طراحی ویلا N با احجام غیر مستقر و معلق

30

احجام بتنی سفید رنگ از این خانه‌ی ساخته شده در ایتالیا رو به بیرون پیش آمده‌اند. یک حیاط خلوت پر از گیاهان بامبو و یک استخر فرو رفته در عمق زمین نیز در برنامه‌های طراحی ویلا N منظور شده است.

استودیو معماری محلی ماتاسونی (Architettura Matassoni) که توسط برادران الساندرو و لئوناردو ماتاسونی راه‌اندازی شده است، طراحی ویلا N را برای مدیر یک برند کفش انجام دادند.

شرکت معماری گفت: «فضاها مطابق برنامه‌های طراحی ویلا حول یک حیاط خلوت چیده شده‌ و سایت شیب‌داری نزدیک آرزو (Arezzo) شهری در پنجاه مایلی فلورانس را اشغال کرده‌اند. سایت ناهموار و سلیقه‌ی مشتری باعث شد این پروژه طراحی ویلا با جابجایی استراتژیک احجام، استفاده از احجام معلق و سطوح جابجا شده انجام شود.»

سطوح تکه‌تکه و بازوهای باریک طرح کلی پیچیده‌ای را به ساختمان می‌بخشند. اما اتاق‌های بین آنها مطابق برنامه‌های طراحی و ساخت ویلا در طول سه طبقه به صورت خطی جای‌گذاری شده‌اند.

شرکت معماری در مورد این پروژه طراحی و ساخت ویلا توضیح داد: «بیان شیوای این معماری تحت تأثیر ترجیح مشتری برای زوایای قائم و سطوح مسطح بود.»

معماران افزودند: «در طول ساخت ویلا ، انتخاب‌های دیگر این‌چنینی به صورت قاطعانه‌ای به سمت سفیدی کلی و ساده شدن متریال‌ها جهت پیدا کرد.»

شاخه‌های بلند بامبو در حیاط خلوت داخلی ویلا کاشته شده و سایه‌ای رنگارنگ را برای فضاهای نشیمن شفاف در طراحی داخلی ویلا فراهم می‌کند. حیاط خلوت و بخش‌هایی از دیوار آلومینیومی مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا به نفوذ نور و هوای تازه به بخش مرکزی ساختمان کمک می‌کنند.

شرکت معماری گفت: «ما در این پروژه طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا می‌خواستیم تا حد امکان از راه‌حل‌های ساده‌ای استفاده کنیم. به این طریق که با جریان طبیعی هوای تازه از فضای سبز خارجی، کنترل شرایط جوی محیط داخلی فراهم می‌شود.»

یک گاراژ دوتایی مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا یک بال فرم Lشکل زیرزمین را تشکیل می‌دهد. در حالی که یک اتاق نشیمن و دو اتاق خواب در کنار حیاط خلوت قرار گرفته‌اند. به دلیل شیب سایت و مطابق با طراحی ویلا ، فضای نشیمن با وسعت زیاد در طبقه‌ی هم‌کف جای‌گذاری شده است.

فضای گاراژ و دو اتاق خواب مطابق تمهیدات طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا توسط یک استخر شنا از هم جدا شده‌اند. این استخر گوشه‌ی پلان را تشکیل می‌دهد. دیوارهای شیشه‌ای مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا از فضای استخر به یک فضای نشیمن فرو رفته در کف روبروی دیوارهای محیطی و به حیاط خلوت باز می‌شود.

فضای نشیمن و غذاخوری به صورت ترکیبی با یکدیگر در طول طبقه‌ی اول توسعه پیدا کرده است. در اینجا مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا ، حیاط خلوت یک ضلع از فضا را به خود اختصاص می‌دهد. فضای غذاخوری و راه‌پله از احجامی تشکیل شده‌اند که از فرم قاعده‌مند پلان پیروی نمی‌کنند و باعث ایجاد ظاهر بی‌قاعده‌ی نمای ویلا می‌شوند.

سه اتاق خواب موجود در طراحی ویلا دور از حیاط خلوت در محیط کوچکتر طبقه‌ی بالا جای گذاری شده و با نورگیر سقفی روشن شده‌اند.

معماران گفتند: «فضای خواب در طبقه‌ی اول ویلا به دلیل حساسیت آن به تغییرات نور روز و ارتباط مستقیم با آسمان از طریق شکاف‌های خطی در سقف بسیار خصوصی‌تر از سایر فضاهای موجود در برنامه‌های طراحی داخلی ویلا در نظر گرفته شده است.»

یک بازوی بتنی باریک از ساختمان امتداد پیدا کرده و به دیواری در ورودی ویلا متصل می‌شود. در حالی که بلوک‌های Lشکل مطابق برنامه‌های طراحی و ساخت ویلا بر روی ستون‌های سقف ساختمان قرار گرفته‌اند. این بلوک‌ها با هدف در هم شکستن احجام بزرگ مکعبی‌شکل ساختمان از نظر بصری در نظر گرفته شده‌اند.

این استودیو گفت: «ما به تدریج احجام را در هم شکسته سعی کردیم معماری ظریف‌تر با المان‌های سبک‌تری در حجم بیرونی ویلا داشته باشیم.»

عکاسان: الساندرو و لئوناردو ماتاسونی

منبع: Dezeen