طراحی ویلا Meijendel در میان تپه‌های شنی

11

نمای چوبی سیاه به کار رفته در طراحی ویلا که در حفاظت‌گاه ساحلی و در نزدیکی لاهه قرار دارد، با بازشوهایی که با دقت جای‌‌گذاری شده‌اند تا چشم‌اندازهای جنگل اطراف را قاب بگیرند، از یکنواختی خارج می‌شود.

ویلا Meijendel نامش را از حفاظت‌گاه طبیعی که در آن واقع شده است، وام می‌گیرد. جایی که جنگل با دره‌ای از ریگ روان مواجه می‌شود. طراحی ویلا توسط شرکت معماری محلی VVKH انجام شده است. ساخت ویلا با بتن انجام شده و در حاشیهٔ یک شیب شنی قرار گرفته است.

طراحی ویلا با هدف برقراری ارتباط و هماهنگی با محیط اطراف هم از طریق برخورد فرم و متریال با چشم‌انداز اطراف و هم از طریق استفاده از شیشه برای ارائه چشم‌اندازهایی از بیرون و داخل خانه انجام شده است.

معماران گفتند: « ویلا Meijendel یک اثر هنری فریبنده است. نوعی کلبه جنگلی چوبی است که در منظره اطراف ادغام شده است و در ساخت و اجرای ویلا ، ارتباط قوی بین محیط اطراف و طراحی داخلی ویلا در نظر گرفته شده است.»

سازه هندسی جعبه‌ای طراحی ویلا کاملاً با الوارهای ذغالی پوشانده شده است و سطحی سیاه و دارای بافت ایجاد می‌کند که بسته به تابش نور خورشید متفاوت به نظر می‌رسد. نمای ویلا ، با الهام از روش سنتی ژاپنی به نام شو سوگی انجام شده است که در واقع به حفظ چوب هم کمک می‌کند.

معماران گفتند: «ساختمان ویلا گاهی اوقات در برابر لبه تاریک جنگل کاملاً نامرئی است و گاهی نیز به خاطر براقیت چوب‌های سوخته در نور خورشید می‌درخشد. به این شکل زمینه‌ای برای بازی سایه تنه و شاخه درختان ایجاد می‌شود. ویلا مدام خودش را در منظره پنهان و آشکار می‌کند.»

در طراحی ویلا ، یک فضای ورودی در طبقه میانی در نظر گرفته شده است که یک دفتر کار و دو اتاق خواب در آن قرار دارد. پلکان به یک آشپزخانه باز و فضای نشیمن ختم می‌شود و به اتاق خواب اصلی و اتاق بدن‌سازی در طبقه پایین سرازیر می‌شود.

به منظور رعایت مقررات مندرج برای حداکثر اندازه‌ای که طراحی و ساخت ویلا می‌تواند در این سایت حساس اشغال کند، یک گاراژ و یک اتاق فنی در طبقه زیرزمین قرار گرفته‌اند که در واقع در تپه‌های شنی تعبیه شده‌اند.

شکل بی‌قاعدهٔ تپه با تنوع ارتفاع سقف که پاسخ‌گوی برنامه‌های مورد نیاز در طراحی داخلی ویلا و سازمان‌دهی فضایی است، تکرار می‌شود.

نتیجهٔ پیکربندی پله‌ای در طراحی ویلا ، به وجود آمدن مجموعه‌ای از فضاها با ارتباطات متفاوت با محیط اطراف است. ابعاد و محل قرارگیری پنجره‌ها و بازشوها در طراحی و ساخت ویلا ، به نحوی در نظر گرفته شده است که حداکثر بهره را از چشم‌اندازهای اطراف و نور طبیعی روز ببرد و در عین حال حریم خصوصی افراد را در زمان نیاز تأمین کند.

اتاق نشیمن در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا ، دارای پنجره‌ای قدی در گوشه است که چشم‌اندازی به سمت تپه شنی از میان درختان ارائه می‌دهد.

یک پنجره کوتاه‌تر رو به فضای پشتی و سطح شیشه‌ای بزرگ متکی بر فضا با ارتفاع دوطبقه مجاور در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا ، به سمت جنگل دید دارد.

سوئیت اصلی و اتاق بدنسازی با دیواری شیشه‌ای پوشیده شده‌اند که چشم‌اندازی به باغچه و استخر ویلا دارد. یک صفحه تاشو دارای تخته‌های چوبی عمودی را می‌توان برای پوشاندن این فضاها به کار برد و با وجود این امکان دیدن بخشی از منظره از طریق شیارهای بین تخته‌های چوبی امکان‌پذیر است.

متریال به کار رفته در طراحی ویلا شامل بتن، فولاد و آلومینیوم آنودایزشده انتخاب شده‌اند تا رنگ و بافت محیط اطراف را تکمیل کنند. هر متریال به صورت خام و دست‌کاری‌نشده در طراحی و ساخت ویلا و همچنین طراحی داخلی ویلا به کار برده شده است.

در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا ، دیوارها با بتن نرمی پوشیده شده‌اند. در حالی که تیرهایی از چوب صنوبر داگلاس که سقف را نگه داشته‌اند دارای بافتی متراکم و سفت و سخت هستند.

عکاس: Christian van der Kooy

منبع: Dezeen