طراحی ویلا آلپ، چشم‌انداز زیبا از کوهستان آلپ

80

پنجره‌‌ای وسیع با قاب چوبی و مسی چندوجهی احاطه شده و نمای ویلایی در آلپ را تشکیل می‌دهد. طراحی ویلا توسط شرکت معماری کامیلو بوتیسینی (Camillo Botticini) انجام شده است.

طراحی ویلا آلپ (Alps) در منطقه‌ی پاک‌سازی شده در نزدیکی پاسو دل کاوالو (Passo del Cavallo) ، یک گردنه‌ی بلند آلپ در استان بریشیا (Brescia) ایتالیا، انجام شده است. این ویلا با یک دره‌ی باز از سمت جنوب و قله‌های کوهستان آلپ در شمال قاب گرفته شده است.

پنجره‌ی عریض واقع در نمای ویلا، رو به دره است. در حالی که حیاط خلوت واقع در شیب پشت خانه، چشم‌اندازهایی از کوهستان را ارائه می‌دهد که تا ۱۲۰۰ متر بالاتر از سطح دریا می‌رسد.

شرکت معماری در این پروژه طراحی و ساخت ویلا می‌خواست تعادلی مبتنی بر هماهنگی و تنش بین ساختمان و سایت ایجاد کند و این طرح نیمه فرو رفته در زمین، به ایجاد تصویری کمک کرد که انگار سازه‌ی ویلا در دامنه‌ی کوه ریشه کرده است.

معمار ایتالیایی که استودیویی محلی در این محدوده دارد گفت: «ما هنوز در مکانی نزدیک به سر و صدای شهری بوده و هم‌زمان از آن دوریم. جایی که رایحه‌ی گیاهان کوری و گوسفندان در حال چرا انگار زمان را متوقف کرده است.»

«طراحی ویلا به نحوی است که انگار در رابطه‌ی اولیه‌اش با محیط را بدون بهره‌گیری از المان‌های مصنوعی مانند است. البته به غیر از یک راه‌پله‌ی معلق که شیب چمنزار را قطع میکند.»

ورقه‌های مسی از پیش زنگ‌زده و چوب سوخته‌ی آکویا (Accoya) به کار رفته در نمای ویلا، به ادغام شدن هر چه بیشتر ویلا با سایت کمک می‌کنند.

بوتیسینی توضیح داد: «دیوار مسی هوا‌خورده به کار رفته در طراحی و ساخت ویلا با چین‌های نرمی برای ارتعاش نور طراحی شده است. چوب به کار رفته در نمای وسیع ویلا نور شکسته‌شده در سمت جنوب را منعکس می‌کند.»

یک مجموعه پله‌ی آهنی بافت‌دار از پیچ تندی در جلو ویلا و سراشیبی جاده، دامنه‌ی تپه را طی می‌کند. کف پله‌ها با سازه‌ای شبیه به دروازه و از همان مس اکسیده‌شده به کار رفته در طراحی نمای ویلا ساخته شده است.

ورودی شیشه‌ای مطابق برنامه‌های طراحی ویلا با پنجره‌ای وسیع و یک تراس پیش‌آمده از لبه‌ی سقف تعریف شده است.

در داخل یک پلان با الگویی نامنظم به شکل حرف C برای محافظت از پاسیوی چوبی انحنا پیدا کرده است. پلان مطابق برنامه‌های طراحی ویلا به سه بخش تقسیم شده است. بخش اول سه اتاق خواب و حمام مربوط به آنها را در خود جای می‌دهد، بخش دوم فضای نشیمن و غذاخوری و بخش سوم به یک آشپزخانه و فضایی برای گردش اختصاص داده شده است.

تنوع ارتفاع سقف در طراحی ویلا به دلیل شیب سایت ایجاد شده است. یک نیم‌طبقه در طراحی داخلی ویلا و در مرتفع‌ترین قسمت آن، اتاق مطالعه‌ای را بالای فضای نشیمن در خود جای داده است. در حالی که یک آشپزخانه در پایین، بازشویی به پاسیو دارد.

معمار گفت: «این امر باعث ایجاد یک فضای سیال و باز رو به بیرون می‌شود که هم‌زمان محافظت‌شده و جبهه‌ی غربی آن تقریباً بسته است.»

یک راه‌پله و آسانسور مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا ، فضای گاراژ در زیرزمین را با فضاهای نشیمن در طبقه‌ی بالا مرتبط می‌سازد که با پنجره‌ها و نورگیرهای سقفی روشن شده‌اند. نورپردازی مصنوعی متناسب با طراحی داخلی ویلا در داخل شیارهایی دور تا دور محیط هر اتاق کار گذاشته شده است.

کف‌سازی مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا با رزین ماسه‌ی رنگی انجام شده است و دیوارها نیز با تخته های گچی سفید رنگی پوشیده شده‌اند.

به کار بردن سیستم زمین‌گرمایی، تهویه طبیعی و دیوارهایی با عایق‌بندی مناسب در این پروژه طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا به کاهش مصرف انرژی و رساندن آلودگی به حداقل ممکن کمک کرده است.

معمار گفت: «ما می‌خواستیم متریال‌های ساختمانی و عایق‌کاری دیوارها در این پروژه ساخت و طراحی داخلی ویلا سازگار با محیط زیست بوده و ساختمان به دیوارهای دارای سیستم تهویه مجهز باشد. به نحوی که نوعی خانه‌ی پایدار در جایگاهی متعادل با منظره داشته باشیم.

عکاسی از: اگنی پنز(Eugeni Pons) و نیکول گالیزی (Niccolò Galeazzi)

منبع: Dezeen