۷ نکته کلیدی در نورپردازی اداری

219

مسئله‌ی اصلی برای نورپردازی اداری این است که اگر اجرای آن به صورت نامناسب و غیراستاندارد باشد، باعث خستگی چشم می‌شود و در نهایت راندمان کاری افراد را کاهش می‌دهد. شدت نور کم یا زیاد هر دو برای طراحی دفتر کار نامناسب تلقی می‌شود و لازم است با تمهیدات معمارانه در رنگ و شدت نورپردازی تعادل ایجاد کنیم.

این یک واقعیت است که در روزهای آفتابی و محیط‌های پرنور انرژی بیشتری داریم و راحت‌تر به انجام امور روزمره‌ی خود می‌پردازیم. در واقع نور طبیعی روز با خود نشاط و تازگی به همراه آورده و باعث می‌شود کارمندان بازدهی کاری بیشتری داشته باشند. اما می‌دانیم که امکان استفاده از نور طبیعی در تمام ساعات روز و در تمام محیط‌های کاری وجود ندارد. اینجاست که به اهمیت نورپردازی در طراحی داخلی اداری پی می‌بریم. از این جهت در ادامه بیشتر با تأثیرات نورپردازی در طراحی داخلی فضای اداری آشنا خواهید شد.

نورپردازی اداری
نورپردازی اداری

۱. تأثیر نور بر راندمان کاری

نورپردازی اداری و دفترکار با تأثیرات مثبتی که روی سلامت روحی و جسمی کارمندان می‌گذارد، باعث افزایش راندمان کاری آن‌ها نیز می‌شود. در واقع نباید از تأثیر نور بر روی مغز انسان و عملکردهای آن غافل شویم. نورپردازی مناسب در طراحی داخلی فضای اداری به افزایش خلاقیت و نوآوری کارمندان نیز کمک می‌کند. چرا که افراد در زمان‌هایی که بهتر استراحت کرده و پرانرژی‌تر هستند، ذهن خلاق‌تری داشته و ایده‌های بهتری را در سر می‌پرورانند.

همانطور که پیش از این هم توضیح دادیم، ایجاد شدت تعادل در نورپردازی دفتر کار امری حیاتی است؛ چرا که نور بسیار کم باعث خستگی چشم شده و انرژی افراد را برای انجام فعالیت‌ها کاهش می‌دهد. از طرفی نور زیاد هم برای چشم زننده بوده و باعث ایجاد خیرگی و سردرد میگرنی در برخی افراد خواهد شد.

۲. انتخاب بهترین نورپردازی اداری

وجود تنوع بسیار در روش‌ها و تجهیزات نورپردازی مناسب طراحی داخلی دفتر کار ، ممکن است انتخاب را کمی مشکل کند. به همین دلیل در این مقاله راهکارهایی برای نورپردازی اصولی ارائه شده است. با در نظر گرفتن این موارد در طراحی دفتر کار خود، می‌توانید فضایی روشن، پرانرژی و کارآمد داشته باشید.

نورپردازی اداری
نورپردازی اداری

۳‌. نورپردازی ال‌ ای دی

در سال‌های اخیر، نورپردازی LED به خاطر کاهش مصرف انرژی در طراحی دفتر کار بسیار مورد توجه قرار گرفته است. شاید در وهله‌ی اول خرید تجهیزات نورپردازی ال‌ای‌دی گران‌تر به نظر برسد اما این امر در بلند مدت به نفع شماست. چرا که در هزینه‌ قبوض برق شاهد کاهش چشم‌گیری خواهید بود؛ همچنین طول عمر این تجهیزات نسبت به چراغ‌های فلورسنت بسیار بیشتر است.

استفاده از نورپردازی ال‌ای‌دی در طراحی دفتر کار روی سلامت کارمندان نیز تأثیرگذار است. اگرچه بعید است که نورهای فلورسنت باعث ایجاد میگرن شوند اما ممکن است برای افراد مستعد، علائم مربوط به میگرن را ایجاد کنند. همچنین می‌دانیم که بسیاری از کارمندان تا ساعاتی پس از تاریکی هوا در دفتر مشغول به کار هستند و طراحی داخلی اداری با نورپردازی غیر اصولی به خاطر جلوگیری از تولید ملاتونین در مغز می‌تواند بر روی الگوی خواب آنها تأثیر منفی بگذارد. از طرف دیگر امکان هماهنگی شدت نور تجهیزات نورپردازی ال‌ای‌ای با تغییرات نور روز و فصول مختلف سال وجود دارد و از این جهت برای حفظ سلامت کارمندان بسیار توصیه می‌شوند.

