نکاتی در مورد ساخت و طراحی ویلای مدرن

36
طراحی ویلای مدرن

واژهٔ «مدرن» به معنی ارتباط با عصر حاضر است. بنابراین وقتی ما از طراحی ویلای مدرن حرف می‌زنیم به آنهایی اشاره داریم که بر اساس آخرین ترندهای روز ساخته شده‌اند.
سبک‌های مختلف معماری و طراحی مدرن توسط معماران و طراحان مختلف ابداع شده است. با این حال در طراحی و ساخت ویلا نیازهای انسانی حرف اول را می‌زند. چرا که خانه، سرپناه و فضای مسکونی اصولاً اولین نیاز بشر محسوب می‌شود.

تمرکز اصلی معماری مدرن همیشه بر روی عملکرد بوده است. این را به وضوح در آثار معماران از دوره مدرن به بعد می‌توان دید. با این حال منصفانه نیست که کلاً این سبک طراحی‌ها را نازیبا قلمداد کنیم. در ادامه بیشتر در مورد زیبایی‌شناسی و اصول طراحی ویلای مدرن خواهید خواند.

‌زیبایی‌شناسی معماری مدرن

جنبش مدرن در معماری از اوایل دهه بیست میلادی آغاز شد. این جنبش به عنوان یک مخالفت با استفاده زیاد از سبک‌های قدیمی و کهنه با تزئینات پیچیده تصور شد. طراحان روز، به دنبال راه‌هایی برای ساده‌تر کردن معماری بودند. نتیجه آن پدید آمدن نوآوری‌هایی در فرم ساختارها با استفاده از متریال‌هایی مانند بتن، آهن و شیشه بود.

اینطور به نظر می‌رسد که در طراحی ویلای چوبی باید بیشتر از هر متریال دیگری محیط را در نظر بگیریم. استفاده از چوب در گذشته محدودیت‌های زیادی داشت. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی در زمینه‌ی متریال‌ها می‌توان از چوب در موقعیت‌های متفاوتی استفاده کرد.

برای مثال چوب در طراحی استخرها و فضاهای باز و آلاچیق‌ها به راحتی به کار می‌رود. در حالی که دوام آنها با متریال‌های دیگر برابری می‌کند و نگهداری آن در آن حد سخت نیست.

در حال حاضر تنوع نامحدودی برای طراحی ویلا وجود دارد. هرچند تمام آنها بر پایه‌ی اصول مشترک سادگی، عملکرد، زیبایی و عدم تزئینات اضافی ساخته می‌شوند. زیبایی طراحی مدرن به بی‌تکلفی آن است.

در طراحی ویلای مدرن باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

در سبک طراحی مدرن، تمام المان‌های طراحی باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشند. سادگی راهکار کلیدی است. سعی کنید تا حد امکان از پیچیدگی‌ها پرهیز کنید.
هرگاه در طراحی خود شک داشتید، کافی است این سؤال‌ها را از خود بپرسید:

  • – آیا شکل ویلایی که طراحی کرده‌ام معقول است؟
  • – آیا نور از طبیعی کافی بهره‌مند است؟
  • – حریم خصوصی فضاهایی مانند حمام و اتاق خواب رعایت شده است؟
  • همچنین لازم است حتماً در مورد رنگ‌ها و متریال ایده‌ای داشته باشید.

سازمان‌دهی فضایی در طراحی ویلای مدرن

سازماندهی فضایی در طراحی ویلای مدرن

سازماندهی فضاها در طراحی معماری از اهمیت بالایی برخوردار است. در طراحی ویلای مدرن ، استفاده حداکثری از فضاها حرف اول را می‌زند. هویت کلی فضاها را نیز نباید فراموش کنیم. طراحی فضاهای مسکونی مستلزم شناخت نیازهای انسانی است.

