طراحی ویلا S3 با بتن و پانل‌های آلومینیومی

6

پانل‌های آلومینیومی آندونایز شده و درهایی که بر روی نماهای زاویه‌دار بتنی قرار گرفته‌اند، مشخصه‌ی اصلی این خانه در توبینگن آلمان است. طراحی ویلا توسط شرکت معماری استمایل (Steimle Architekten) انجام شده است.

خانه S3 نامی است که برای این پروژه طراحی ویلا انتخاب شده است. طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا برای یک خانواده‌ی پنج نفره و در قطعه زمینی شیب‌دار واقع در منطقه‌ی مسکونی مشرف به شهر انجام شده است.

استودیو معماری مستقر در اشتوتگارت آلمان، به منظور بهره‌مندی از بیشترین چشم‌انداز دره‌ی اطراف به سمت دره‌ی سوآبی، طراحی ویلا را در سه طبقه انجام داد. در عین حال نمای ویلا به سمت خانه‌های همسایه بسته بوده و دیدی ندارد.

طراحی ویلا با پلانی به شکل نعل اسب انجام شده است که در مرکز آن یک حیاط خلوت قرار دارد. لبه‌های تیز و خط سقف به شکستن حجم صلب و سنگین ویلا از لحاظ بصری کمک می‌کنند.

معماران گفتند: «شکل مجسمه‌مانند ساختمان، خودش را به سمت تپه‌ی رودخانه‌ی نکار و چشم‌اندازهای دلپذیر آن می‌گشاید. حجم به کار رفته در طراحی ویلا و لبه‌های واضح آن شکلی کاملاً مشخص را ایجاد کرده است که آگاهانه به صورت یک سازه‌ی مستقل از محیط اطراف خود ظاهر می‌شود.»

در طبقه‌ی پایین، مطابق برنامه‌های طراحی ویلا یک گاراژ قرار گرفته است. بخشی از این گاراژ در شیبی فرو رفته است که از خانه به سمت خیابان وجود دارد. باقی این طبقه مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا به سایر خدمات مورد نیاز و یک استودیو خانگی اختصاص یافته است.

راه‌پله‌ی موجود در برنامه‌های طراحی داخلی ویلا از نشیمن باز واقع در طبقه‌ی هم‌کف به آشپزخانه‌ای با ارتفاع دو طبقه و یک غذاخوری در طبقه‌‌ی بالا ختم می‌شود. مطابق برنامه‌های طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا بر فراز راه‌پله یک ووید مرکزی قرار گرفته است.

فضای غذاخوری مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا از هر طرف قابلیت گشایش به محیط بیرون را دارد و فضای نشیمن نیز بر همین اساس از یک طرف به پاسیو و از طرف دیگر به تراس بزرگ کنار استخر مرتبط می‌شود.

هر کدام از بازشوهای موجود در طراحی نمای ویلا با سطح آلومینیومی آن تلفیق شده‌اند.

نمای تاشو ویلا در جایی که فضای نشیمن با تراس بزرگ استخر مرتبط می‌شود، یک فرورفتگی زاویه‌دار ایجاد می‌کند که با اتصالات بین دو متریال متفاوت موجود در طراحی نما ، جلوه‌ی اغراق‌آمیزی پیدا کرده است.

معماران توضیح دادند: «این تاشدگی سیاه فرو رفته در طراحی نمای ویلا به اختلاف سطح خطوط توپوگرافی زمین اشاره داشته و محوطه‌ی اطراف را به فضای داخلی ویلا مرتبط می‌سازد. به این ترتیب باغ و محوطه‌ی ویلا از هر سه طبقه قابل دسترسی است.»

همان سبک زیبایی طراحی نمای ویلا تا تراس نیز ادامه می‌یابد. به این ترتیب که پله‌ها و نیمکت‌های موجود در تراس با کفسازی ادغام شده‌اند.

سطوح نرم به کار رفته در طراحی نمای ویلا ، در کابینت‌های نصب شده در فضای داخلی خود را نشان می‌دهند. این کابینت‌ها همچنین به منظور ایجاد نظم و جلوگیری از شلختگی در برنامه‌های طراحی داخلی ویلا گنجانده شده‌اند.

معماران افزودند: «فضاهای نگهداری و انبار مورد نیاز مطابق برنامه‌های طراحی داخلی ویلا ، به شکل مبلمان توکار در سطح دیوارها کار گذاشته شده‌اند و با طراحی روشن و کانسپت سادگی فضا، هماهنگی خوبی ایجاد می‌کنند.»

کفسازی تراس، با همان پارکت مورد استفاده در طراحی داخلی ویلا انجام شده و از محدوده‌ی استخر تا تمام اضلاع خانه و پاسیو مرکزی امتداد پیدا می‌کند.

عکاس: بریجیدا گونزالس (Brigida González)

منبع: Dezeen