طراحی داخلی کلینیک پوست دابلین (Dublin)

78

طراحی کلینیک پوست با قوس‌های مرمری و قفسه‌های فولادی

پالتی از متریال‌های گچ، سنگ مرمر، ترازو (terrazzo) و فولاد ضد زنگ برای طراحی داخلی کلینیک پوست دابلین (Dublin) انتخاب شدند. کافرمایان در این پروژه طراحی کلینیک که توسط شرکت معماری Kingston Lafferty انجام شد، خواهان دستیابی به فضایی با بافت ملموس بودند.

شرکت معماری محلی توسط کلینیک خصوصی Fitzgerald برای این پروژه طراحی داخلی کلینیک انتخاب شد تا ضمن حفظ تمیزی مورد انتظار برای یک محیط درمانی، فضایی آرام‌بخش و در عین حال لوکس را ایجاد کند.

طراحی کلینیک پوست دابلین
طراحی کلینیک پوست دابلین

Roisin Lafferty بنیان‌گذار شرکت معماری گفت: «خدمات پیشنهادی کلینیک، ممتاز و لوکس است و بدین ترتیب طراحی داخلی کلینیک به نحوی انجام شده است که در تمام نقاط قابل لمس، بازتاب‌دهنده‌ی این امر باشند.»

«ما می‌خواستیم فضایی را طراحی کنیم که ملموس و همه‌جانبه است. با حسی معنوی که به همراه ترکیب حس تمیزی مناسب محیط درمانی و ایجاد تعادلی در گرمای محیط به وجود آمده است.»

طراحی کلینیک در فضایی به مساحت 46 متر مربع و در دو طبقه به نحوی انجام شده است که خرده فضاها، فضاهای انتطار و انبارها در طبقه‌ی هم کف قرار گرفته و در طبقه‌ی بالا سه اتاق درمان، یک سرویس بهداشتی، اتاق کارمندان و اتاق انتظار ثانویه قرار دارد.

معمار توضیح داد: «این فضا بسیار کوچک است. بنابراین به نوعی چیدمان فضایی و طراحی هوشمندانه نیاز بود تا بتوانیم بهترین بهره‌وری را از فضا داشته باشیم. هر عنصر معماری با دیگری به نحوی هماهنگ می‌شود که هر دو قابلیت زیبایی و عملکرد را به فضا ارائه دهد.»

طراحی داخلی کلینیک پوست دابلین

مراجعین از طریق یک فروشگاه با نمای صورتی رو به خیابان به کلینیک وارد می‌شوند. این فروشگاه دارای کفپوش‌های سیمانی میکرو و دیواری منحنی پوشیده با لوله‌های گچی است. به گفته‌ی شرکت معماری، این لوله‌ها شبیه به بتونه طراحی شدند و متشکل از چندین لایه گچ با رنگ‌های گرم هستند که در داخل یک قالبی سفارشی ساخته شده است.

معمار گفت: «ما در این پروژه طراحی کلینیک سطوح متفاوتی را می‌خواستیم که ملموس بوده و به شیوه‌های غیر منتظره‌ای با یکدیگر ترکیب شده باشند. تقریباً خواستار دعوت افراد به تماس با فضا و لمس آن بودیم و همه چیز را به گونه‌ای ساختیم که گویی از سازه‌ی ساختمان شکل گرفته است و انگار از ابتدا قرار بوده به همین شکل باشد.»

طراحی داخلی کلینیک پوست دابلین

دیوار مواج که دارای سه قفسه‌ی برنجی است، به عنوان یک فضای نمایشگاهی عمل کرده و فضای انبار پشت در تماماً پوشیده از لوله‌های گچی را از دید پنهان می‌کند.

فضای ورودی با میز پذیرش ساخته‌شده از کاشی‌های ترازو سیاه و سفید تکمیل شده که زیر یک طاق‌نمای مرمری قرار گرفته است. قسمت تحتانی طاق‌نما با کاشی‌های زیگزاگ قرمز مات پوشیده شده که رنگ سنگ مرمر را تکمیل می‌کنند.

طراحی کلینیک پوست دابلین

طراح توضیح داد: «این طاق‌نما قوی‌ترین المانی است که فضای داخلی کلینیک را در بر می‌گیرد. این المان، ضمن پوشاندن و محصور کردن تیرهای سازه‌ای موجود، میز پذیرش و فروشگاه را برجسته‌تر نشان می‌دهد. ما طاق‌نما را به نحوی ساختیم که در راستای عمق میز پذیرش قرار بگیرد و بر روی متریال‌دهی هر دو سطح جلو و تحتانی طاق تمرکز داشتیم.»

کلینیک پوست که دورتر از طاق‌نما قرار گرفته است، با رنگ‌های صورتی ملایم فروشگاه کنتراست خوبی ایجاد می‌کند. یک پله‌ی فولادی به همراه کفپوش‌های ترازو در طراحی داخلی کلینیک منظوره شده است. طاق‌نمای مذکور در تقاطع این دو فضا قرار دارد.

طراحی کلینیک پوست دابلین

معمار گفت: «پلکان فولادی تنها المان سازه‌ای بود که ما در این پروژه طراحی داخلی کلینیک حفظ کردیم. ما تمایل داشتیم که از فرم زاویه دار آن استفاده کنیم و آن را با فولاد و شیشه قاب گرفتیم. قاب فولادی هم‌زمان یک دیوارپوش ملموس و یک فضای انباری را با قفسه‌های اضافی برای نمایش محصولات ارائه می‌دهد.»

یک فضای انتظار صمیمی مستقر در طرف دیگر دیوار مواج و منحنی فروشگاه، با کاشی ترازو پوشیده شده و یک نیمکت پوشیده با چرم آبی را در خود جای داده است.

طراحی کلینیک پوست دابلین

در طبقه‌ی اول، جعبه‌های پوشیده با آینه و چوب گردو یک مجموعه از اتاق‌های درمان به هم پیوسته و راهروهایی را ایجاد کرده‌اند.

معمار گفت: « اتاق‌های درمان می‌بایست تا حد زیادی استریل و بالینی بوده و تمیز نگه داشتن آنها ساده باشد. بهداشت برای کارفرما بسیار مهم بود. بنابراین ما خواهان پیدا کردن نوعی تعادل در طراحی داخلی کلینیک بودیم تا بیش از اندازه سرد و ناخوشایند به نظر نرسد.»

طراحی داخلی کلینیک پوست دابلین

به این ترتیب آینه‌های بیضی شکل برای بر هم زدن خطوط تمیز اتاق‌های درمان اضافه شدند و به فضا نرمی بخشیدند. در عین حال با اضافه کردن کاشی‌های ترازو آبی رنگ و دیوارها و سقف‌های گچی به رنگ سبز، تغییرات نامحسوسی در رنگ فضا به وجود آمد.

یک دیوار بدون درز و به ارتفاع سقف از چوب گردو به راهروی بیرونی اتاق‌های درمان اضافه شد تا با کابینت‌های استیل کنتراست خوبی ایجاد کرده و به فضای استریل طبقه‌ی بالا گرما ببخشد.

عکاس: Ruth Maria Murphy

منبع: Dezeen