طراحی ویلا Vatnan با معماری مدرن

8

شرکت معماری Nordic یک پروژه طراحی ویلا با متریال‌های بتن و شیشه را در حومه تروندهایم نروژ به اتمام رسانده است که چشم‌اندازی از مناظر زیبای اطراف را به ساکنین آن ارائه می‌دهد. طراحی و ساخت ویلا Vatnan توسط شرکت معماری مستقر در اسلو به نام Nordic برای سایتی با شیب تند و در ضلع مسکونی آن منطقه انجام شده است.

طبقه پایین تماماً از بتن و طبقه بالا شیشه‌ای است. طراحی ویلا به گونه‌ای انجام شده است که بهترین بهره را از توپوگرافی ناهموار سایت ببرد و در عین محافظت آن در برابر بادهای سخت موسمی، چشم‌اندازهای بی‌نظیری را از شهر تروندهایم نروژ ارائه دهد.

فضاهای نشیمن و اتاق‌‌های خواب اصلی مطابق نقشه طراحی ویلا در جعبه‌ای شیشه‌ای کشیده واقع در طبقه بالا جای‌گذاری شده‌اند. این کنسول‌ها بر روی پایه‌ای محکم قرار گرفته‌اند تا اطمینان حاصل شود که اتاق‌ها در نقطه مناسبی برای رویایی با چشم‌انداز تپه قرار گرفته‌اند.

معماران گفتند: «خانواده خواهان طراحی و ساخت ویلا مناسب زندگی روزمره و تفریح بودند. جایی که اتاق‌های اصلی با اندازه‌ای بزرگ و ارتباطات فضایی مناسب در یک طبقه قرار گرفته باشند.»

«ما با قرار دادن این طبقه اصلی، یک طبقه بالاتر از سطح طبیعی فضای ورودی در طراحی ویلا ، بهترین بهره را از مناظر زیبای اطراف و نور خورشید به دست آوردیم.»

شیشه‌های سرتاسری از کف تا سقف دارای درهای کشویی هستند که با تراسی سرپوشیده کشیده شده در تمام عرض ساختمان به فضاهای داخلی مرتبط می‌شوند.

یک فضای تراس‌مانند خصوصی شامل نشیمن و غذاخوری در فضای باز است که دور تا دور باغچه امتداد می‌یابد. پله‌هایی در دو هر طرف از ویلا به طبقه هم‌کف در سطح خیابان ختم می‌شوند.

سقف شیروانی ویلا از سمت خیابان با چوب سدر پوشیده شده است و سطحی قرص و محکم ایجاد می‌کند که حریم خصوصی ساختمان را ارتقا می‌دهد.

طبقه زیر هم‌کف که مطابق طراحی نمای ویلا ، تماماً از بتن است، گاراژ، فضای رختشویی، انباری و اتاق‌خواب مهمان را در خود جای داده است. یک در ورودی چوبی که در نمای بتنی قرار گرفته است، با راه‌پله‌ای چوبی ارتباط پیدا می‌کند. این راه‌پله از پنجره‌های طبقه اول روشنایی می‌گیرد.

بالای پلکان، مطابق نقشه‌های طراحی ویلا ، راهرویی کوتاه به سمت دو اتاق خواب و حمامی بالای گاراژ ختم می‌شود. در طرف دیگر فضای نشیمن اصلی وجود دارد با یک در کشویی در انتها که به اتاق خواب مستر باز می‌شود و این موضوع از تمهیدات طراحی دکوراسیون داخلی ویلا است.

در طراحی داخلی ویلا ، پالت متریال ساده‌ای مورد استفاده قرار گرفته است که به آن شخصیتی کاملاً اسکاندیناویایی بخشیده است. در واقع سبک انتخابی طراحی داخلی ویلا ، سبک اسکاندیناویایی است.

دیوارهایی با بتن نمایان با تخته‌های چوب کاج که تمام کف فضا را پوشانده‌اند، با روکش بلوط که برای نازک‌کاری در آشپزخانه استفاده شده است، نشیمن و تراس کنتراست ایجاد می‌کند.

سقف‌های بلند و سطوح شیشه‌ای وسیع، بر روی ایجاد حس دلبازی در طراحی داخلی ویلا تأکید می‌کنند و این حس به باغچه در فضای بیرونی طراحی ویلا و چشم‌انداز اطراف نیز امتداد پیدا می‌کند.

منبع: Dezeen