طراحی ویلا با چشم‌اندازی به دریاچه

11

شرکت معماری Philippe Meyer ساختمانی با کاربری سابق اداری در ساحل دریاچه ژنو را به خانه‌ای با دیوارهای شیشه‌ای تبدیل کرد که چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌ای از مناظر اطراف ارائه می‌دهد.

طراحی ویلا Le Lac توسط شرکت معماری Meyer به عنوان فضای مسکونی اصلی برای زوجی جوان و سه فرزندشان انجام شد.

ساختمان اداری سابق که طراحی ویلا در آن انجام شد، ده دقیقه تا شهر سوئیسی ژنو فاصله داشت و در اصل برای شرکتی خانوادگی در دهه ۶۰ میلادی ساخته شد.

با رشد کسب و کار، بخش‌های جدید اضافه شدند و این باعث شکل‌گیری فرم و ساختاری شد که سالم باقی مانده بود و برای طراحی و ساخت ویلا و فضای مسکونی کاملاً مناسب بود.

Meyer گفت: «کارفرمایان ما به شدت به ساختار بنا وابسته بودند. چرا که خیلی سال پیش برای کسب و کار خانوادگی استفاده می‌شده است. به این دلیل آنها می‌خواستند طراحی ویلا و در واقع خانهٔ جدیدشان در این مکان به خصوص انجام شود.»

مرحله اول در بازسازی ساختمان اداری برای طراحی ویلا ، از میان برداشتن بخش زیادی از دیوارها بود تا تنها پوسته سازه‌ای باقی بماند و دست طراحان برای طراحی داخلی ویلا باز باشد. پانل‌های بزرگ شیشه‌ای برای به دست آوردن حداکثر دید به دریاچه در میان این پوسته سازه‌ای قرار گرفتند.

Meyer افزود: «روند توسعه و تبدیل شامل حفظ سازه اصلی و باز کردن تمام نماها برای طراحی ویلا بود. هدف اصلی در طراحی و ساخت ویلا ، به دست آوردن چشم‌انداز اطراف با کشیدن و توسعهٔ نمای ویلا به موازات دریاچه و روبروی آن بود.»

از کنار دریاچه چشم‌اندازی به نمای خطی و افقی ویلا قابل مشاهده است که دارای نواری از پانل‌های شیشه‌ای و آلومینیوم آنودایز شده است.

یک قاب‌بندی آلومینیومی با شیشه دارای بخش‌های کشویی در نمای ویلا ، برای فراهم آوردن هوا در فضای داخلی ویلا، قابلیت باز شدن دارد.

هر کدام از سطوح شیشه‌ای موجود در طراحی ویلا از بیرون دارای پرده‌ای محافظ هستند که می‌توان آنها را برای فیلتر کردن انعکاس نور سطح دریاچه پایین کشید. در حالی که پرده‌های داخلی را می‌توان در اطراف فضاهایی که به حریم خصوصی نیاز دارند، به کار برد.

یک فضای ورودی در طبقه هم‌کف به راه‌پله‌ای منتهی می‌شود که دسترسی به فضاهای اصلی زندگی در طبقه بالا را ممکن می‌کند. پنجره‌های بلند از کف تا سقف در این طبقه چشم‌اندازهایی فراتر از دیوار محیطی و دریاچه ارائه می‌دهند.

طبقه هم‌کف ویلا به دو بخش تقسیم شده است. فضاهای خدمات موجود در طراحی ویلا شامل راه‌پله، حمام و سرویس‌های بهداشتی و کابینت‌هایی است که در بخش انتهایی گنجانده شده‌اند.

چیدمان داخلی فضاها به نحوی در نقشه‌های طراحی ویلا لحاظ شده است که بخش جلویی ساختمان را برای استفاده به عنوان بازترین فضای ممکن برای عملکردهایی شامل آشپزخانه، غذاخوری، نشیمن و اتاق خواب اصلی آزاد می‌کند.

تنها المانی که باعث ایجاد انقطاع در طرح شده است، یک ردیف ستون است که در راستای طول ساختمان و در جلوی پنجره‌ها امتداد می‌یابد.

قفسه‌های باز و دودکشی معلق بالای شومینه، فضا را از یکنواختی خارج کرده و بخش‌های عملکردی مختلف را در دکوراسیون داخلی ویلا مشخص می‌کند.

تراس‌ها در هر دو انتهای ویلا با سطوحی از سنگ تراورتن قرار گرفته‌اند که با کف‌سازی موجود در طراحی داخلی ویلا هماهنگی دارد و به ایجاد حس تداوم بین فضای داخل و خارج کمک می‌کنند.

دریاچه ژنو، مستقر بین مرز فرانسه سوئیس جایی برای تعداد زیادی از ساختمان‌های مدرن است. دیگر ساختمان‌های موجود در این منطقه شامل یک مهد کودک با نمای سخت بتنی و دفتر مرکزی SOM متعلق به دخانیات بین‌المللی ژاپن است.

عکاس: Joël Tettamanti

منبع: Dezeen