ترکیب صفحات مسطح و دیوارهای مواج در طراحی ویلا Z

7

معمار مراکشی، محمدامین سیانا طراحی ویلا Z را در کازابلانکا انجام داده است. حجم خارجی ساختمان فرمی مجسمه‌مانند دارد که به عنوان یک به روز رسانی معاصر از معماری مدرن موجود در مراکش در نظر گرفته شده است.

شرکت معماری بومی سیانا، طراحی ویلا Z را در یک زمین تنگ و کوچک و دارای تنها ۱۵ متر مربع متراژ انجام داد.

ساختمان به منظور افزایش بهره‌مندی از نور خورشید در عصرگاه، به سمت غرب جهت‌گیری شده است. اما این جهت گیری به خاطر دید مستقیم به خیابان اصلی هم در نظر گرفته شده است.

سیانا گفت: «کارفرما خواهان نوعی احساس گشودگی در طراحی داخلی ویلا بود که در برابر دید همسایه نیز محافظت شود. بنابراین چالشی بین نیاز به حریم خصوصی و اعتقاد من مبنی بر نوعی معماری باز و روشن در این پروژه طراحی و دکوراسیون داخلی ویلا وجود داشت.»

برای دست‌یابی به این حریم خصوصی مورد نظر در طراحی داخلی ویلا ، تمام فضاهایی که از خیابان دیده می‌شوند، تقریباً با سطوح مات پوشیده شده‌اند. این سطوح به سمت داخل انحنا پیدا می‌کنند تا بدین ترتیب مجموعه‌ای از بازشوها را ایجاد کنند که شامل درها و پنجره‌های مخفی هستند.

حجم اصلی خانه در واقع از یک مکعب نشأت گرفته که لبه‌های آن محو شده‌اند.

سیانا گفت: «قصد اصلی من رهایی از نسخهء مکعبی بود تا به این نحو برنامه‌های عملکردی و روزمرهٔ کارفرما را در طراحی ویلا لحاظ کنم. همچنین از این طریق توانستم بهترین راه را برای حفظ حریم خصوصی و محافظت ساختمان از صدای مزاحم خیابان اصلی روبرو پیدا کنم.»

سطوح سادهء سفید رنگ به معماری مدرنی اشاره دارد که جزو ویژگی بارز بافت شهری کازابلانکا است.

هدف این بود که در طراحی ویلا از فرهنگ سنتی مراکش بهره بگیریم اما این منابع را به روز کنیم تا به این ترتیب نوعی طراحی ایجاد شود که بیشتر با زندگی معاصر سازگار است.

سیانا به نمایندگی از شرکت معماری توضیح داد: «طراحی ویلا Z پروژه‌ای است که سعی بر توسعهء عملکردی فضاها برای سبک جدید زندگی مراکشی دارد. یک دوراهی بین حریم خصوصی و سبک زندگی باز معاصر.»

از سمت خیابان، یک گیت به راهرویی باز می‌شود که در ورودی در انتهای آن، در یک شکاف فرو رفته بین دیوارهای منحنی قرار گرفته است.

فضای ورودی ویلا مدرن به یک فضای نشیمن باز منتهی می‌شود که با درهای شیشه‌ای کشویی به حد اعلای خود می‌رسد. این درها اتاق نشیمن را با تراسی مرتبط می‌سازند که دور تا دور استخر در محوطهٔ ویلا کشیده شده است.

نمای پشتی ویلا از پنجره‌هایی بزرگ در دو طبقه تشکیل شده است.

این نما به نحوی انحنا پیدا کرده است که سطوح تورفته و بیرون‌آمدهٔ آن رو به استخر و باغچه بوده و از خیابان اطراف دور هستند.

از راهکارهای غیر مستقیم مؤثری برای ارائهٔ نور و تهویهٔ طبیعی در طراحی داخلی ویلا استفاده شده است.

این راهکارها شامل ادغام یک نورگیر سقفی دایره‌ای است که به آوردن نور طبیعی روز به مرکز ویلا کمک می‌کند.

فرم لوستر آویزان از سقف، اشکال گردگوشهٔ به کار رفته در طراحی ویلا را تکرار می‌کند. این فرم با دیگر بازشوهای دایره‌ای در سقف کامل می‌شود که دارای منابع نوری مخفی هستند.

عکاس: Doublespace

منبع: Dezeen