طراحی ویلا با نمای تیره و فضای داخلی روشن

43

پوشش سیاه نما با طراحی داخلی ویلا که با چوب روشن و تخته‌های گچی انجام شده است، کنتراست جالبی ایجاد می‌کند. طراحی ویلا توسط شرکت معماری محلی نارود استک ویگ (Narud Stokke Wiig) در اسلو، پایتخت نروژ انجام شده است.

طراحی ویلا وُت (Wot) توسط شرکت معماری نارود استک ویگ برای یک خانواده‌ی پنج نفره در حیاط پشتی ملکی اجرا شد که نسل‌ها به این خانواده تعلق داشته است.

سایت پروژه طراحی و ساخت ویلا در محله‌ای واقع دربخش شمالی مرکز شهر قرار گرفته و با خانه‌های سنتی چوبی متعلق به دهه ۳۰ میلادی احاطه شده است. طراحی ویلا وُت نیز در جهت نمایاندن این فرم پایه انجام شده است.

معماران گفتند: «به منظور ادای احترام به ساختمان‌های اطراف، طراحی ویلا با هندسه‌ای ساده و بی‌آلایش انجام شده است. هدف ما در این پروژه طراحی و ساخت ویلا ، ایجاد حجم سنگی جمع و جور، صلب و با ریشه‌ای مستحکم در زمین بوده است.»

به جای تکرار نماهای چوبی عمودی رایج در همسایگی، از آجر برای نمای ویلا استفاده شده است که بافتی با جزئیات مدرن‌تر و شکیل‌تر ارائه می‌دهد.

معماران افزودند: «به منظور تأکید بیشتر بر روی حجم صلب و سنگین در این پروژه طراحی و ساخت ویلا ، نمای آجری را انتخاب کردیم که بندکشی باریک و منحصر به فرد آن تورفتگی‌هایی در نمای آجری ایجاد کرده و ظاهری شبیه به یک نمای خشکه‌چینی شده به وجود آورده است.»

بازشوهای مستطیلی با قاب‌های ساده و مینیمال در نمای ویلا ، آن را از یکنواختی نجات داده‌اند. این پنجره‌ها امکان عبور نور خورشید به تمام فضاهای داخلی خانه در طبقات هم‌کف، اول و زیرزمین را فراهم می‌کنند.

چیدمان پنجره‌ها در نمای ویلا نیز در عین حفظ حریم خصوصی ساکنین، چشم‌اندازهای متفاوتی را از فضاهای داخلی مختلف ویلا ارائه می‌هد.

یک نورگیر سقفی بالای راه‌پله قرار گرفته و نور طبیعی روز را به پیشانی پله‌ها و سایر فضاهای داخلی منتقل می‌کند. فضای نشیمن و اتاق خوابی مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا در زیرزمین قرار گرفته و توسط نورگیری واقع در دیوار جانبی و نمای ویلا ، روشن می‌شوند. این نورگیر در واقع امکان عبور نور از پنجره‌های وسیع طبقه‌ی هم‌کف را نیز فراهم می‌کند.

برای ساخت راه‌پله از چوب صنوبر پرداخت‌نشده استفاده شده و کف‌سازی مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا با بتن خام و تخته‌های گچی انجام شده است تا به این ترتیب محیطی آرام و خلوت ایجاد شود.

طی فرآیند ساخت و طراحی داخلی ویلا از بتن برای یک مجموعه پلکان کوتاه منتهی به در ورودی چوبی و قاب نورگیر مجاور آن نیز استفاده شده است.

مطابق ضوابط ساخت و طراحی ویلا در منطقه، لازم بود جای‌گذاری ویلا در سایت با رعایت حداقل فاصله‌ی مجاز تا خیابان و ساختمان‌های مجاور انجام شود. طراحی نمای ویلا نیز با توجه به خط آسمان منطقه و با در نظر گرفتن ویژگی‌های نماهای موجود در سایت که عموماً با چوب اجرا شده‌اند، مدرنیزه شده و با آجر تیره‌رنگ انجام شده است.

از فضاهای موجود در جلو و پشت خانه مطابق برنامه‌های ساخت و طراحی ویلا برای استقرار تراس‌هایی ساخته‌شده از سنگ‌های چندوجهی نامنظم استفاده شده است.

عکاس: اینار آسلاکسن (Einar Aslaksen)

منبع: Dezeen