طراحی شرکت سابراب (Sabrab) در پرتغال

6

محل پروژه: لیسبون پرتغال

معماران: شرکت سابراب (Sabrab)

متراژ: ۱۲۰ متر مربع

سال ساخت: ۲۰۲۰

طراحی داخلی اداری شرکت سابراب _01

توضیحات متنی توسط معماران ارائه شده است. این پروژه طراحی داخلی اداری متعلق به شرکت سابراب (Sabrab) است و توسط همین شرکت انجام شده است. اجازه ورود نور طبیعی به فضا کانسپت اصلی طراحی داخلی دفتر کار این شرکت بوده است. طراحی داخلی فضای اداری سابق با تقسیم‌بندی‌هایی انجام شده بود که جلو ورود نور به اتاق‌ها را می‌گرفت و فضاهای اداری بسیار تاریک بودند. به همین دلیل ایده‌ی اصلی ما خلاص شدن از این تقسیم‌بندی‌ها و طراحی داخلی فضای اداری با چیدمان باز بود.

طراحی داخلی اداری شرکت سابراب _02

هدف ما در این پروژه طراحی داخلی دفتر کار ایجاد کلیت یکپارچه و درعین حال فضاهای کاری واحدی بود که تقسیم‌بندی آنها با استفاده از پانل‌های شیشه‌ای انجام شده است. استفاده از این پنل‌های شیشه‌ای در طراحی داخلی فضای اداری ، علاوه بر ایجاد فضاهای مشخص و محافظت‌شده، امکان ورود نور طبیعی روز را نیز به بخش‌های مختلف فراهم می‌کند. این نور از پنجره‌های واقع در نمای اصلی ساختمان اداری تأمین می‌شود که چشم‌انداز دلچسبی را نیز از خیابان‌های زیبای لیسبون ارائه می‌دهند.

طراحی داخلی اداری شرکت سابراب _03

ما در این پروژه طراحی داخلی دفتر کار ۱۰۸ متر مربعی، قصد ایجاد فضاهای متنوعی داشتیم که پاسخ گوی نیازهای شرکت و کارمندان آن باشد. این فضاها عبارتند از:

• دو دفتر کار

• اتاق کنفرانس

• فضای باز برای انجام کار اشتراکی

• فضای خدمات فنی چاپ و پرینت

طراحی داخلی اداری شرکت سابراب _04

در نظر گرفتن یک فضای بازی برای طراحی داخلی اداری یک شرکت خلاقیت محور و پیشبرنده‌ی ایده‌های ناب که بر روی تبادل دانش کارمندان خود متمرکز است و راه حل‌های جدید را برای انجام کارها جست و جو می‌کند، ایده‌ی خوبی بود. این فضا می‌تواند محیطی آرام را برای کارمندان به وجود آورد و در عین حال یک میز پینگ پنگ برای بازی و فعالیت نیز در آن وجود دارد. این میز همچنین امکان تبدیل به میز کاری با اندازه‌ای بزرگ را دارد که برای برگزاری جلسات غیر رسمی و کارهای اشتراکی بسیار مناسب است.

طراحی داخلی اداری شرکت سابراب _05
طراحی داخلی اداری شرکت سابراب _06

به منظور شکستن فرم مربعی و قاعده‌مند پلان دفتر کار، اشکال نامتقارن هندسی برای طراحی داخلی اتاق کنفرانس و دو دفتر کار به کاربرده شد که در فرایند دکوراسیون دفتر کار به صورت بسته در نظر گرفته شده‌اند. کانسپت ایجاد شده با این فرم‌ها جدا از تقسیم‌بندی فضاها برای تعریف پوشش کف و طراحی سقف کاذب نیز کاربرد دارد.

طراحی داخلی اداری شرکت سابراب _07

سادگی طرح با استفاده از تنها یک المان عمودی در طراحی داخلی فضای اداری که همان پانل‌های شیشه‌ای است، به ایده‌های ساده برای کف‌سازی و سقف کاذب دفتر کارنیز ختم شد. به این صورت از کف‌سازی برای جداسازی فضاهایی مانند اتاق کنفرانس، فضاهای کاری اشتراکی و محوطه‌های بسته موجود در برنامه‌های طراحی داخلی اداری استفاده شد.

طراحی داخلی اداری شرکت سابراب _08
طراحی داخلی اداری شرکت سابراب _12

برای پوشش کف بخش‌های بسته، مطابق برنامه‌های طراحی داخلی اداری از یک سنگ مرمر با رنگ غیر معمول خاکستری متعلق به یک شرکت سنگ‌سازی مشهور در پرتغال به نام کوآری (quarry) استفاده شد. برای کف‌سازی باقی فضاها نیز مطابق برنامه‌های دکوراسیون دفتر کار از متریال میکروکانکریت (نوعی متریال سیمانی) به رنگ خاکستری استفاده شده است.

طراحی داخلی اداری شرکت سابراب _09
طراحی داخلی اداری شرکت سابراب _11

هدف نهایی ما در این پروژه طراحی و دکوراسیون دفتر کار ، حفظ خاطرات المان‌های معماری متعلق به خود ساختمان بود که بیشتر در سقف‌ها شاهد آن هستیم. بنابراین محدوده‌ای از دفتر کار را برای این امر در نظر گرفتیم که قرار بود در آن چیدمان باز داشته و برای فضای کار اشتراکی مورد استفاده قرار گیرد. در این بخش تنها با رنگ کردن دال‌های بتنی خاکستری، دکوراسیون دفتر کار را به اتمام رساندیم.

طراحی داخلی اداری شرکت سابراب _10

در فضاهای بسته نیز مطابق برنامه‌های طراحی داخلی دفتر کار ، از سقف‌های کاذب با اشکال هندسی به رنگ سفید استفاده شده است. ارتفاع سقف‌ها در فضاهای بسته از حد معین خود فراتر رفته و به شکل معلق و آویز در محیط دیده می‌شوند.

طراحی داخلی اداری شرکت سابراب _13
طراحی داخلی اداری شرکت سابراب _14
طراحی داخلی اداری شرکت سابراب _15
طراحی داخلی اداری شرکت سابراب _16
طراحی داخلی اداری شرکت سابراب _17
طراحی داخلی اداری شرکت سابراب _18
طراحی داخلی اداری شرکت سابراب _19

منبع: archdaily