طراحی کلینیک دندانپزشکی Le 1650 در کانادا

29

طراحی کلینیک Le 1650

محل پروژه: لاوال، کانادا

معمار: A2DESIGN

متراژ: ۳۷۰۰ متر مربع

سال ساخت: ۲۰۱۵

عکاس: Adrien Williams

طراحی کلینیک دندانپزشکی Le1650_01
طراحی کلینیک دندانپزشکی Le1650_02

توضیحات متنی توسط معماران ارائه شده است. شرکت چند تخصصی A2DESIGN علاوه بر نظارت بر ساخت و طراحی کلینیک دندانپزشکی ، برنامه‌هایی را برای کل سازه‌ ساختمان تهیه و تدوین کرد. در طراحی کلینیک Le 1650 یک طبقهٔ هم‌کف برای اجاره دادن در نظر گرفته شده است. در حالی که طبقات اول و دوم، کلینیک‌هایی را متعلق به صاحبان پروژه به نام‌های دکتر Daniel Godin ارتودنتیست و دکتر Alain St-Onge در خود جای می‌دهند. شاخصهٔ اصلی طراحی کلینیک دندانپزشکی مدرن ، یک تراس پیش‌آمده در پشت بام و در مجاورت اتاق کنفرانسی است که برای اهداف آموزشی در طراحی داخلی کلینیک گنجانده شده است.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Le1650_03
طراحی کلینیک دندانپزشکی Le1650_04

ایدهٔ پروژه طراحی کلینیک دندانپزشکی ، خلق و ساخت تسهیلاتی مدرن با طراحی جسورانه و سبک امضایی منحصر به فرد و گوشه‌های تیز زاویه‌دار برای تشخیص واضح محصول نهایی بود. در حالی که نگاه باوقار و سادهٔ خود را برای ادغام شدن با محیط اطراف به طریقی هوشمندانه حفظ می‌کرد. از صفات متمایز طراحی کلینیک در برابر ساختمان‌های اطراف می‌توان به حجم ساختمان و سایه‌بان محافظ آلومینیومی اشاره کرد که ورودی اصلی را به فضای پارکینگ مرتبط می‌سازد. پنجره‌های وسیع نور طبیعی فراوانی را به درون فضا انتشار می‌دهند. طراحی داخلی کلینیک با رنگ‌های طبیعی و به سبک زیبایی‌شناسی مینیمال انجام شده است.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Le1650_05
طراحی کلینیک دندانپزشکی Le1650_13

مدیریت املاک ۱۶۵۰ برای محیط زیست اهمیت زیادی قائل است. به لطف این موضع وظیفه‌شناسانه، شرکت معماری قادر بود که در پیشبرد این پروژهٔ طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک به دنبال راه حل‌هایی سازگار با محیط زیست باشد. برای مثال می‌توان به استفاده از متریال های اصیل و پایداری در ساخت و طراحی کلینیک دندانپزشکی مدرن اشاره کرد که بیشتر آنها به صورت محلی به دست آمده‌اند. علاوه بر این یک سیستم زمین‌گرمایی گرمایش لوله‌ها از کف نیز که تحت عنوان سیستم EES شناخته می‌شود، در ساخت و طراحی کیلنیک دندانپزشکی Le 1650 به کار برده شد.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Le1650_06
طراحی کلینیک دندانپزشکی Le1650_12

این شبکه از ۲۴ چاه به عمق ۱۵۰ متر به منظور بیرون کشیدن گرما از زمین در فضل زمستان و برگرداندن آن در ماه‌های گرم سال در فصل تابستان تشکیل شده است که طراحی کلینیک را به طرز چشم‌گیری از نظر بهینه‌سازی انرژی کارآمد جلوه می‌دهد. برای مثال در این کلینیک یک کیلووات برق چیزی حدود سه تا چهار کیلو وات گرما را به ما برمی‌گرداند. تمام تجهیزات نورپردازی مورد استفاده در دکوراسیون داخلی کلینیک از نوع LED کم‌مصرف است که علاوه بر دوام زیاد به صرفه‌جویی در انرژی نیز کمک می‌کنند. فضای پارکینگ مطابق برنامه‌های طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی با ایستگاه‌های شار‌ژ مخصوص وسایل نقلیهٔ برقی تکمیل شده است.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Le1650_07
طراحی کلینیک دندانپزشکی Le1650_08
طراحی کلینیک دندانپزشکی Le1650_14

شرکت معماری با تلاش فراوان توانست به تصاویر مد نظر پزشک Alain St-Onge’s از طراحی کلینیک دندانپزشکی دست یابد که تمام آنها در راستای بهبود بخشیدن فضای درمانی بود. از جمله می‌توان اتاق‌های درمان مطابق با آخرین تکنولوژی‌های روز و اتاق‌های مشاورهٔ دعوتگرا با طراحی داخلی کلینیک منحصر به فرد را نام برد. برای تلطیف کردن این جو خشک و استریل در طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک از اثاثیه و تیرهایی با متریال چوب بلوط رنگ‌آمیزی شده استفاده شد. در حالی که دیوارها به دقت و بسیار ظریف با استفاده از جزئیات معمارانه با الگوهای خطی شبیه به هنر قلم‌کاری در طراحی داخلی کلینیک برجسته شده و خودنمایی می‌کنند.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Le1650_09
طراحی کلینیک دندانپزشکی Le1650_10
طراحی کلینیک دندانپزشکی Le1650_11

منبع: archdaily