طراحی ویلا MQ با خطوط سیال و پنجره‌های وسیع

30

دیوارهایی با موج ملایم و یک سقف مواج، از ویژگی‌های شاخص این ویلای خانوادگی در شمال بلژیک است. طراحی ویلا توسط شرکت معماری O انجام شده است. دو پنجره‌ی عریض رو به یک باغچه‌ی خلوت در پشت ساختمان نیز از مشخصه‌های جالب این طراحی ویلا محسوب می‌شود.

شرکت معماری مستقر در گنت ترکیه طراحی ویلا MQ را برای زوج جوانی با دو فرزند در زمینی احاطه‌شده با درختان کاج طراحی کردند. سایت پروژه در ترمولو، شهرداری منطقه‌ی فلاندر بلژیک قرار گرفته است.

یک دیوار منحنی خاکستری با تنها یک پنجره کوتاه نمای رو به خیابان را تشکیل می‌دهد. در حالی که دو پنجره‌ی خلیجی بزرگ مطابق برنامه‌های طراحی و ساخت ویلا ، رو به حیاط پشتی چشم‌اندزهای زیبایی ایجاد می‌کنند.

در پشت خطوط سیال دیوارهای خارجی، طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا در دو بخش انجام شده است.

اتاق‌ها مطابق برنامه‌های طراحی و ساخت ویلا ، در پنج سطح توسط یک راه‌پله با نرده‌های کابلی بافته‌شده به هم مرتبط می‌شوند.

شرکت معماری توضیح داد: «ما از طریق بازی با المان‌های ابتدایی معماری و اصول طراحی ویلا ، شروع به ساخت حجم بیرونی ویلا در اطراف برنامه‌های مورد نیاز کردیم. با استفاده از دیوارهای منحنی، تنوع ارتفاع سقف و نورپردازی متفاوت، تمام فرم‌های معمول طراحی و ساخت ویلا را کنار گذاشتیم.»

آنها افزودند: «سطوح خارجی به صورت زنده‌ای از حالت خمیدگیار درآمده از سمت خیابان به باغچه‌ها برمی‌گردند. منظره‌ی مصنوعی که مطابق برنامه‌های طراحی ویلا در داخل ساخته شده است، به خوبی تعریف شده و با چمن‌های اطراف ترکیب شده است.»

ورودی ویلا به اندازه‌ی نیم طبقه پایین‌تر از سطح خیابان قرار گرفته است و مطابق برنامه‌های طراحی و ساخت ویلا از طریق یک شیب بین دو دیوار بتنی می‌توان به آن دسترسی داشت.

هر یک از سطوح پله‌ای که مطابق برنامه‌های طراحی ویلا ، فضاهایی از هم جدا اما مرتبط به هم را برای آشپزخانه، سالن نشیمن و سه اتاق‌ خواب فراهم می‌کنند، دارای کفسازی بتنی خام و دیوارهای منحنی سفید هستند.

به گفته‌ی مری دوگان (Mary Duggan) از معماران شرکت دوگان موریس (Duggan Morris) مستقر در لندن، این سبک پلان شکسته یا چیدمان منعطف در طراحی ویلا برای خودش محبوبیت پیدا کرده است. این معمار پیش از این گفته بود که خانواده‌ها به صورت فزاینده‌ای به دنبال خانه‌هایی هستند که درجه‌ای از انزوا و حریم شخصی را به آنها ارائه می‌دهد.

نورگیرهای سقفی باریک بر روی سقف شیب‌دار راه‌پله را روشن می‌کنند. این راه پله مطابق برنامه‌های طراحی دکوراسیون داخلی ویلا دارای کف‌های آهنی سفید هستند. نرده‌ی آن نیز از کابل کششی ساخته شده است که دیوارهای منحنی را برجسته‌تر جلوه می‌دهد.

معماران گفتند: «با وجود ادغام برنامه‌های طراحی ویلا با یکدیگر، نور طبیعی روز جو منحصر به فردی را در هر طبقه ایجاد کرده است. پراکندگی ممتد نور بر روی دیوارهای منحنی بیشتر باعث نامحسوس جلوه دادن چاچوب‌ها و لبه‌ها می‌شود. نرده راه‌پله که از کابل‌های سهمی‌وار تشکیل شده است، باعث تشدید در هم آمیختگی فضاهای مختلف می‌شود.»

سالن نشیمن و اتاق خواب‌ها مطابق برنامه‌های طراحی و ساخت ویلا در دو جبهه قرار گرفته‌اند که از بالاترین طبقه در دو جهت مخالف دیده می‌شوند. در حالی که آشپزخانه در طبقه‌ی هم‌کف از طریق درهای شیشه‌ای کشویی به باغچه ارتباط پیدا می‌کند.

در این محل مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا ، یک استخر شنا و یک دوش در محیط باز بر روی پاسیویی محصور با گیاهان انبوه قرار گرفته است.

عکاس: تیم ون دِ ولده (Tim Van de Velde)

منبع: Dezeen