طراحی ویلا Lumi با پلکان بتنی شاخص

10

یک پلکان سفید روشن‌شده با نورگیر سقفی در داخل این ویلا، فضای نشیمن باز طبقهٔ هم‌کف را به نیم‌طبقه مرتبط می‌سازد. طراحی ویلا توسط شرکت معماری Avanto در فنلاند انجام شده است.

شرکت معماری Avanto طراحی ویلا را در زمینی نزدیک یک جادهٔ شلوغ در شهر Nummela برای خانواده‌ای انجام داد که خواهان خانه‌ای مدرن دارای جزئیات با کیفیت بسیار بالا بودند.

نام ویلا Lumi است که در زبان فنلاندی به معنای برف است. در فرآیند ساخت و طراحی داخلی ویلا تمهیداتی برای در امان نگه داشتن آن از سر صدای جاده اندیشیده شده است. در این میان می‌توان به یک استخر سرپوشیده و حیاط خلوتی با یک تراس چوبی اشاره کرد.

مدیران شرکت معماری گفتند: «حیاط خلوت موجود در طراحی ویلا ، رو به آفتاب عصرگاهی باز می‌شود و از سمت شمال و در جایی که جاده و صدای زیادش قرار دارد، بسته است. همچنین چند درخت کوچک برای مسدود کردن دید به این محدوده کاشته شده است.»

استخر سرپوشیدهٔ تماماً شیشه‌ای موجود در طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا مدرن بین جاده و حیاط خلوت قرار گرفته است. در حالی که خانهٔ اصلی دورتر و در پشت آن با پنجره‌هایی رو به تراس قرار دارد.

تراس موجود در برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا مدرن برای فعالیت‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این میان می‌توان به باربیکیو کردن، حمام آفتاب و بازی پینگ‌پنگ اشاره کرد. صندلی‌های فرو رفته در کف با شومینه‌ای مخصوص فضای باز احاطه شده‌اند.

طراحان گفتند: دمای تراس دو درجه بیشتر از فضای باز اطراف آن است که این خود در این اقلیم سرد، نعمت بزرگی محسوب می‌شود.»

طراحی ویلا اصلی که به ارتفاع دو طبقه است، دارای فرمی Lمانند و سقفی زاویه‌دار است که به استخر سرپوشیدهٔ کوچکتر ارتباط پیدا می‌کند.

در طبقهٔ هم‌کف به منظور طراحی داخلی ویلا ، فضای بازی در نظر گرفته شده است که یک آشپزخانه به ارتفاع یک طبقه داشته و فضای نشیمن و غداخوری در آن به ارتفاع دو طبقه منظور شده‌اند. یک شومینه بین فضای نشیمن و غذاخوری، نقش پارتیشن را ایفا می‌کند.

شرکت معماری گفت: «سطوح داخلی سفت و سخت هستند. تا حدی که کارفرما بر روی آنها با اسکیت‌برد تمرین کرده است. ایدهٔ طراحی دکوراسیون داخلی ویلا ، نشأت گرفتن رنگ‌ها از دل طبیعت است: مبلمان و افراد به جای کاغذ دیواری و نقاشی.»

پله‌ای منحنی ساخته‌شده از بتن سفید درجا در این پروژهٔ طراحی ویلا مدرن با یک نورگیر سقفی برجسته روشن شده است و مانند یک سنترپیس در طراحی داخلی ویلا ایفای نقش می‌کند.

شرکت معماری گفت: «ریخته‌گری بتن در این پروژه طراحی دکوراسیون داخلی ویلا ، کار بسیار چالش‌برانگیزی بود. اما ما دانش‌آموز سازنده‌ای را پیدا کردیم که این کار را به عنوان پروژهٔ دیپلم برای مدرسه انجام داد. اینگونه بود که ما در این پروژهٔ طراحی ویلا ، به فرم‌های نرم و زیبایی دست یافتیم که در غیر این صورت تقریبا در اقلیم فنلاند دست‌یابی به آنها غیر ممکن است.»

همچنین بتن سفید برای کف‌سازی نیم‌طبقه به عنوان جایگزینی لطیف‌تری برای کفپوش بتنی و بتن خام توسط معماران انتخاب شد. شرکت معماری Berger and Berger نیز از همین متریال برای طراحی داخلی یک گالری در داخل دو عمارت فرانسوی متعلق به قرن ۱۸ استفاده کردند.

پلکان شاخص موجود در طراحی داخلی ویلا به یک نیم‌طبقه منتهی می‌شود که نرده‌های شیشه‌ای داشته و به نشیمن دید دارد. مطابق نقشه‌های طراحی ویلا ، در طبقهٔ دوم یک اتاق خواب مستر و یک اتاق خواب برای مهمان در نظر گرفته شده است. یک اتاق مطالعه نیز در طبقهٔ هم‌کف و پشت پلکان قرار گرفته است.

عکاسی از: Anders Portman و Martin Sommerschield

منبع: Dezeen