ما به فضاهای مختلفی برای زندگی نیاز داریم. آشپزخانه، نشیمن، هال و پذیرایی، سرویس‌ بهداشتی و حمام فضاهای مورد نیاز در یک خانه‌ی معمولی هستند. وسعت و تعداد این فضاها در شرایط مختلف فرق می‌کند اما ماهیت آنها یکی است.
برای مثال در فضاهایی مثل اتاق خواب بحث حریم خصوصی بیشتر مطرح است. نشیمن جایی است که افراد خانواده در آن وقت می‌گذرانند. آشپزخانه باید از نور و تهویه مناسب برخوردار باشد.
با در نظر گرفتن این نیازها باید نحوه طراحی را بسنجیم. یک طراح خوب از تمام امکانات در دسترسش استفاده می‌کند.

برای مثال طراحان مختلف از شیب زمین استفاده‌های نوآورانه‌ای کرده‌اند. حضور درخت‌ها و طبیعت در طراحی نیز می‌تواند به جذابیت هر چه بیشتر آن کمک کند.

طراحی سبز

بحث انرژی و جلوگیری از اتلاف آن در معماری این روزها بسیار مطرح است. معماری پایدار (Sustainable Architecture) در سال‌های اخیر دغدغه‌ی بسیاری از معماران و طراحان مدرن بوده است.

در طراحی ویلای مدرن مطابق با اصول معماری پایدار، باید منابع در دسترس را در نظر گرفت. استفاده از انرژی طبیعی موجود مانند نور خورشید، باد و باران نیز اهمیت زیادی دارد.
طراحی سبز، طراحی همساز با طبیعت و اقلیم است. آنها بناهایی هوشمند هستند که انرژی مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند.
هرچند این بحث هنوز در کشور ما مورد استقبال آنچنانی قرار نگرفته است. اما نمونه‌های زیادی از طراحی ویلا در شمال یا شهرهای دیگر می‌توان دید که در آنها به اصول معماری سبز توجه شده است.

معماران بزرگ ایرانی سعی دارند با طراحی سبز نقشی در زیبایی و حفظ محیط زیست داشته باشند.

طراحی نما

طراحی نما

نما در طراحی ویلای مدرن موضوع مورد بحث دیگری است. شیشه، بتن یا آجرهای نما در طراحی یک نمای مینیمالیستی نقش عمده‌ای دارند. اما در استفاده از تمام این موارد باید شرایط اقلیمی و فرهنگی منطقه را در نظر گرفت.

نماهای مدرن، معمولاً نماهای سبکی هستند. از آن جهت که در آنها شیشه زیادی به کار رفته و وجود تراس‌های سرتاسری و جلو و عقب‌رفتگی‌ها حجم‌های متفاوتی به وجود می‌آورد.
با بررسی نمونه‌کارهای طراحان مدرن می‌توانیم به اشتراکاتی در این زمینه دست یابیم.

نماهای زنده از ترندهای جدید طراحی محسوب می‌شوند. این نماها با ظاهری جذاب، از عناصر زیبایی‌شناختی مدرن محسوب می‌شوند. تأثیر چشم‌نواز آنها در نما را نمی‌توان نادیده گرفت. این نوع نماها بسیار متمایز و منحصر به فرد هستند. علاوه بر این به عنوان یک عایق حرارتی نیز نقش خوبی ایفا می‌کنند.

نماهای سبز به همراه از شیب طبیعی زمین در کارهای بسیاری از معماران بزرگ دیده می‌شود. در بسیاری از آثار معماری، طراحی با طبیعت به نحوی ادغام شده است که انگار بنا هم جزئی از طبیعت است.

تعرفه و قیمت طراحی ویلا

با توجه به پایدار نبودن اوضاع اقتصادی نمی‌توان تعرفه‌ی ثابتی برای طراحی ویلا و فضاهای مسکونی در نظر گرفت. این موضوع به عوامل زیادی مانند زیر بستگی دارد.

  • مساحت محوطه ویلا
  • مساحت ویلا
  • موارد و خواسته‌های کارفرما
  • منطقه ویلا
  • نوع توپروگرافی زمین
  • سبک طراحی ویلا

هزینه‌ طراحی ویلا در شرکت معماری شیپ با توجه به سبک آن هم به عوامل زیادی بستگی دارد. این عوامل عبارتند از:

  • تعرفه طراحی پلان معماری ویلا
  • قیمت طراحی فاز 2 معماری
  • هزینه طراحی محوطه ویلا
  • هزینه دکوراسیون داخلی ویلا