستقر در محله Cobble Hill بروکلین، اولین شعبه برای کلینیک دامپزشکی Bond است که در سال ۲۰۱۹ کار خود را شروع کرده است. شعبه‌ی دیگر در سمت شمال غربی منهتن قرار دارد.

این مرکز در زمینه ارائه خدمات بهداشتی مناسب برای حیوانات خانگی ، از مراقبت‌های اضطراری گرفته تا خدمات سنتی مانند معاینات منظم و عملیات عقیم کردن تخصص دارد. کلینیک همه روزه تا ساعت ۱۰ شب به علاوه روزهای تعطیل باز است.

طراحی کلینیک دامپزشکی Bond-02

برای موقعیت بروکلین، شرکت معماری محلی Islyn از نزدیک با دامپزشک و بنیان‌گذار کلینیک Zaynab Satchu همکاری کرد تا با خلاقیت در طراحی داخلی کلینیک ، فضایی پذیرا ایجاد کند که نیازهای مختلف مراجعه‌کنندگان و کارمندان را در بر داشته باشد.

طراحی کلینیک دامپزشکی Bond-03

رنگ و سبک در طراحی داخلی کلینیک دامپزشکی

تیم طراحی در توضیحات پروژه گفت: «ما فضایی هم‌دلانه و چندحسی در طراحی داخلی کلینیک دامپزشکی ایجاد کردیم که از رنگ‌های پاستلی، نقاط لمسی و رایحه‌های آرام‌بخش در آن استفاده شده است تا استرس و ترومای غالب و شناخته شده در مطب‌های دامپزشکی را تسکین دهد.»

تیم طراحی برای طراحی کلینیک از طراح صنعتی آلمانی Dieter Rams سرنخ‌هایی گرفته و همچنین فلسفه سبک زندگی اسکاندیناوی به نام hygge به معنی نهایت آرامش و آسودگی خیال و جسم را به میان کشید که به نوعی دنج بودن را مطرح می‌کند.

طراحی کلینیک دامپزشکی Bond-04

طراحان برای طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک در فضا به مساحت ۱۸۰۰ فوت مربع (۱۶۷ متر مربع)، از المان‌هایی که سرد و استریل به نظر می‌رسند اجتناب کرده، به جای آن به دنبال متریال‌های نرم، رنگ‌های ملایم و شکل‌های ارگانیک رفتند. تمام متریال‌ها با دوام بوده و به راحتی تمیز می‌شوند.

مراجعه‌کنندگان به فضای پذیرش دارای دیوارهای کرم رنگ، نقاشی‌هایی از هنرمندان بومی، دکور چوبی و پالت رنگ‌های طبیعی وارد می‌شوند. گربه‌ها و سگ‌ها بلافاصله با خوش‌رفتاری همراهی می‌شوند و به آنها کمک می‌شود تا ارتباط مثبتی با کلینیک برقرار کنند.

فضای لابی طراحی شده است تا سلسله‌مراتب طبقات را حل کرده و مرزهایی آزاد ایجاد کند که باعث تسکین اعصاب و آرام گرفتن حیوانات می‌شود.

طراحی کلینیک دامپزشکی Bond-05

در یک طرف اتاق یک محدوده نشستن مرتب با کوسن‌هایی به رنگ نارنجی تند و گلدان‌هایی قرار دارد. برآمدگی‌های ایجاد شده در طراحی داخلی کلینیک ، این امکان را به حیوانات خانگی می‌دهد که از ارتباط چشمی با یکدیگر خودداری کنند. سیستم نشستن منعطف می‌تواند سخن‌رانی‌ها و دیگر رویدادها شامل جلسات گروه‌های حمایتی برای هم‌دردی با صاحبان حیوانات خانگی را در خود جای دهد.

لابی دارای یک مغازه کوچک است که وسایل سلامتی شامل روغن‌های مورد نیاز، غذاهای ارگانیک و سایر محصولات مورد نیاز را هم برای حیوانات خانگی و هم برای صاحبان آنها ارائه می‌دهد.
زیبایی‌شناسی طراحی داخلی لابی تا اتاق‌های درمان پیش می‌رود که با مبلمان چوبی، کابینت‌های آبی و گیاهان کوتاه‌قد تزئین شده‌اند. میزهای درمان آهنی در این میان تنها المان‌هایی هستندکه عملکرد پزشکی کلینیک را القا می‌کند.

طراحی کلینیک دامپزشکی Bond-06

در طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک توجه ویژه‌ای به فضایی شده است که در آن کشتن خود خواسته حیواناتی که رنج می‌کشند اتفاق می‌افتد. تیم طراحی از تخت‌های نرم، چراغ‌های کم‌نور و اسپیکرهایی استفاده کرده است که موزیک آرام‌بخش پخش می‌کنند. کوسن‌های کف و دمنوش‌های گیاهی برای صاحبان حیوانات خانگی مهیا است.

تیم طراحی گفت: «یکی از اولویت‌های اصلی ما در طراحی کلینیک ایجاد فضایی بود که به اندازه کافی برای آسیب‌های روحی، دل‌گرم‌کننده باشد.»

بخش کارمندان دارای نورپردازی ملایم و مبلمان در کنار آشپزخانه مجهز به میان‌وعده‌های سالم قرار دارد. محدوده استراحت دقایقی را برای آرامش ذهن تشویق می‌کند. با توجه به آمار بالای خودکشی در زمینه دامپزشکی، این قضیه در طراحی داخلی کلینیک اهمیت زیادی دارد.

طراحی کلینیک دامپزشکی Bond-07
طراحی کلینیک دامپزشکی Bond-01

به طور کلی، طراحی کلینیک به منظور افزایش سطح آسایش حیوانات خانگی و صاحبان آنها و همچنین کارمندان کلینیک انجام شده است.

شرکت معماری گفت: «با ترکیب غیر منتظره‌ی رنگ‌ها، بافت‌ها و لایه‌ها، طراحی داخلی کلینیک به نحوی به نظر می‌رسد که انگار شما در حال بازدید از خانه‌ی دوستی در شهر هستید.»

عکس‌ها از: Read McKendree

منبع: Dezeen