طراحی ویلا ارزان مطابق با نیازهای آینده خریدار

13

این ویلا چوبی توسط شرکت معماری افکت (EFFEKT) به صورتی انعطاف‌پذیر برای یک خانواده‌ی انعطاف‌پذیر طراحی شده است. هدف از طراحی ویلا هماهنگی با ارزان‌ترین خانه‌های این محدوده از نظر قیمت بوده است.

طراحی ویلا وان (One) توسط شرکت معماری افکت و برای سازنده‌ای که دارای یک قطعه زمین خالی در حومه‌ی شهر بود انجام شد.

قصد او ایجاد یک خانه برای خریدارانی بود که می‌خواستند هزینه ساخت ویلا با دیگر ساختمان‌های پیش‌ساخته‌ی این محدوده مطابقت داشته و در عین حال از کیفیت بهتری برخوردار باشد.

معمار توضیح داد: «او در پی رویکردی جدید برای طراحی ویلا و خانه‌ی شخصی یک زوج جوان با یا بدون فرزند بود.»

«او احساس کرد که گزینه‌های در دسترس برای تشکیل خانواده برای دست‌یابی به سود سریع بسیار محدود استاندارد شده هستند. به همین دلیل برای این پروژه طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا در پی توسعه‌ی رویکردی جایگزین بود که در بلند مدت با رشد خانواده مطابقت داشته باشد.»

طراحی ویلا به متراژ ۱۳۶ متر مربع با سه بال انجام شده است که از یک آشپزخانه‌ی باز، نشیمن و فضای غذاخوری در مرکز به بیرون منشعب می‌شود.

دو بال موجود در برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا ، هر کدام یک اتاق خواب و حمام را در خود جای داده‌اند و بال سوم یک گودال نشیمن را در خود دارد که می‌توان آن را به اتاق خواب سوم نیز تبدیل کرد.

معمار گفت: «این فضای نشیمن موجود در برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا قرار بود کتابخانه و اتاق تلویزیون را در خود جای دهد اما در صورت نیاز قابلیت تقسیم‌پذیری و تبدیل آن به یک اتاق خواب دیگر را دارد. ما زیرساخت‌های گاراژ را در این پروژه طراحی ویلا نیز به نحوی در نظر گرفتیم که بتوان به آسانی اتاق خواب دیگری به این مجموعه اضافه کرد.»

شرکت معماری طراحی ویلا را بدون هیچ‌گونه راهرویی انجام داد تا به این شکل از فضا حداکثر استفاده را داشته باشد. این تاکتیک معمولاُ برای طراحی خانه‌های ارزان‌قیمت مورد استفاده فرر می‌گیرد. در این میان می‌توان به خانه‌ی دیگری در کوپنهاگ اشاره کرده که توسط معمار سیگورد لارسن (Sigurd Larsen) اشاره کرد. یک خانه‌ی ضد زلزله به طراحی معمار ویتنامی ترونگ نگهیا (Trong Nghia) نیز در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد.

در اینجا حمام‌ها و فضاهای انبار مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا بین اتاق‌های خواب و فضای نشیمن قرار گرفته‌اند تا بدین ترتیب مناطق حائلی بین فضاهای خصوصی و عمومی خانه ایجاد شود.

هدف دیگر از در نظر گرفتن سه بال در طراحی ویلا وان، استفاده‌ی حداکثری از فضای بیرون و محوطه بوده است که به یک بزرگراه شلوغ و پر سر صدا متصل می‌شود و اما از طرف دیگر خانه از چشم‌اندازهایی به مناظر زیبای حومه‌ی شهر نیز بهره‌مند است.

معمار توضیح داد: «باغچه‌ی پشتی به دلیل سر و صدای زیاد ناشی از بزرگراه برای فعالیت‌های تفریحی خانواده قابل استفاده نبود. بنابراین حیاط خلوتی در بخش جلوی خانه در نظر گرفتیم که از صداهای مزاحم دور مانده و بهترین موقعیت را برای بهره‌مندی از نور خورشید دارد.»

نمای منحنی ویلا در پشت که به سمت جنوب و غرب است به منظور بهره‌مندی از نور خورشید و ارائه‌ی چشم‌اندازهایی از باغچه و مناظر زیبای حومه‌ی شهر، کاملاً شیشه‌ای در نظر گرفته شده است.

«شیشه گران‌ترین متریال به کار برده در فرایند طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا است و برش‌های مسطح استاندارد از لحاظ قیمت با خانه‌های صلب و بدون بازشو تفاوت چندانی ندارد. ساخت و پرداخت شیشه با ابعاد سفارشی در دانمارک گران است. به همین دلیل با در نظر گرفتن یک المان منفرد که به آسانی نصب می‌شود، می‌توانیم در هزینه ساخت ویلا صرفه‌جویی کنیم.

نمای جلویی ویلا که به سمت جنوب است و فضای باز اصلی ویلا را در بر می‌گیرد، با متریال ترمووود (نوعی چوب که به منظور افزایش دوام حرارت دیده است.) پوشیده شده است.

معمار گفت: «ما برای طراحی نمای ویلا در این جهت خواهان ایجاد حریم خصوصی بودیم. به این ترتیب که افراد در خیابان به داخل خانه دید نداشته باشند. همچنین هنگامی که اعضای خانواده در تراس نشسته‌اند، بهتر است پشت آنها به چیزی غیر از شیشه باشد.»

یک فضای خارجی کوچک که معماران از آن با عبارت باغ مخفی یاد می‌کنند، دارای داربستی برای رشد گیاهان پیش‌رونده است تا نمای ویلا را بپوشانند.

معمار گفت: «این طرح یک نوار کوچک در شمال باقی گذاشته است. بنابراین برای بزرگتر نشان دادن این فضا تصمیم گرفتیم باغچه را تا دیوار جانبی ادامه دهیم.»

پروسه‌ی ساخت و طراحی ویلا با پوشش چوبی طی شش ماه به پایان رسید. هزینه ساخت ویلا ۱۳۰۰۰ کرون دانمارک (حدود ۱۲۲۲ یورو) در هر متر مربع تمام شد.

معمار گفت: «ساخت و ساز در کشورهای دانمارک و نروژ هزینه‌ی بالایی دارد. به این ترتیب این هزینه ساخت ویلا شاید در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی بالا باشد اما معادل است با هر متر مربع قیمت ساخت ارزان‌ترین خانه‌های پیش‌ساخته و استاندارد شده‌ی این محدوده.»

او گفت: «ما در این پروژه طراحی و ساخت ویلا از تکنیک‌ها و متریال‌های رایج ساخت و ساز به شیوه‌ای خلاقانه استفاده کردیم تا در نهایت به طرحی متفاوت در بازار طراحی ویلا دست پیدا کنیم. هدف ما در این پروژه، اولویت‌بندی و کشف معماری خلاقانه در عین حفظ هزینه ساخت ویلا مطابق با ارزان‌ترین خانه‌های موجود در سایت بود.»

عکاسی از: افکت (EFFEKT)

منبع: effekt villa one low cost copenhagen house timber cladDezeen