نکات کلیدی طراحی دفتر کار معماری یا آتلیه

1166

به جرئت می‌توان گفت طراحی دفتر کار معماری یا آتلیه و راه‌اندازی فضای اداری برای طراحان و معماران یکی از چالش‌های مهم برای رسیدن به کسب‌وکار‌‌های موفق معماری است؛ چراکه انجام پروژه‌ها معمولا به صورت تیمی صورت می‌گیرد و نیازمند تجهیزات و توجه ویژه‌ و خاص خودش است. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه قصد داریم نکات مهمی را در مورد اصول طراحی آتلیه معماری را بررسی کنیم.

به چگونگی طراحی پلان دفتر کار معماری پاسخ بدهید

باید بدانید که طراحی پلان دفتر کار معماری شما باید به چه صورت باشد. در این ارتباط و برای آتلیه‌های معماری فضاهایی با پلان‌های باز و بزرگتر مناسب هستند؛ زیرا بایستی دفتر معماری بتواند تمام تجهیزات مورد نیاز را در جهت انجام کار روزانه در خود جای دهد. باید توجه داشته باشید که باید فضای کافی برای یک منطقه مرکزی و میز بزرگی به منظور جلسات، محل ارائه پروژه‌ها لازم است.

همچنین فضا بایستی دارای قسمتی برای قرارگیری موقت و انبار ملزومات معماری باشد. واقع بدون این اتاق، هیچ فضایی برای ذخیره‌سازی ماکت‌ها و شیت‌ها نخواهید داشت این اتاق باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا اطمینان حاصل شود که هیچ کس روی کار و تجهیزات ذخیره شده در آن اختلالی ایجاد نمی‌کند با این حال، این قسمت نباید فضای باز دفتر را قطع کند.

باید قسمت مدیریت و جلسات رسمی‌تر جدا باشد و برای این منظور فضایی خصوصی‌تر در طراحی دفتر کار ایجاد شود. دیگر حوزه‌ها مانند قسمت‌های اداری را نیز به صورت اتاق‌های مجزا به دور از فضای کار و طراحی قرار دهید تا بدون اختلال و حواس پرتی سایر قسمت ها به فعالیت خود ادامه دهند.

نور و روشنایی فضای دفتر معماری را یک دوست محبوب بدانید

واقعیت این است که نور بهترین دوست معماران است؛ چراکه در بسیاری موارد می‌تواند تفاوت زیادی بین رنگ‌های یک طرح در مقابل نور زیاد و دور از نور باشد به ویژه در کارهای گرافیکی یا انتخاب رنگ متریال‌های مختلف این موضوع می تواند پروژه را تحت تاثیر قرار دهد پس بهتر است فضای اداری را به نحوی انتخاب کنید که در وهله‌ی اول نور طبیعی خوبی داشته باشد.

البته روشنایی مصنوعی نیز کمک کننده و تکمیل کننده‌ی نور طبیعی است، اما نور طبیعی همیشه اولویت اول طراحان است. به این نکته توجه کنید که از شیشه، فریم‌ها و متریال‌های متناسب برای رفلکت نور استفاده شود و به چیدمان مبلمان به ویژه سمت قرارگیری مانیتورها توجه کنید تا نور زیاد مانع دید و کار با صفحه نمایش کامپیوترها نشود، بازشوهایی را در پنجره‌ها در نظر بگیرید تا بدین ترتیب تهویه در فضا به آسانی صورت گیرد و با ورود روشنایی به دفتر، تیم معماران به بهترین نحو به انجام پروژه‌ها بپردازند.

طراحی دفتر کار معماری

زیبایی در طراحی دفتر کار معماری را در اولویت قرار بدهید

به یاد داشته باشید در طراحی دفتر کار معماری مهم است که دفتر زیبایی داشته باشید، هم برای کاربران فضا و هم برای کارفرمایانی که به دفتر مراجعه می کنند و خواستار دیدن نمونه کارهای شما هستند، نحوه دکوراسیون فضای داخلی آتلیه معماری می‌تواند بر ایده آن‌ها از فعالیت و نوع طراحی و کیفیت آن اثرگذار باشد.

