طراحی کلینیک دندانپزشکی Oakridge در میشیگان

19

طراح: شرکت معماری M1DTW

متراژ بنا: 3200 فوت مربع

تکمیل ساخت: 2019

محل پروژه: روچستر هیلز، میشیگان، ایالات متحده آمریکا

طراحی کلینیک دندانپزشکی Oakridge

طراحی کلینیک دندانپزشکی Oakridge، یکی از طراحی‌های حرفه‌ای محسوب می‌شود که با توجه به چالش‌های موجود برای آن بسیار هوشمندانه انجام شده است. از این جهت در ادامه قصد داریم به طور کامل به بررسی جوانب مختلف طراحی کلینیک دندانپزشکی Oakridge در میشیگان بپردازیم.

بررسی مکان کلینیک دندانپزشکی Oakridge

این کلینیک در میشیگان و مستقر در سایتی دو بر واقع در روچستر هیلز، به نحوی انجام شده است که فضایی خاص و آرام‌بخش را برای بیماران و کادر درمان خود فراهم می‌کند. دست‌یابی به چنین ویژگی‌هایی در این پروژه با چالش‌هایی از جمله مجاورت با ترافیک شهری، بودجه‌ی کم برای خرید مصالح و همچنین قوانین سفت و سخت ساخت و ساز روبه‌رو بوده اما تمام این چالش‌ها در این پروژه طراحی کلینک کنار زده شده است که در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

با توجه به وجود درختان بسیار ساختمان این کلینیک در قسمتی بنا شده که بخش بزرگی از درختان حفظ شود. بخش‌هایی از زمین برای زیرسازی، ایجاد حائلی مستحکم و یا جمع‌آوری آب باران حفاری شده است.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Oakridge

طراحی نمای کلینیک دندانپزشکی Oakridge

باید بدانید که متریال به کار رفته در طراحی نمای کلینیک بسیار ساده انتخاب شده است و هدف از این انتخاب ایجاد ارتباط بهتر بین ساختمان و مناظر اطراف آن است. آجر نمای ساختمان از ابعاد استانداردی برخوردار است و رنگ سفید نرم معدنی که روی آن را می‌پوشاند، زمینه‌ای طبیعی برای تغییر رنگ و بافت سایت پروژه در فصول مختلف را به وجود آورده است. این پوشش نهایی برای طراحی نمای کلینیک حالتی مات و زیبا را به آن می‌بخشد.

رنگ سفید مات بنا از دور یک‌دست به نظر می‌رسد و هر چه به ساختمان نزدیک بشوید بافت جذاب و ملموس آن به چشم می‌آید، به خصوص در فضای ورودی ساختمان درست جایی که آجرها دور آن به شکل دورانی کار شده و از پشت شیاردار‌شان روی نما قرار گرفته‌اند.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Oakridge

جالب است بدانید در حالی که نمای شمالی و شرقی دارای پنجره‌های کمی هستند، در طراحی نماهای جنوبی و غربی به صورت عمدی و هوشمندانه از پنجره‌هایی با ابعاد متنوع استفاده شده است. در واقع این قاب‌های پنجره با رنگ تیره و ابعاد متناسب‌شان، نمای سفید آجری را از حالت صلبی و یکدستی نجات داده‌اند و به آن ریتمی پویا و موزون بخشیده‌اند. البته این کار به نوعی توانسته فضای استاندارد و تکراری کلینیک دندانپزشکی را کنار بزند.

در هر کدام از اتاق‌های درمان، مطابق برنامه‌های طراحی داخلی کلینیک ، یک جفت پنجره وجود دارد که علاوه بر تامین نورگیری عالی در عین حال چشم‌اندازی زیبا را نیز به فضای داخلی داده است.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Oakridge

ورودی کلینیک Oakridge

ورودی مطابق برنامه‌های طراحی کلینیک در بخش شمالی‌ بنا و در محلی قرار گرفته است که مراجعین در محل مناسبی از سایت به دور از جاده‌ی مجاور و ترافیک سرسام‌آورش وارد فضای کلینیک می‌شوند. برای فضای ورودی یک تورفتگی پوشیده با چوب در فرم جعبه‌ مانند مطب طراحی شده است تا به این ترتیب مراجعین در بدو ورود به ساختمان با سرپناهی امن و محصور مواجه بشوند.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Oakridge

طراحی داخلی کلینیک

بر عکس نمای ساختمان برای طراحی داخلی کلینک Oakridge از متریال و رنگ‌های متنوعی استفاده شده است. در واقع دیوارپوش‌های عمودی از جنس چوب بلوط، راهروی منتهی به فضای انتظار را پوشانده‌اند. هسته‌ای رنگ آبی سیر مات، در عین سازماندهی اتاق‌های عمل، فضاهای استریلیزاسیون و آزمایشگاه را تعریف می‌کند. طراحی داخلی مطب در بحث فضا به شکلی پیاده سازی شده است که در ابتدا ارتباط با محیط بیرون را قطع می‌کند و نظر افراد را به داخل می‌کشاند و بعد مجدداً به صورت گزینشی افراد را با منظره‌ی اطراف مرتبط می‌کند.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Oakridge

برای این منظور و در حقیقت قطع ارتباط با محیط بیرون از فضای ورودی و پوششی با چوب بلوط سفید شروع می‌شود و به فضای پذیرش مراجعین می‌رسد.

نمای مات شمالی مانع صدای مزاحم جاده و دید به پارکینگ را می‌‌شود و در عین حال دو نورگیر سقفی بزرگ نور طبیعی فراوانی را به داخل هدایت می‌کنند. به محض عبور از هسته‌ی استریلیزاسیون که به آن اشاره شد، نور طبیعی از پنجره‌ها و نورگیرهای سقفی به فضا وارد می‌شود و مجموعه‌ای از چشم‌اندازهای گزینشی مانند: تنه‌ی درختان، جمع پرندگان، تپه‌ی پوشیده از چمن، ابرهای گذرا را پیش روی مراجعین می‌گذارد و به این ترتیب چشم‌اندازهای ناخوشایندی مانند ماشین‌های اطراف و کامیون‌های در حال عبور از جاده، از دید مخفی شده‌اند.

طراحی کلینیک دندانپزشکی Oakridge

عکس‌ها از: Nev Muftari, Jeffrey Kilmer

منبع: healthcaresnapshots