طراحی ویلا Sunnano در سوئد

42

بلوک‌های چوبی انبارمانند در تمام جهات پیش آمده‌اند و به این شکل این ویلای سوئدی به وجود آمده است. طراحی ویلا بر عهدهٔ شرکت معماری Murman بوده است که چشم‌اندازهایی از یک دریاچه و جنگل اطراف آن را ارائه می‌دهد.

این اقامت‌گاه که Sunnano نامیده می‌شود، در مسافتی سه ساعته تا شمال غربی استکهلم و در خطه‌ای سرسبز با درختان کاج و بوته‌های بلوبری واقع شده و توسط تخته‌سنگ‌هایی عظیم که بخشی از آنها در آب قرار گرفته‌اند، احاطه شده است.

مدیر شرکت معماری به نام Hans Murman خواستار به حداکثر رساندن چشم‌انداز به آب در طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا بود.

برای دست‌یابی به این امر در ساخت و طراحی داخلی ویلا ، او هر اتاق را به صورت حجمی منفرد در نظر گرفت. هر کدام از آنها دارای سقف شیروانی شیشه‌ای و پاسیویی مختص به خودشان هستند که از مرکز زمین به سمت دریاچه و درختان پیش می‌رود.

پوشش چوبی ساختمان و سقف همراه با سولفات آهن به نحوی طراحی شده است که به تدریج به رنگ خاکستری چوب می‌افزاید و باعث می‌شود ساختمان با مناظر اطراف به خوبی ترکیب شود.

شرکت معماری گفت: «ما در این پروژهٔ ساخت و طراحی داخلی ویلا ، می‌خواستیم از شرایط منحصر به فرد سایت به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم و طراحی ویلا را با حداکثر تماس با طبیعت اطراف و آب و در عین حال احترام به حریم خصوصی ساکنین آن پیش ببریم.»

وی افزود: «به منظور کاهش مقیاس حجمی در طراحی ویلا و ارائهٔ تعریفی روشن از عملکردهای ساختمان در دکوراسیون داخلی ویلا ، بال‌های آن به پاسیوهایی منتهی می‌شوند که امکان بهره بردن از نور روز و چشم‌اندازهای زیبا در تمام جهت‌ها را برای شما فراهم می‌کنند.»

«به محض ورود به خانه و مواجه شدن با طراحی داخلی ویلا ، با چشم‌اندازهای قاب‌شده در تمام جهت‌ها مواجه خواهید شد.»

مطابق نقشه‌های ساخت و طراحی ویلا ، بال‌هایی شبیه به فرم رایج خانه در اطراف رأس ساختمان با سقف شیب‌دار قرار گرفته‌اند. این رأس در طبقات بالا اتاق خواب‌ها را در خود جای داده‌ است و در طبقهٔ هم‌کف به عنوان فضای گردش عمل می‌کند.

این بلوک مرکزی با دو پاسیو در انتها بسته شده است. یکی از آنها در انتهای جنوبی قرار دارد که ورودی ویلا را تشکیل می‌دهد و دیگری رو به شمال است و در راستای یک پل پیاده‌رو به سمت دریاچه قرار گرفته است.

جهت بهره‌گیری از طلوع و غروب خورشید در طراحی ویلا ، هر کدام از فضاها به دقت جهت‌گیری شده‌اند.

آشپزخانه، غذاخوری، سالن ورزشی و اتاق مهمان، در چهار بالی قرار گرفته‌اند که به فضای ورودی نزدیک‌تر هستند. در حالی که دو بال‌ نزدیک‌تر به لبهٔ آب، فضای نشیمن را در خود جای داده است.

کابین چوبی موجود در محوطهٔ ویلا نیز به عنوان گاراژ و فضای انباری مجدداً مورد استفاده قرار گرفته است.

Murman استودیوی خود را در سال ۱۹۸۵ تأسیس کرد. در حال حاضر با تیمی ۳۰ نفره مشغول به کار است. پروژه‌های قبلی این شرکت شامل یک سونای چوبی در مجمع‌الجزایر استکهلم و یک کابین جزیره‌ای کوچک است که در پشت نمایی با طرح درختان همیشه‌سبز پنهان شده است.

عکاس: Åke E:som Lindman

منبع: Dezeen