طراحی مرکز آموزش دندانپزشکی در فرانسه

23

طراحی کلینیک و مرکز آموزشی CHU d’Estaing

محل پروژه: کلرمون-فران، فرانسه

معماران: Philippe Gazeau

متراژ بنا: ۱۰۰۰۰ متر مربع

سال ساخت: ۲۰۱۴

عکاسان: Philippe Ruault و Christophe Camus

طراحی کلینیک CHU dEstaing_01
طراحی کلینیک CHU dEstaing_02

توضیحات متنی توسط معماران ارائه شده است. در کنار بیمارستان آموزشی CHU d’Estaing یک ساختمان دیگر با کاربری مرکز آموزش و پژوهش و کلینیک دندانپزشکی به چشم می‌خورد.

طراحی کلینیک و مرکز آموزشی به نحوی انجام شده است که انجام این دو فعالیت در یک ساختمان واحد امکان‌پذیر شود و واحدهای مختلف به آسانی قابل تشخیص باشند.

طراحی کلینیک CHU dEstaing_03
طراحی کلینیک CHU dEstaing_10

پروژهٔ طراحی کلینیک و مرکز آموزشی با دو مشکل روبرو بود: لازم بود که ساختمان الحاقی در کنار ساختمان موجود، هویت منحصر به فرد خود را در مقیاسی کاملاً متفاوت ارائه دهد و هم‌زمان ساختمانی واحد را ارائه دهد که امکان وجود داشتن دو موجودیت شاخص و قابل شناسایی را ثابت می‌کند. دو کاربری و یک ساختمان با حضوری کافی برای تشکیل یک نمای ثابت. نمای کلینیک همیشه ویژگی اصلی آن است. حتی در جبههٔ پشتی بیمارستان هم برای نمای کلینیک کم‌کاری نشده است.

طراحی کلینیک CHU dEstaing_04

شیب زمین در فرایند ساخت و طراحی داخلی کلینیک برای ایجاد ورودی از سمت خیابان به طبقهٔ زیر هم‌کف بسیار هوشمندانه مورد استفاده قرار گرفت. همچنین از این طریق دسترسی مستقیمی از بیمارستان به سالن سخنرانی در طبقهٔ هم‌کف ایجاد شد. تمام فضاها در ساختمان با یک فضای بزرگ راهرو مانند با ارتفاع سقف دو طبقه، سالن ورودی و سالن سخنرانی به یکدیگر مرتبط شده‌اند. همچنین یک دسترسی از غرب ساختمان به سالن سخنرانی در برنامه‌های ساخت و طراحی کلینیک در نظر گرفته شده است. پاسیوهایی که در اطراف حجم‌های موجود در ساختمان و کلینیک دندانپزشکی کشیده شده‌اند، کمک می‌کنند که افراد راه خود را از طریق مسیری روشن و دلباز و پر از نور طبیعی روز پیدا کنند.

طراحی کلینیک CHU dEstaing_05
طراحی کلینیک CHU dEstaing_11

بخش تدریس و پژوهش در طراحی داخلی کلینیک شامل زمینه‌ای می‌شود که در سمت شمالی زمین قرار گرفته و با احترام به احجام دیگر و بخش درمانی در جنوب سایت، به آرامی در سه سطح از آنها جدا می‌شود. بیان برش دینامیکی واحدها، فعالیت‌های مرتبط را فوراً و بدون از دست رفتن چیزی از وحدت و یکپارچگی، آشکار می‌کند.

طراحی کلینیک CHU dEstaing_06
طراحی کلینیک CHU dEstaing_12

یک پردهٔ طولانی تک‌رنگ براق متشکل از ۴۸۰۰۰ کُرهٔ آلومینیومی بر روی سیم‌های ضد زنگ فولادی ساختمان را پوشانده و به آن جلوه‌ای سیال و پویا می‌بخشند. این فیلتر تورمانند به نورپردازی بهتر و دست‌یابی به چشم‌اندازهای مناسب کمک می‌کند.

طراحی کلینیک CHU dEstaing_07
طراحی کلینیک CHU dEstaing_13

طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی CDS تنها در یک طبقه انجام شده است و به این ترتیب درجه‌ای از استقلال را به در یک واحد کلی به خود قرض می‌دهد. اتاق‌های موجود در برنامهٔ طراحی و دکوراسیون داخلی کلینیک دندانپزشکی در هر طرف سالن پذیرش با نورگیرهایی روشن شده‌اند.

طراحی کلینیک CHU dEstaing_08
طراحی کلینیک CHU dEstaing_14

یک شبکهٔ آهنی متشکل از چندین‌هزار کرهٔ شناور در بیرون و جلو نمای کلینیک آویزان شده‌اند و خطوطی سیال و روان را به این واحد می‌بخشند. دو برنامهٔ جامع و یک معماری خوب و به حد کافی قوی برای شکل دادن به نمای ساختمان الحاقی و نمای اصلی ساختمان به کار برده شد.

طراحی کلینیک CHU dEstaing_09
طراحی کلینیک CHU dEstaing_15

منبع: archdaily