طراحی ویلا نمس با نمای سنگ

44

دیوارهای این ویلای ایتالیایی از سنگ‌های طبیعی یافت‌شده طی گودبرداری سایت ساخته شده‌اند. طراحی ویلا توسط شرکت معماری گیوردانو هادامیک (Giordano Hadamik) انجام شده است.

ویلا نمس (Villa Nemes) تا حدودی در داخل منظره‌ای لگوریایی (محدوده‌ای در ایتالیا) تعبیه شده است. برای کمک به ادغام آن با تنظیمات محلی، معماران تصمیم گرفتند که نمای خارجی ویلا را با استفاده از متریال‌های در دسترس و موجود در سایت اجرا کنند.

بیشتر عملیات طراحی ویلا در این منطقه با استفاده از سنگ‌های طبیعی موجود در سایت انجام شده است. این کار در واقع از رویکردی سنتی نشأت می‌گیرد که مربوط به قرن‌ها پیش است.

دنیل گیوردانو، معمار و هم‌بنیان‌گذار شرکت معماری گفت: «این سنگ طبیعی به کار رفته در طراحی و ساخت ویلا ، در نزدیکی سطح زمین یافته شده و قرن‌ها است که در ساختمان‌های لیوگریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

طراحی ویلا نمس تحت عنوان خانه‌ای ییلاقی برای خانواده‌ای ساکن آلمان انجام شد. طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا با هدف داشتن چیدمانی ساده و فضایی وسیع برای میزبانی از مهمانان انجام شده است.

معماران ساختمان را مانند دو بلوک طرح‌ریزی کردند که هر دو آنها بر روی دامنه تپه قرار دارند. یکی از بلوک‌ها مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا پنج اتاق خواب و سه حمام را در خود جای داده است. در حالی که دیگری فضایی باز برای غذاخوری، استراحت و تفریح است. یک بلوک جداگانه نیز برای گاراژ در برنامه‌های طراحی ویلا گنجانده شده است.

اصل پایداری یکی از ملاحظات اولیه برای طراحی ویلا و شکل کلی ساختمان بود. همانند سنگ‌های طبیعی به کار رفته در طراحی نمای ویلا ، ساختمان دارای بامی سبز است و سازه‌ی آن عایق‌بندی سفت و محکمی دارد که برای جلوگیری از اتلاف حرارتی طراحی شده است.

پنجره‌های بزرگ به کار رفته در طراحی ویلا ، امکان فراهم آوردن نور طبیعی زیاد به فضاهای زندگی را فراهم می‌کند. در فصل تابستان این پنجره‌ها را می‌توان به صورت کششی باز کرد تا بدین ترتیب فضای زندگی به محوطه‌ی بیرون که دارای یک تراس و استخر شنای بزرگ است، توسعه پیدا کرده و با آن ادغام شود.

معمار این پروژه طراحی ویلا گفت: «این ویلا مکانی برای فرار از زندگی روزمره است. محلی برای کند کردن جریان زندگی و ارتباط با طبیعت اطراف. بازشوهای بزرگ به کار رفته در طراحی ویلا نور طبیعی روز و چشم‌اندازهای زیبایی از تپه و دریای نزدیک را فراهم می‌کنند.»

کار طراحی و ساخت ویلا نمس در سال ۲۰۱۵ به اتمام رسید اما اخیراً برای محل فیلم‌برداری برند معروف مبلمان فلکسفرم (Flexform) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تصاویر از طراحی داخلی ویلا ، مبلمان موقتی خانه را با محصولات پلکسفرم نشان می‌دهد.

مبلمان فضای نشیمن به منظور هماهنگی با سطوح مختلف اجرا شده در پروسه‌ی طراحی داخلی ویلا انتخاب شده‌ است که شامل یک دیوار بتنی، سطوح پوشیده از چوب بلوط و کفپوش‌های بتنی جلاداده شده می‌شود. برندهای مختلف مبلمان به کار رفته در طراحی داخلی ویلا شامل یک مبل راحتی برند آسولو (Asolo) ، یک جفت صندلی راحتی برند تسا (Tessa) و یک میز قهوه‌خوری و میز عسلی از برندهای پیکو (Pico) و (Fly) می‌شود.

آشپزخانه مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا دارای کابینت‌هایی ساخته‌شده از چوب بلوط است که با قفسه‌ها و شومینه در فضای نشیمن هماهنگ می‌شود. جزیره به کار رفته در طراحی داخلی آشپزخانه ، فضایی Lشکل را به وجود می‌آورد که در آن صندلی‌های مخصوص بار چیده شده است.

در تراس، مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا ، یک سایه‌بان چوبی فضایی را قاب می‌گیرد که به عنوان یک نشیمن بیرونی چیدمان شده است. استخر بزرگ به درازای ۱۴ متر در جلو تراس، این امکان را به ساکنین می‌دهد که در حین شنا از چشم‌اندازهای اطراف لذت ببرند.

اتاق‌ خواب‌ها مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا مبلمان‌های مخصوص به خود را دارند. تخت‌هایی به سبک فوتون (مبلمان تاشو و تبدیل‌شونده) در کنار دیوارهای پشتی پوشیده از چوب بلوط ادغام‌شده با قفسه‌ها و نورپردازی، دکوراسیون داخلی اتاق‌های خواب را تشکیل می‌دهد. هر اتاق مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا می‌تواند برای دو نفر یا کاربری‌های متفاوت مورد استفاده قرار گیرد و هر کدام از آنها دارای دسترسی اختصاصی به فضای تراس هستند.

سیستم گرمایش از کف به کار رفته در طراحی ویلا از طریق انرژی خورشیدی صفحات فتوولتاییک تأمین می‌شود.

گیوردانو افزود: «اینطور احساس می‌شود که خانه همیشه همین‌جا بوده است. یک حس هارمونی و آرامش در این ویلا وجود دارد. طراحی داخلی ویلا منجر به ایجاد فضاهایی دنج و راحت شده است و نوعی امتداد و سیالیت بین فضای داخل و بیرون احساس می‌شود.»

منبع: Dezeen