طراحی ویلا K در دامنه‌ی تپه‌ای در آلمان

6

جایزه معماری A+: استخری که از داخل ویلا برنده جایزه A+ واقع در مرکز آلمان شروع می‌شود، به صورت عمودی به سمت حجمی کم‌ارتفاع پیش می‌رود و بر روی شیب سایت جاری می‌شود.

خانه‌ای بر روی تپه‌های جنگلی تورینگن به نام ویلا K اولین پروژه طراحی ویلا توسط شرکت هلندی Paul de Ruiter در آلمان است که در ادامه توضیحاتی در مورد آن خواهید خواند.

شرکت معماری که یک خانه کاملاً افقی دارای بازده انرژی را به صورت مشابه در کشور خود تکمیل کرده‌ است، گفت: «تحقق طراحی و ساخت ویلا با ویژگی‌های معماری پایدار به صورت مجرد و یکپارچه در محیط طبیعی، چیزی بود که کارفرما از ما می‌خواست و تمام تلاش ما در جهت تحقق این امر در طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا بود. نتیجه کار طراحی ویلا ، فضای مسکونی ساده اما مبتکرانه‌ای است که تنها از متریال‌های شیشه، فولاد و بتن ساخته شده است.»

ساختمان طولانی با ارتفاع کم به سمت جنوب قرار گرفته است. به این ترتیب بیشترین میزان نور طبیعی روز را دریافت می‌کند و نیاز به نورپردازی مصنوعی و به تبع آن مصرف برق کاهش می‌یابد. سقف بتنی پیش‌آمده در ساخت ویلا از تابش خیره نور خورشید در وسط روز جلوگیری می‌کند.

شرکت معماری Paul de Ruiter گفت: «نمای شیشه‌ای ویلا بدون اختلالاتی مانند پنجره‌ها یا پرده‌هایی که جلو تابش خورشید را می‌گیرند، چیزی جز هوا را منعکس نمی‌کنند و چشم‌اندزهای زیبایی را از تپه اطراف ارائه می‌دهند.»

تراسی بتنی نیز، در تمام طول جلویی طراحی ویلا کشیده شده است. درست از وسط ساختمان، شکافی در نما و سقف ویلا ، محل طراحی استخر ویلا را مشخص می‌کند.
آب استخر ویلا در زیر تراس امتداد پیدا می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد که در عمق یا سطح آن به سمت بخشی که به دامنه تپه کشیده می‌شود، شنا کنند.

فضاهای نشیمن و اتاق‌های خواب تماماً چشم‌اندازی به مناظر جلوی خانه دارند. در حالی که مناطق انبار و خدماتی مطابق نقشه طراحی ویلا ، در پشت قرار گرفته‌اند. این مناطق خدماتی موجود در طراحی داخلی ویلا عبارتند از: یک رختکن، اتاق شکار و گاراژی به گنجایش شش ماشین است.

ساخت ویلا با سقفی سبز به اوج زیبایی خود رسیده است که به خنک‌سازی سازه و ترکیب آن با مناظر اطراف، هنگام مشاهده آن از بالای تپه کمک می‌کند. سلول‌های خورشیدی بالای سقف گاراژ و فضای ورودی قرار گرفته‌اند.

یک سیستم رایانه‌ای، گرمایش و سرمایش ویلا را کنترل می کند که از طریق یک پمپ گرمایشی مدیریت می‌شود. این سیستم در واقع هوای گرم و سرد را جمع و ذخیره می‌کند و سپس در مواقع لزوم هر کدام را در لوله‌ها توزیع می‌کند.

معماران گفتند: «این سیستم به کار رفته در طراحی و اجرای ویلا ، به یک خنک‌کننده سقفی و گرمایش کف مرتبط است که در تمام روزهای سال، هوایی دلپذیر را برای زندگی تضمین می‌کند. به این طریق تمام جوانب آسایش و آرامش ساکنین در طراحی داخلی ویلا در نظر گرفته شده است.»

طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا در سال ۲۰۱۴ به پایان رسید و جایزه معماری A+ را در مجموعه خانه‌های شخصی با اندازه متوسط به خود اختصاص داد.

این جوایز معماری که توسط Architizer سازمان‌دهی شده است، بهترین پروژه‌های معماری و محصولات را هر ساله مورد تقدیر و تجلیل قرار می‌دهد.

مأموریت مشخص آنها پرورش تقدیر از معماری پرمعنا در جهان و حمایت از توانایی آن برای ایجاد تأثیر مثبت در زندگی روزمره است.

عکاس: Pieters Kers & Patrick Voigt

منبع: Dezeen