شما با دکوراسیون و طراحی داخلی متعادل دفترِکار می‌توانید توانایی دفتر را برای طراحی ایده آل و متناسب به دیگران نشان دهید بدون اینکه سخنی بگویید.

چیدمان آتلیه معماری را جدی بگیرید

فراموش نکنید هیچ چیزی به اندازه شلوغی و در هم ریختگی برای یک دفتر معماری مضر نیست؛ پس برای انجام با کیفیت پروژه‌ها و تسریع روند کار توسط تیم طراحی، باید به سازماندهی، نظم‌دهی و یکپارچه‌سازی فضا توجه ویژه‌ای داشته باشید.

در چیدمان و قرار دادن الزامات طراحی برنامه، مبلمان مناسبی را انتخاب کنید برای نظم فکری کارمندان، منظم بودن فضا بسیار مهم است و همچنین حوزه میز پذیرش را فراموش نکنید، زیرا اولین جایی است که در بدو ورود دیده می‌شود و باید دعوت کننده، آرامش بخش و منظم باشد.
قبل از طراحی و چیدمان بهتر است دفاتر معماری زیادی را مشاهده کنید و با توجه به ابعاد فضا و سبک دلخواه و لوازم ضروری، دفتر را بچینید، حتی می‌توانید از دفاتر غیر معماری هم کمک بگیرید و ایده‌های کاربردی آن ها را در آتلیه بگنجانید.

طراحی دفتر معماری

به سمت ایده‌ های خلاقانه بروید

در طراحی اداری به ویژه دفاتر مرتبط با طراحی و هنر ایجاد ایده‌های خلاقانه بسیار مهم است، استودیو معماری را از یکنواختی خارج کنید و طوری فضا را طراحی نمایید تا شخصی که به آن وارد می‌شود از دکوراسیون فضا دریابد که به یک دفتر معماری وارد شده است، می‌توانید از ابزارها، ماکت‌ها و یا اتود های دستی برای طراحی دفتر کار معماری ستفاده کنید که علاوه بر زیبایی ایده های خلاقانه‌تری را برای طراحان ایجاد می‌کند.


برای طراحی دفاتر معماری از مبلمان انعطاف پذیر استفاده کنید تا به پویایی و تنوع فضا کمک کند و بتواند به راحتی قابلیت جا‌به‌جایی و تغییر شکل یا حرکت داشته باشد. از طرفی می‌توانید با طراحی قسمت‌هایی برای معاشرت و سرگرمی افراد بهره وری از فضا را افزایش بدهید و در نتیجه سبب ارتقاء تعاملات و یافتن ایده‌های بهتر و باز شدن ذهن و افزایش خلاقیت بشوید.

در این راستا برای مثال به جای صندلی‌های اتاق استراحت می‌توانید از تاب استفاده کنید یا مبلمانی را برای گوش کردن موزیک یا برای خلوت و تمرکز افراد در مکانی دنج قرار دهید و یا تخته‌های وایت بردی سرتاسری روی دیوار برای نوشتار راحت‌تر و ترسیم پلان و ایده ها در نظر بگیرید.

طراحی دفتر معماری

از توجه به نیاز کارمندان در فضای اداری غافل نشوید

توجه به نیاز کارمندان در فضای اداری و دفتر کار معماری از جنبه‌های دارای اولویت برای بهبود فضا و طراحی هوشمندانه محسوب می‌شود و برای این کار در درجه‌ی اول باید پروسه کاری و روند انجام پروژه‌ها و فعالیت افراد را در نظر بگیرید.

همچنین باید نیاز به بازی، استراحت، خلوت، محلی برای صرف غذا و اتاق جلسات عمومی و همینطور مکانی آرام و متعادل و مبلمانی ارگونومیک را برای کار در نظر بگیرید؛ سپس با برنامه‌ریزی فضایی راهکاری برای پلان و سیرکولاسیون درون فضا پیدا کنید و با چیدمان خلاقانه با افزودن تم‌های هنری و معمارانه یک فضای زیبا و کارآمد بسازید و به طراحی دفتر کار معماری حرفه ای برسید.

شرکت معماری شیپ