طراحی ویلا گاملا با چشم‌اندازی بی‌نظیر از دشت و دریا

5

پنجره‌ای‌بزرگ در نمای ویلا گاملا ، چشم‌اندازهای بی‌نظیری از دشت و دریا را در هانکو، شهری در فنلاند به ساکنین ارائه می‌دهد. طراحی ویلا توسط شرکت معماری مِر (Mer) به عنوان نمونه‌ای مدرن از ویلاهای تاریخی این منطقه انجام شده است.

شرکت معماری مستقر در هلینسکی (Helinski) از طرف کارفرما موظف به طراحی ویلا مدرن به نحوی شد که سبک ویلاهای اطراف را در خود داشته باشد و در عین حال بیشترین دید ممکن را از دشت و دریای نزدیک ارائه دهد.

طراحی ویلا گاملا در شهر ساحلی هانکو واقع در جنوب فنلاند انجام شده است. این منطقه متعلق به ویلاهای ساخته‌شده در سال‌های ۱۸۷۹ تا ۱۹۳۹ میلادی است. در طول این زمان، شهر نیز به استراحتگاهی با چشمه‌های آب گرم بود معروف تبدیل شد که افراد مشهور به آن رفت و آمد داشتند.

برای گنجاندن تاریخ این سایت در طراحی ویلا ، تیم طراحی نمای ویلا را با چوب اجرا کردند. به جای اینکه نمای ویلا را به رنگ نقره‌ای اجرا کنند، چوب‌های به کار رفته در نما را به نحوی پرداخت کردند که زودتر به رنگ خاکستری درآمده و با خانه‌های همسایه هماهنگ شوند.

سقف شیروانی که مطابق برنامه‌های طراحی و ساخت ویلا با پانل‌های آلومینیومی پوشیده شده است، در پشت خانه زاویه پیدا کرده است تا به سمت دشت و دریا جهت‌یابی شده و چشم‌اندازهای زیبایی را ارائه دهد.

این سمت از خانه، مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا به فضای نشیمن باز، آشپزخانه و غذاخوری اختصاص داده شده و دارای نمایی سراسر شیشه‌ای است.

دستیار مِر، پائولو لویو (Paula Leiwo) گفت: «از آنجایی که هدف ما طراحی ویلا مدرن با الهام از تاریخچه‌ی هانکو بود، چوب انتخاب واضحی بود. این متریال در ویلاهای قدیمی نیز استفاده شده و جوی منحصر به فرد را در شهر آبگرم تاریخی به وجود آورده است.»

شرکت معماری افزود: «سقف ویلا شیب‌دار است اما در فضای نشیمن به فرمی اوریگامی‌مانند تبدیل شده تا به سمت دشت و دریا دید داشته باشد. پنجره‌ی بلند سر تا سری به کار رفته در طراحی ویلا ، فضا را بزرگتر از اندازه‌ی واقعی آن نشان می‌دهد.»

از فضای نشیمن، مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا ، مجموعه‌ای از درها به فضای پاسیو باز می‌شوند که تا حدی توسط سقف پوشیده شده‌اند. این کار در طراحی داخلی ویلا به عنوان برداشتی مدرن از ایوان‌ها و بالکن‌های خانه‌های موجود در سایت انجام شده است.

سطوح به کار رفته در طراحی داخلی ویلا ساده و روشن هستند. فضاهایی با ارتفاع دو طبقه مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا با پنل‌های چوب صنوبر سفید رنگ پوشیده شده‌اند. در حالی که کفسازی فضاها با تخته‌های چوبی بی‌رنگ انجام شده است. مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا ، در اینجا به جای در پرده‌های ظریفی در نظر گرفته شده است.

همچنین مطابق برنامه‌های طراحی ویلا ، در اینجا دو مجموعه راه‌پله وجود دارد که به صورت مخفی در داخل دیوارها تعبیه شده‌اند. این پله‌ها به سمت بالا به دو فضای خرپشته جداگانه در بالای فضای نشیمن و اتاق مهمان ختم می‌شوند.

ویلا گاملا یکی از مجموعه خانه‌های مدرن فنلاند است که طراحی آن از سنت استفاده از چوب به عنوان متریال اصلی پیروی کرده است. از دیگر نمونه‌های طراحی ویلا با این سبک می‌توان به یک خانه‌ی کنار دریاچه اشاره کرد که در طراحی آن از هفت نوع چوب استفاده شده است. یک کابین کوچک با دیوارهای چوبی نیز از نمونه‌های دیگری است که می‌توان به آن اشاره کرد.

عکاس: مارک گودوین (Mark Goodwin)

منبع: Dezeen