طراحی ویلا با نمای چوبی سیاه و سقف شیبدار سبز

85

شرکت معماری هلندی FillieVerhoeven طراحی ویلا در کنار نوتردام را تکمیل کرده است که دارای فرم شیروانی نامتقارن و کاملاً پوشیده با چوب سیاه است و در تمام جهات بازشوهای شیشه‌ای بزرگ دارد.

شرکت معماری FillieVerhoeven طراحی و ساخت ویلا SG21 را برای محلی در کنار جاده تاریخی که از منطقه‌ای معمولی در حومه شهر بین شهرهای روتردام و خاودا می‌گذرد، انجام داده است.

زمینه‌ی مسطح سایت نزدیک به رودخانه Hollandse Ijssel به قسمت‌های زیادی تقسیم شده است که توسط نهرهای کم‌عمق از هم جدا می‌شوند. سایتی که طراحی ویلا در آن انجام شد، موقعیتی نزدیک به جاده و چشم‌اندازی به چمن‌زارهای سرسبز و پر از درخت و بوته دارد.

مقررات سفت و سخت برنامه‌ریزی محلی حکم می‌کند که زیربنای ساختمان نباید بیش از ۱۰۰۰ متر مربع باشد و برای هماهنگی و مطابقت با بافت محیط محلی و بومی، طراحی ویلا باید با سقف شیبدار انجام شود.

برای دستیابی به نوعی زیبایی‌شناسی جسورانه و مینیمالیستی مورد نظر کارفرما، ضمن جلب نظر برنامه‌ریزان پروژه طراحی و اجرای ویلا ، معماران پیش‌زمینه کشاورزی منطقه را با جزئیات معماری مدرن ترکیب کردند.

شرکت معماری گفت: «جزئیات مینیمالیستی و استادانه در ترکیب با شکل قرص و محکم یک انبار غله، زیبایی متواضعانه‌اش را به طراحی می‌بخشد که به نظر می‌رسد بهترین نتیجه را در همراهی با رنگ ساده اما رازآمیز سیاه دارد.»

به جای سقف شیبدار معمولی در طراحی ویلا مدرن ، ساختمان دارای سقفی متعادل است که دو طبقه را در یک جناح در خود جای داده است و در طرف دیگر ویلا ، شیب به آرامی به ارتفاع یک طبقه می‌رسد.

رویکردی هوشمندانه به طراحی ویلا همچنین این امکان را به ساختار خارجی می‌دهد که فضای موجود در سایت را به حداکثر برساند. در حالی که حجم داخلی در حد تعیین‌شده باقی می‌ماند.

معماران گفتند: «برای حفظ حجم ویلا در داخل کد ساختمانی محلی، پنجره‌ها و درها در سطح زمین در فاصله‌ای تنظیم شده‌اند که حجم آن دقیقاً با ۱۰۰۰ متر مکعب مجاز مطابقت داشته باشد.»

طراحی داخلی ویلا به صورت بسیار دلباز و مینیمال با فقدان ستون‌ها امکان‌پذیر شده است. این امر با اجرای دیوارهای باربر در ساخت ویلا محقق شد که برای نگهداری سقف از متریال چوب چندلایه متقاطع ضخیم استفاده شده‌اند.

هر کدام از نماهای چوبی دارای پنجره‌های بزرگی هستند، شامل فضای ورودی در طراحی ویلا که در آن دری شیشه‌ای قابلیت پنهان شدن پشت یک پانل چوبی کشویی را دارد.

فضای نشیمن اصلی با چیزی محصور شده است که شرکت آن را تحت عنوان احتمالاً بزرگترین در کشویی که تا به حال در طراحی ویلا و منزل مسکونی در هلند استفاده شده است، تعیر می‌کند.

سطح کشویی با ارتفاع سقف، تقریباً ده متر طول دارد و فقط از دو صفحه شیشه‌ای تشکیل شده است که هر کدام از آنها، با وجود ضخامتشان که تنها ۲۰ میلیمتر است، ۵۰۰ کیلوگرم وزن دارند.

تمام سطوح شیشه‌ای در ارتفاع نصب شده‌اند، به جز درهای ورودی و پشتی که به صورت کشویی باز و بسته می‌شوند تا ارتباط بین طراحی داخلی ویلا و منظره اطراف را بهبود بخشند.

پروفیل‌های باریک شیشه‌ای به دستیابی به زیبایی مینمالیستی کلی در طراحی و اجرای ویلا کمک می‌کنند که همچنین با جزئیاتی شامل دستگیره‌های مخفی درها و سیستم لوله‌کشی عمودی تقریباً نامرئی بهبود می‌یابد.

طراحی فضای سبز موجود در طراحی داخلی ویلا با محل قرارگیری و موقعیت خوب آن در پایین‌ترین و مرطوب‌ترین جای هلند محقق شده است. معماران برای تکمیل فضای سبز اطراف، بام سبز را انتخاب کردند. به این طریق اینطور به نظر می‌رسد که فضای سبز و باغچه در داخل و بالای ساختمان در حال توسعه و پیشروی است.

عکاس: by François Verhoeven

منبع: Dezeen