طراحی کلینیک دندانپزشکی Gaia

7

محل پروژه: کانیدلو، پرتغال

معماران: atelierdacosta

متراژ: ۳۸۰ متر مربع

سال ساخت: ۲۰۱۵

عکاس: Tiago Casanova

طراحی کلینیک دندانپزشکی Gaia_01

طراحی کلینیک دندانپزشکی Gaia_02

توضیحات متنی توسط معماران ارائه شده است. بانکی به منظور طراحی کلینیک دندانپزشکی بازسازی شد. به نحوی که تنها دیوارهای محیطی و اجزای سازه‌ای ساختمان برای پیشبرد برنامه‌های موجود در طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک حفظ شدند و باقی اجزای ساختمان تغییرات اساسی پیدا کرد.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Gaia_14

طراحی کلینیک دندانپزشکی Gaia_04

طراحی کلینیک دندانپزشکی Gaia_04

تمامی انسان‌ها با هم متفاوتند اما از نظر بیولوژیکی به هم شباهت دارند. با پیروی از دیدگاه کارفرما، در این پروژهٔ طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک لازم بود که هر فرد درمانی منحصر به فرد و متناسب با شخصیت خود داشته باشد. اما طراحی داخلی مطب پزشکان برای این منظور باید شرایط مشابهی ایجاد کند. این شباهت باعث می‌شود شخصی‌سازی نحوهٔ درمان بیماران به خوبی پوشش داده شود. به این ترتیب که در کلینیک مشابه و با پزشکان مشابه باید روش‌های درمانی منحصر به فردی روزانه به بیماران ارائه شود.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Gaia_15

طراحی کلینیک دندانپزشکی Gaia_05

طراحی کلینیک دندانپزشکی Gaia_06

برای پیشبرد این هدف در طراحی داخلی کلینیک ، نیاز اصلی ما وجود نور طبیعی خورشید در هر پنج اتاق درمان پزشکان بود. اما با توجه به عرض فضا، امکان قرار دادن تمام مطب‌ها رو به نمای اصلی کلینیک وجود نداشت. علاوه بر این پزشکان در مورد پدیدهٔ کلاستروفوبیا (ترس از فضاهای بسته) در هنگام درمان بیماران به ما هشدار دادند. با یادآوری متنی از Vidler در مورد کلاستروفوبیا در مقالهٔ اهمیت کلاستروفوبیا و آگروفوبیا در ظهور جنبش مدرن، با این پرسش مواجه می‌شویم: آیا محیط بسته است؟

طراحی کلینیک دندانپزشکی Gaia_16

طراحی کلینیک دندانپزشکی Gaia_07

طراحی کلینیک دندانپزشکی Gaia_08

طبق نظر کارفرما جداسازی فضا همراه با فراهم آوردن دید ممتد و پخش شدن نور در فضا، نیازی اساسی در طراحی داخلی کلینیک است. سه نوع سطح عمودی برای جداسازی فضاها در طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک مورد استفاده قرار گرفتند که در این می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• دیوارهای مات (پوشیده با موکت، گچ و آلومینیوم)،

• دیوارهای شیشه‌ای

• پرده‌ها

طراحی کلینیک دندانپزشکی Gaia_17

طراحی کلینیک دندانپزشکی Gaia_09

اکثر این پارتیشن‌ها، از طراحی دیوارهای شیشه‌ای تشکیل شده‌اند که فضاها را از هم جدا کرده، به هم پیوند می‌دهند و باعث افزایش نور طبیعی در طول روز و همچنین بزرگتر نشان دادن فضا می‌شوند.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Gaia_18

طراحی کلینیک دندانپزشکی Gaia_10

طراحی کلینیک دندانپزشکی Gaia_11

استفاده از شیشه، این عایق، این معجزهٔ ایستایی مایعات، این متریال بی‌رنگ، بی‌بو و تجدیدناپذیر، روحانی و تمیز به دلایل بسیار مثبتی در این پروژهٔ طراحی کلینیک ضروری بود. انتهای تمام صفحات به کار رفته در طراحی داخلی کلینیک گرد شده است تا بدین وسیله حرکت صندلی‌های چرخ‌دار، چرخ‌دستی‌های طبی و … آسان‌تر و روان‌تر صورت گیرد و آن را زنده و دلباز جلوه دهد.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Gaia_12

طراحی کلینیک دندانپزشکی Gaia_13

منبع: archdaily