طراحی ویلا فولادی با گابیون سنگ

65

طراحی ویلا در کوه‌های چک

طراحی ویلا در رشته‌کوه‌های بسکید با پوستهٔ فولادی سوراخ‌دار و مشبک انجام شده و با دیوارهای گابیون سنگ بر روی جایگاهی گُوه‌ماننده قرار گرفته است.

طراحی ویلا بر روی رشته‌کوه‌های بسکیدی در دامنهٔ تپه‌ای نزدیک والاشسکه مزیرژیچی، شهری در ناحیهٔ جنگلی و کوهستانی در مرز چک و اسلواکی انجام شده است.

شرکت معماری محلی Zdeněk Trefil ، ساخت ویلا را بر روی یک شیب با استفاده از احجامی توپر انجام داد که باعث تشکیل سقف مسطحی در بالای تپه شده‌اند و از بالا مقیاس ساختمان دو طبقه را از دید مخفی می‌کنند.

Trefil گفت: «این ملک بخشی از زمینی طبیعی، کشیده و با شیبی ملایم است. در واقع یک تنگه است با شیبی در محور شرفی غربی و در جهت سدی در نزدیکی زمین.»

وی افزود: «تا آنجا که به ابعاد و اندازه مربوط می‌شود، ساختمانی که ما طراحی کرده‌ایم یکی از بزرگ‌ترین ساختمان‌ها در شهرداری است که در رقابتی نزدیک با ساختمان مدرسهٔ سابق یا یک بنای برجسته با معماری مردمی، یک کلیسای چوبی پروتستان مربوط به سال ۱۷۸۳ میلادی است. چشم‌انداز مستقیمی از ویلا به سمت کلیسا وجود دارد.»

صفحات فولادی سوراخ‌دار و راه‌راه، سازه‌ٔ چوبی و فولادی ساختمان ویلا را می‌پوشانند. در حالی که مجموعه‌ای از دیوارهای گابیون به کار رفته در ساخت و طراحی ویلا (قفسه‌های آهنی پر شده از سنگ) سطح پایه و زمینه‌ای را برای یک پاسیو در پشت ویلا تشکیل می‌دهند.

پوشش فولادی همچنین چندین پنجرهٔ باریک را می‌پوشاند اما ردیف‌های متناوب پنجره‌های مستطیلی عمودی و افقی امکان عبور نور به فضای داخلی را فراهم می‌کنند. این صفحات از زوایای به خصوصی به صورت مات دیده می‌شوند.

معمار توضیح داد: صفحات فولادی سوراخ‌دار و راه راه به کار رفته در طراحی ویلا تحت عنوان پوسته‌ای برای ساختمان عمل می‌کند. در واقع محافظی است در برابر باد و نور خورشید.»

یک در از پاسیو سنگی در بالای تپه به فضای داخلی چوبی منتهی می‌شود. فضاهای زندهٔ شفاف طراحی داخلی ویلا از جنوب به جنگل دید دارند. در حالی که یک گاراژ، راه‌پله و انباری موجود در برنامه‌های طراحی ویلا به سمت دامنهٔ تپه جهت‌گیری شده‌اند.

فضای ورودی مستقیما به سمت طبقهٔ بالای ویلا دسترسی دارد که مطابق نقشه‌های ساخت و طراحی داخلی ویلا به اتاق خواب اصلی و یک اتاق مهمان اختصاص داده شده است. اتاق مهمان در یک گوشهٔ آتریومی رو به فضای نشیمن در طبقهٔ هم‌کف قرار گرفته است.

اتاق خواب مطابق برنامه‌های ساخت و دکوراسیون داخلی ویلا ، بر روی یک پاسیو در مجاورت اتاق نشیمن قرار گرفته است. یک بالکن کوچک با نردهٔ شیشه‌ای در نمای این حجم کنسول مانند تعبیه شده است.

قفسه‌ها و نیمکت‌های چوبی در دیوار سالن Lشکل از ملزومات طراحی دکوراسیون داخلی ویلا محسوب می‌شوند. در روبرو نوار شفافی که در گوشهٔ ساختمان کشیده شده و از ساختمان‌های اطراف فاصله می‌گیرد، چشم‌اندازهای زیبایی را از سلسله تپه‌های روبرو ارائه می‌دهد.

در طبقهٔ پایین مطابق نقشه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا ، یک آشپزخانه ترکیب‌شده با فضای غذاخوری فضایی به ارتفاع یک طبقه، زیر اتاق خواب قرار گرفته است. در حالی که فضای نشیمن به سمت آتریوم کشیده می‌شود.

در تضاد با پنجره‌های بلند و باریک نصب‌شده در اطراف ساختمان، نمای اتاق نشیمن در پروسهٔ ساخت و طراحی داخلی ویلا به طور کامل شیشه‌ای در نظر گرفته شده است، تا بیشترین دید را به سمت جنگل پایین‌دست به وجود بیاورد.

معمار افزود: «ترکیب فضای خارجی و طراحی داخلی ویلا با یک محوطهٔ بزرگ شیشه‌ای فراهم شده است. به نحوی که منظرهٔ اطراف تبدیل به بخشی جدایی‌ناپذیر از فضای داخلی خانه شده‌ است.»

دیوارهای شیشه‌ای موجود در ساخت و طراحی دکوراسیون داخلی ویلا ، به سمت تراس و استخر با دیوارهای گابیون سنگ پیش می‌روند.

عکاس: Robert Zakovic

منبع: Dezeen