استفاده از متریال طبیعی در طراحی داخلی ویلا

73

استفاده از متریال‌های طبیعی در طراحی و دکوراسیون داخلی ، سال‌ها است که مورد توجه طراحان قرار گرفته است. انواع خاصی از متریال طبیعی که دوام بالایی دارند، دوستدار محیط ریست هستند و به زیبایی هر چه بیشتر محیط کمک می‌کنند در طراحی داخلی ساختمان‌ها با کاربری‌های متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله به استفاده از متریال‌های طبیعی در طراحی ویلا می‌پردازیم.

طراحی ویلا با استفاده از متریال‌های طبیعی

چوب

چوب از جمله پرکاربردترین متریال‌های طبیعی در دکوراسیون داخلی است که به فضا زیبایی خاصی بخشیده و با تمام سبک‌های طراحی ویلا و دکوراسیون داخلی هماهنگ می‌شود. چوب، این متریال برش‌پذیر و گرم، به ایجاد محیطی دنج و صمیمی کمک می‌کند که افراد در آن احساس آرامش دارند.

چوب قابلیت ترمیم و استفاده‌ی مجدد دارد و از این جهت می‌توانیم با دیدی اقتصادی به آن نگاه کنیم. رنگ‌پذیری و بافت‌های متنوع چوب باعث شده است که در تمام سبک‌های دکوراسیون داخلی بتوانیم از آن استفاده کنیم. کاربرد چوب در طراحی داخلی ویلا بسیار متنوع است. در این میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کفپوش چوبی
• مبلمان
• کابینت
• قفسه و کمد
• دیوارپوش دکوراتیو

طراحی ویلا با استفاده از متریال‌های طبیعی
طراحی ویلا با استفاده از متریال‌های طبیعی

آجر

متریال طبیعی و سنتی آجر امروزه در طراحی داخلی نیز جایگاه تازه‌ای را به دست آورده است. در فضاهایی که با آجر کار نشده‌اند نیز می‌توانیم از آجر دکوراتیو استفاده کنیم و با تنوع بافت و رنگ شگفت‌انگیز آن روبرو شویم. یک دیوار آجری در طراحی داخلی ویلا حسی گرم و صمیمی به فضا می‌بخشد.

آجر همیشه زیبا به نظر می‌رسد و هیچ گاه چشم را خسته نمی‌کند. این متریال بسیار پایدار و دوستدار محیط زیست است. به تعدیل دمای فضای داخلی کمک می‌کند و از این نظر نیز مورد توجه طراحان قرار گرفته است. ویژگی دیگر آجر عایق بودن آن در برابر صدا و حرارت است. می‌توان از آن به عنوان اکسنت وال در طراحی داخلی ویلا و فضاهای دیگر استفاده کرد.

استفاده از آجر در دکوراسیون به سبک‌های صنعتی و کلاسیک بسیار رایج است. علاوه بر این، دیوار آجری سفید رنگ برای دکوراسیون داخلی ویلا به سبک اسکاندیناوی بسیار پیشنهاد می‌شود. می‌توانیم از آجر در آشپزخانه برای فضای پشت سینک، اطراف کابینت‌ها یا جزیره و همچنین برای دیوار شومینه در نشیمن استفاده کنیم. به این ترتیب از زیبایی بی‌نظیر این متریال بی‌نصیب نخواهیم ماند.

طراحی ویلا با استفاده از متریال‌های طبیعی

سنگ

سنگ نیز از جمله متریال‌های طبیعی پرطرفدار است که در طرح، بافت و رنگ‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. انتخاب مناسب سنگ در طراحی ویلا امری چالش‌برانگیز و مهم است. چرا که تنوع زیاد این متریال باعث می‌شود که در انتخاب دچار مشکل شویم. با این همه لازم است در ابتدا میزان دوام مد نظر و سبک دکوراسیون داخلی خود را در نظر داشته باشید. برای مثال سنگ مرمر برای افراد ملاحظه‌کار مناسب است. چرا که این متریال همیشه باشکوه و زیبا به نظر می‌رسد. اما افرادی که به دکوراسیون با رنگ‌های طبیعی علاقه دارند، می‌توانند از ماسه‌سنگ یا سنگ تراورتن در طراحی داخلی ویلا استفاده کنند.

از مزایای سنگ می‌توان به دوام، نفوذناپذیری در برابر رطوبت، گرما و مقاومت در برابر ضربه اشاره کرد. زیبایی بصری این متریال نیز موضوعی پذیرفته‌شده است. سنگ‌های پرداخت‌شده، نور را منعکس کرده و تمیز به نظر می‌رسند. حال آنکه سنگ‌هایی با برش‌های طبیعی، بافت بی‌نظیری را به دکوراسیون داخلی ویلا منتقل می‌کنند.

سنگ در دکوراسیون داخلی ویلا به سبک مینیمال بیشتر به عنوان کفپوش استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای پوشش دیوار شومینه استفاده کرد و به آن حالتی شاخص و زیبا بخشید. استفاده از سنگ برای کانتر آشپزخانه نیز بسیار رایج است. این متریال از چوب دوام بیشتری دارد و شیک‌تر به نظر می‌رسد. سینک آشپزخانه سنگی برای طراحی داخلی ویلا به سبک روستیک انتخاب جالبی است.

طراحی ویلا با استفاده از متریال‌های طبیعی

آهن

آهن نیز در طراحی و دکوراسیون داخلی جایگاه ویژه‌ای دارد. این متریال با ظاهر سرد و مستحکمش، می‌تواند بسیار ظریف و زیبا جلوه کند. از آن بیشتر در سبک دکوراسیون صنعتی استفاده می‌شود. ترکیب ماهرانه‌ی آهن با متریال‌های مختلف منجر به ایجاد فضایی جذاب و مدرن می‌شود. با توجه به دوام بالایی که دارد، می‌توان از آن برای تمام فضاهای داخلی و خارجی استفاده کرد. اغلب ما شاهد استفاده از آهن به عنوان نرده، حفاظ و … بوده‌ایم. اما از کاربردهای دیگر این متریال می‌توان به ساخت میز، صندلی، قفسه کتاب، لوستر و … اشاره کرد.

طراحی ویلا با استفاده از متریال‌های طبیعی

استفاده از آهن در کنار آجر جلوه‌ی جذاب و زیبایی به طراحی داخلی می‌بخشد. از آن می‌توان برای پوشش کانتر آشپزخانه استفاده کرد. چرا که در کنار چوب نیز زیبا به نظر می‌رسد. دستگیره‌های آهنی، میل پرده‌ها و … نیز از جزئیات جالبی محسوب می‌شوند به فضای داخلی جلوه‌ای لوکس می‌بخشند. انواع خاصی از آهن مانند مس و برنج به دلیل رنگ جالبشان در طراحی داخلی ویلا ، منجر به احساس گرما و صمیمیت می‌شوند.

تحریریه شرکت معماری شیپ