۴. استفاده بهینه از نور طبیعی روز

استفاده‌ی حداکثری از نور طبیعی روز برای نورپردازی در طراحی داخلی اداری به کاهش خیرگی چشم، تاری دید و سردرد کمک کرده و ریتم شبانه‌روزی افراد را ثابت نگه می‌دارد. به این ترتیب کارمندان با خواب کافی و انرژی زیاد از بهره‌وری بیشتری برخودار خواهند بود.

جهت‌گیری به سمت نور خورشید از چالش‌های اساسی معماران در ارائه‌ی طرح است. این امر در طراحی داخلی نیز باید به صورت اصولی پیگیری شود. در طراحی داخلی اداری با در نظر گرفتن تمهیداتی می‌توانیم استفاده از نور طبیعی روز را به حداکثر برسانیم. اقدامات زیر می تواند به افزایش بهره‌مندی از نور طبیعی در طراحی دفتر کار کمک کند.

  • چیدمان میزهای کاری در کنار پنجره‌ها
  • استفاده از پارتیشن‌های شیشه‌ای و شفاف
  • در نظر گرفتن سالن‌های بزرگ با چیدمان باز
  • در نظر گرفتن نورگیرهای سقفی

۵. المان نور و گرمای نور

رنگ و گرمای نورپردازی طراحی دفتر کار لازم است بسته به عملکرد فضاها متفاوت در نظر گرفته شود. در طراحی داخلی اداری با فضاهایی دارای عملکردهای متفاوت مواجه هستیم و لازم است برای هر کدام از آنها شیوه‌ی درست نورپردازی را اجرا کنیم. برای مثال نورهای گرم‌تر مانند زرد و نارنجی برای ایجاد آرامش مناسب‌تر هستند. در حالی که نورهای سرد مانند آبی و سفید اغلب برای کار، برخاستن از خواب و تمرکز کاربرد دارند.

در صورت امکان بهتر است میزان گرمای نورپردازی در طراحی داخلی اداری در طول روز تغییر کند. صبح‌ها به فضای روشن‌تر با نور سردتری در دکوراسیون دفتر کار نیاز داریم تا کارمندان راحت‌تر بر روی وظایف خود تمرکز کنند. با تاریک شدن هوا نیز لازم است نورپردازی را گرم‌تر کنیم تا افراد پس از یک روز کاری سخت، احساس آرامش داشته باشند.

نورپردازی در طراحی داخلی اداری
نورپردازی در طراحی اداری

۶. شدت نور مناسب

شدت نور مناسب برای نورپردازی در طراحی داخلی اداری بسته به فعالیتی که انجام می‌دهید متفاوت خواهد بود. برای مثال استفاده از نور طبیعی روز در فضاهای کاری باید با فیلترهایی همراه باشد تا روی صفحه نمایش‌ها سایه ایجاد نشود. اما در محیط‌های اشتراکی موجود در برنامه‌های طراحی داخلی دفتر کار مانند اتاق‌های استراحت یا آشپزخانه که افراد با سیستم‌های خود کاری ندارند، می‌توانیم اجازه دهیم که نور بدون فیلتر در فضا منتشر شود.

نورپردازی خلاقانه اداری

۷. اجرای اصولی نورپردازی دفتر کار

اجرای اصولی نورپردازی در طراحی داخلی اداری، مستلزم کمک گرفتن از متخصصین این امر است. در تمام مراحل طراحی داخلی فضای اداری به تخصص‌های متفاوتی نیاز داریم. تیم‌های طراحی حرفه‌ای برای هر بخش کار متخصصین خاص خود را دارند و با در نظر گرفتن شرایط و امکانات بهترین نوع طراحی داخلی اداری را ارائه خواهند داد. شرکت معماری شیپ نیز با تجربه چندین ساله در زمینه طراحی داخلی اداری با کمک تیم مجرب و حرفه‌ای خود تمام امور مربوطه را بر عهده می‌گیرد تا فضای کاری متناسب با هویت و فرهنگ کاری شما را به وجود آورد.