چگونه بهترین استفاده از نور طبیعی در ویلا داشته باشیم؟

35

عکاسان ماهر آن را می‌فهمند. فیلم‌سازان نهایت استفاده از آن را می‌برند. معماران نیز به آن واقف هستند. اما هنوز تعداد کمی از طراحان داخلی هستند که آن را درک نکرده‌اند. نور طبیعی در ویلا به طور توافقی، مهم‌ترین عاملی است که در خانه‌های زیادی نادیده گرفته می‌شود. کمبود آن می‌تواند حتی پرانرژی‌ترین فضاها را نیز، خالی از زندگی نشان دهد. چیدمان نادرست اتاق‌ها در طراحی ویلا که جلوی نور طبیعی را می‌گیرد، می‌تواند گوشه‌ها را به نقاط کور تبدیل کند. و در نظر نگرفتن آن، باعث بدترین انتخاب رنگ در فضاهای داخلی می‌شود.

طراحی داخلی در اکثر موارد حول محور کنترل و بیان است. بنابراین جای تعجب نیست که بیشتر تمایل به استفاده از لامپ‌ها و نورپردازی‌ها در موارد لزوم داریم. اما نور مصنوعی هر چقدر هم بتواند گوشه‌ها را روشن کند، سایه ایجاد می‌کند و اغلب باعث کوچک نشان دادن محیط می‌شود. نور طبیعی دقیقاً برعکس عمل می‌کند، پوشانندگی خیلی بهتری از نور لامپ دارد و می‌تواند حتی تنگ‌ترین فضاها را بزرگ و دلباز نشان دهد. نه تنها نور طبیعی در طراحی ویلا مزایای زیبایی‌شناسی بیشتری ارائه می‌دهد که نور لامپ قادر به ارائه آن نیست، بلکه استفاده درست از آن راه آسانی است برای کاهش مصرف انرژی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها با به تأخیر انداختن فشار دادن کلید برق.

راه‌کارهای بهره‌وری بهتر از نور طبیعی در ویلا

۱ـ فهمیدن اینکه کجا، چه وقت و چه نوع نوری را می‌گیریم.

  • پنجره‌های شما رو به کدام سمت هستند؟
  • کدام بخش از خانه شما نور بیشتری می‌گیرد؟
  • نور صبح بیشتری می‌گیریم یا نور بعدازظهر؟

تمام خانه‌ها و ویلاها، شخصیت خاص خود را دارند. و این به نوع نوری که دریافت می‌کنید بستگی دارد. شایان ذکر است که توجه به فضاها و دفعاتی که خانه شما با توجه به تغییرات فصلی در روشن‌ترین یا تاریک‌ترین شکل ممکن بوده است، در طراحی داخلی ویلا اهمیت دارد.

محدوده‌هایی که به طور کلی صبح‌ها روشن هستند را می‌توان برای یک صبحانه‌خوری معرکه در نظر گرفت. در حالی که بخش‌هایی که بیشتر به سمت غرب هستند برای استراحت عصرگاهی مناسب هستند. همچنین نور صبح واضح‌تر، تردتر و کافی‌تر است. در حالی که نور عصر به رنگ‌هایی مانند قرمز، بنفش یا آبی تمایل دارد. به یاد داشتن چیزهای ساده‌ای مانند این به شکل تأثیرگذاری حال و هوای طراحی داخلی ویلا را تغییر می‌دهد و می‌تواند به انتخاب‌های طراحی هوشمندانه کمک کند.

نور طبیعی در ویلا

۲ـ نور بیشتری به فضای خانه راه دهید.

حتی اگر خانه شما پنجره‌های بزرگ سرتاسری، مبلمان بی‌نظیر و خوش‌شانسی زیادی از بابت محل قرارگیری داشته باشد، امکان وجود نقاط تاریک و سایه‌‌روشن در آن وجود دارد. و چیزهایی است که از طریق نورپردازی می‌توانید بهبود ببخشید. رایج‌ترین بهبودها استفاده از پرده‌های روشن‌تر و نازک‌تر، پنجره‌هایی با قاب‌های کمتر به اضافه درهای شیشه‌ای است.

همچنین این می‌تواند حرکت هوشمندانه‌ای باشد که به امکانات بیرون از خانه برای بهبود طراحی داخلی ویلا نگاهی داشته باشیم. به‌طور کلی درخت‌های پر شاخ و برگ و متراکم می‌توانند حذف شده و یا به شکل اصولی هرس شوند. و ساختمان‌های حیاط مانند آلاچیق‌ها می‌توانند طراحی یا به نحوی بازسازی شوند که کمتر مانع ورود نور باشند. نرده شیشه‌ای نیز یک جایگزین خوب برای انواع چوبی یا آهنی آن است.

