طراحی ویلا کاسا جورا در شیب منظره و در آغوش چمنزار

77

فرم منحنی این ویلا در حومه‌ی شهری در فرانسه با زمین پوشیده از چمن یکی شده است. طراحی ویلا توسط معمار جولین دِ اسمت (Julien De Smedt) تحت عنوان جایگزینی مدرن برای کلبه‌های ییلاقی این منطقه انجام شده است.

شرکت معماری JDS متعلق به این معمار طراحی ویلا کاسا جورا (Casa Jura) را تحت عنوان محلی برای آسایش خانواده‌ای پاریسی در بویس دمونت (Bois Demont) ، روستایی در منطقه‌ی جورای فرانسه انجام داد.

نام ویلا برگرفته از کوه‌های جورا است. طراحی ویلا به نحوی انجام شده است که از پشت به یک شیب پوشیده از چمن و از پایین به یک دره‌ی سرسبز چشم‌انداز دارد.

معمار برای کاهش تأثیر بصری طراحی ویلا بر روی این منظره‌ی سرسبز، آن را در داخل زمین تعبیه کرده است. هر دو طبقه‌ی این ویلا به شکل موج‌هایی درآمده‌اند و برای برخورد به زمین به سمت پایین شیب پیدا می‌کنند.

کل سازه‌ی ویلا با پتویی از چمن پوشیده شده است. طرحی مشابه خانه‌ای با ظاهر برجسته در منظره که توسط پاتریک نادئو (Patrick Nadeau) انجام شده است.

معمار گفت: «ما می‌خواستیم این خانه منظره‌اش را در آغوش بگیرد. به این ترتیب ما طراحی ویلا را بر خلاف همسایه‌های آن به نحوی انجام دادیم که با منظره ترکیب شده و در واقع تبدیل به خود منظره شده است.»

شرکت معماری افزود: «ایده‌ی ما در این پروژه طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا ، بیرون کشیدن حجم از طبیعت پیرامون بود به جای اینکه یک حجم صلب دیگری در میانه‌ی طبیعت به وجود بیاوریم.»

«این پروژه طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا مانند مجموعه‌ای از برش‌ها بر روی چمنزار عمل کرده است که از راه‌های مختلف به آن فشار آورده و آن را می‌کشند تا حجمی ایجاد کنند که با طبیعت ادغام می‌شود.»

در طبقه‌ی پایین مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا ، دو اتاق خواب و یک اتاق خواب با تخت دو طبقه قرار گرفته است. در حالی که یک نشیمن باز در طبقه‌ی بالا واقع شده از دسترسی به یک جفت پاسیو بهره‌مند است.

منظره‌ی شیب‌دار، پاسیوها را به تراسی بر روی بام متصل می‌کند که آن هم با چمن پوشیده شده است. در این تراس مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا‌ ، مبلمانی قرار گرفته است تا افراد در آن از چشم‌اندازهای تپه و کوه‌ها بهره‌مند شوند.

مجوز طراحی ویلا به دلیل سقف متحرکی که برای آن در نظر گرفته شده بود در ابتدا صادر نشد. به این ترتیب ساخت و طراحی داخلی ویلا ، دو سال و نیم بعد با مذاکرات و بازنگری‌ها عملی شد.

دِ اسمت گفت: «به خانه‌های همسایه مجوزهایی داده می‌شد که نسخه‌های کپی‌شده از کلبه‌های کوهستانی ساخته‌شده از چوب مصنوعی یا دیگر متریال‌های تقلبی بودند. ما متحیر مانده بودیم، کارفرما برای اتمام پروژه ساخت و طراحی داخلی ویلا بی‌تابی می‌کرد و با این حال مایل به از دست دادن بلندپروازی و خلاقیت ما نبود.»

یک روزنامه‌ی محلی با اشاره به ورزشکار محلی برنده‌ی مدال طلا که در رشته‌ی پرش اسکی موفقیت کسب کرده بود، گرفتاری استودیو معماری را برای این پروژه ساخت و طراحی داخلی ویلا برطرف کرد.

به این ترتیب آنها نام مستعاری تحت عنوان خانه‌ی پرش برای این پروژه ساخت و طراحی داخلی ویلا انتخاب کردند و این سؤال را مطرح نمودند که چرا این پروژه طراحی ویلا توسط مقامات محلی رد شده است. معمار بر این باور است که این امر به متقاعد کردن کمیته‌ی طراحی کمک کرد.

معمار گفت: «دو هفته بعد از شهرداری با ما تماس گرفتند. قانون فرانسه اصلاح شد و متعاقباً مجوز طراحی ویلا صادر شد.»

طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا، در پشت سازه‌های پوشیده از چمن با کفپوش‌های چوبی بی‌رنگ، دیوارهای سفید و پوشش‌های طبیعی انجام شده است. جلوه‌های رنگی به شکل مبلمانی با روکش روشن و کاغذ دیواری با طرح گل و گیاه در طراحی داخلی ویلا خود را نشان می‌دهند.

چیدمان و طراحی داخلی ویلا به نحوی انجام شده است که این فضا به متراژ ۱۰۰ متر مربع از محله‌ی سرسبز به کوهستان دید داشته باشد.

منبع: Dezeen