۳. فضاهایی که نور بیشتری می‌گیرند را وسعت دهیم.

چند نکته ساده وجود دارد که می‌توان به وسیله آن‌ها حتی تاریک‌ترین و فرسوده‌ترین فضای خانه را بهبود بخشید. همیشه ایده خوبی است که طراحی ویلا را به نحوی در نظر بگیرید که روشن‌ترین فضاها کمترین یا سبک‌ترین اجسام را داشته باشند. جذاب‌ترین امکانات می‌توانند برای تأکید در این مکان‌ها قرار گیرند. اما بهتر است همیشه با بیشترین فاصله ممکن از هم قرار بگیرند تا جلوی نور را نگرفته و سایه‌های مزاحم ایجاد نکنند.

یکی از ترفندهای استفاده از نور طبیعی در طراحی داخلی ویلا این است که با استفاده از سطوح با انعکاس بیشتر نور را به جای انتشار، به شکل ظریف‌تری در فضا منعکس کنیم. ‌بافت‌هایی مانند فرش‌ها، چوب‌های جلانخورده و پارچه‌ها قاتلان نور طبیعی در طراحی داخلی ویلا هستند. در حالی که کف‌های براق، آینه‌ها، مبلمان استیل یا جلاخورده و براق، نور را برجسته کرده و بازتاب آن را ممکن می‌کنند.

فضاهایی که نور بیشتری می‌گیرند را وسعت دهیم.

۴. استفاده از رنگ‌های مناسب در طراحی داخلی ویلا

وقتی نوبت به رنگ‌‌ها می‌رسد، هیچ پاسخ درست و غلطی وجود ندارد. همانطور که گفته شد، نور در طول روز تمایل به تغییر دارد و بسته به این که کجا قرار گرفته‌اید می‌تواند تفاوت‌های اساسی داشته باشد. طراحی ویلا در نقاط مختلف بسته به نور آن مکان‌ها متفاوت است. برای مثال یک خانه در حاشیه مدیترانه ساعات طولانی روشنایی و نور ثابت دارد. از این رو بلاک‌های رنگی کاربردی زیادی پیدا خواهید کرد که به طور آزادانه در فضا قرار دارند. یک خانه در اروپای شمالی میزبان قاب‌های زمانی بسیار مختلف نور خواهد بود که در اکثر مواقع ملایم و بی‌رمغ است. به همین خاطر از رنگ‌های بافت‌دار و گرم بیشتر استفاده می‌شود.

یکی از ملاحظات ابتدایی برای انتخاب رنگ باید این باشد که اشیا در تمام شرایط چگونه به نظر می‌رسند. آیا آن قطعه از مبلمان با جزئیات زیبا و سایه‌های تیره، زیر نور تیز صبح، یغر و سنگین به نظر می‌رسد؟ آیا پرده‌های پاستلی رنگِ به زیبایی انتخاب‌شده شما با آمدن تابستان از بین می‌روند؟

در اینجا محل قرارگیری دوباره برای طراحی داخلی ویلا اهمیت پیدا می‌کند. به شخصه ترجیح می‌دهم نقاط تاریک با بافت‌ها و تن‌های رنگی تیره‌تر طراحی شوند. و نقاط روشن‌تر برای تأکید بیشتر به همین طریق با رنگ‌های روشن‌تر طراحی شوند. چرا که این یکی از ملاحظات زیبایی‌شناسی است که طراح برای طراحی داخلی ویلا باید در نظر داشته باشد.

در نهایت، حتی کمترین آگاهی از تأثیر نور طبیعی در طراحی ویلا می‌تواند با تصمیم‌های طراحی متنوعی یاری‌رسان باشد. حتما بین خانه‌ای که تنها در سه ماه سال زیبا به نظر می‌رسد با یک خانه که در تمام سال به نحو خوشایندی زیبا به نظر می‌رسد تفاوتی وجود دارد.

خودتان امتحان کنید. عمل ساده‌ی چیدمان گوشه‌ها و فضاها و مدیریت آن‌ها رایگان است و هر کسی از پس آن برمی‌آید. خواهید فهمید که این روشن‌ترین و تأثیر گذارترین اقدام در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی است که تا کنون انجام داده‌اید.

منبع: design build ideas