6 نکته ضروری که برای طراحی ساختمان اداری کارخانه باید بدانیم!

151

یکی از بخش‌های مهم و تأثیرگذار در هر کارخانه، بخش اداری آن است که کلیه فعالیت‌های اداری، طراحی، ایده‌پردازی، جلسات مدیریتی، آموزش و غیره در آن صورت می‌گیرد. فضای پیرامون بخش اداری در کارخانجات، معمولاً خالی است و به همین دلیل امکان طراحی ساختمان اداری کارخانه به شکلی حرفه‌ای، زیبا و مبتنی بر به‌روزترین آموزه‌های معماری وجود دارد. یکی از سوالاتی که بسیاری از مدیران و صاحبان کارخانجات مطرح می‌کنند این است که برای طراحی قسمت اداری کارخانه، باید چه نکاتی را مد نظر قرار دهیم تا بتوانیم به بهترین ساختار برسیم؟

در ادامه این مقاله تصمیم داریم 6 مورد از نکات ضروری و تخصصی را که برای طراحی و ساخت ساختمان اداری کارخانه باید بدانیم، مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم. در صورتی که شما هم برای طراحی اداری با نوعی ابهام و عدم قطعیت روبرو هستید و دوست دارید با اصول و ایده‌های طراحی این بخش حیاتی از کارخانه آشنا شوید، پیشنهاد می‌شود که تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

طراحی ساختمان اداری کارخانه

1. توجه به نوع عملکرد افراد؛ مهم‌ترین نکته در طراحی ساختمان اداری کارخانه

اگر می‌خواهید قسمت اداری کارخانه را به صورت هوشمندانه طراحی کنید، بیش از هر چیز باید به نوع عملکرد و همکاری بین کارکنان اداری سازمان توجه داشته باشید. اگر کارکنان بخش اداری، نیاز به سکوت و تمرکز دارند، باید اتاق‌هایی طراحی کنید که سه یا چهار نفر در آن فعالیت کنند. این سبک طراحی از ارتباط بین افراد می‌کاهد و باعث می‌شود که سکوتی در بخش اداری به وجود بیاید.

یک سری از بخش‌های اداری سازمان مثل بخش فروش، ممکن است نیاز چندانی به سکوت نداشته باشند؛ بنابراین می‌توانید اتاق‌هایی با ظرفیت 10 نفر طراحی شود. هر چه در طراحی بخش اداری به نیاز و نوع همکاری کارکنان توجه کنید، فضای بهتر و کارآمدتری خواهید داشت.

2. نوع فعالیت سازمان؛ مشخص‌کننده نوع معماری و چیدمان بخش اداری

فرض کنید که یک مجموعه در زمینه آموزش موسیقی فعالیت می‌کند. آیا طراحی بخش اداری این مجموعه باید شبیه بخش اداری یک کارخانه باشد؟ قطعاً در هنگام طراحی قسمت اداری باید به فعالیت سازمان توجه کرد.

یکی از پرطرفدارترین مدل‌های طراحی قسمت اداری کارخانه، طراحی اداری صنعتی است. در این سبک، بیشتر جنبه کاربردی المان‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و طراحان توجه زیادی به مسائل تزئینی المان‌ها نمی‌کنند.

طراحی ساختمان اداری کارخانه

در سبک معماری صنعتی، عناصر قدیمی و مدرن با هم درمی‌آمیزند و فضایی منحصر به فرد را رقم می‌زنند. برخی از طراحان اداری صنعتی، خلاقیت‌های جالبی به خرج می‌دهند. به عنوان مثال فضا را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که تجهیزات مکانیکی و الکتریکی در سقف مشخص باشد و کف دفتر از جنس یا بتن باشد. این دسته از طراحان، دیوار آجرنما را به سایر دیوارها ترجیح می‌دهند.

در طراحی اداری صنعتی، نورپردازی نقش مهم دارد؛ چون معمولاً افراد فعال در بخش اداری کارخانه برای انجام کارهایی مثل طراحی یا بررسی نقشه‌ها، به نور قابل توجهی نیاز دارند. طراحان علاقه‌مند به معماری صنعتی از آویزهای روشنایی فلزی و بلند که از سقف آویزان هستند، استفاده می‌کنند.

3. توجه به سیرکولاسیون فضا؛ عاملی برای بهبود و سهولت فعالیت‌های اداری

بهتر است ترتیب فضاها و مساحت مسیرهای حرکت را به گونه‌ای طراحی کنید که افراد بدون ایجاد ترافیک در فضای اداری کارخانه رفت و آمد کنند. اگر ارباب رجوع وارد ساختمان اداری کارخانه می‌شوند، باید اتاق‌های مورد نظر آن‌ها به گونه‌ای باشد که رفت و آمدشان در فضای اداری، اختلالی در تمرکز و فعالیت کارکنان مجموعه به وجود نیاورد.

طراحی داخلی بخش اداری کارخانه

4. کاهش سطح سر و صدا؛ نکته‌ای مهم و اساسی در طراحی اداری کارخانه

یک سری از کارخانجات، فعالیت‌شان با سر و صدای زیادی همراه است. در این کارخانجات، باید ساختمان اداری را  از نظر سر و صدا، عایق‌سازی کنیم؛ چون صدای فعالیت ماشین‌آلات کارخانه، تمرکز کارکنان بخش اداری را سلب می‌کند. در این موارد می‌توانید از متخصصان حوزه صدا و عایق‌سازی کمک بگیرید تا فضای اداری بهتری برای کارکنان خود فراهم کنید.

5. توجه به روان‌شناسی رنگ؛ یکی از نکات جذاب برای طراحی ساختمان اداری کارخانه

یکی از نکاتی که باید در هنگام طراحی ساختمان اداری کارخانه مد نظر داشته باشید، روان‌شناسی رنگ و تأثیر رنگ محیط و دکوراسیون بر کارکنان است. در ادامه به تأثیر چند مورد از رنگ‌ها بر کارکنان اشاره خواهیم کرد:

  • رنگ زرد، یکی از بهترین رنگ‌های برای برانگیختن حس خلاقیت و نوآوری در افراد است. این رنگ برای محیط‌هایی که در آن برنامه‌نویسان، نویسندگان، گرافیست‌ها و هنرمندان کار می‌کنند، عالی است.
  • این رنگ برای کارخانجاتی که تنش‌های زیادی دارند مناسب است؛ زیرا آرامش و پایداری را برای محیط اداری و کارکنان به ارمغان می‌آورد.
  • رنگ سبز، آرامش طبیعت را با خود وارد محیط کاری می‌کند و خلاقیت و نوآوری را به همراه دارد. اگر کارکنان واحد اداره به تمرکز فراوانی نیاز دارند، رنگ سبز کمک فراوانی به آن‌ها خواهد کرد.
  • رنگ قرمز باعث می‌شود که افراد حاضر در محیط خیلی زود خسته شوند؛ چون این رنگ انرژی فراوانی به همراه دارد و افراد را وارد به تولید انرژی زیاد می‌کند. در نتیجه خستگی افراد را به دنبال دارد.
  • پژوهش‌ها نشان می‌دهد که استفاده از رنگ قهوه‌ای در محیط کار، تأثیر خوبی بر روحیات افراد ندارد و باعث حس بی‌تفاوتی و دل‌مردگی در آن‌ها می‌شود.
  • رنگ نارنجی، یکی از بهترین رنگ‌ها برای محیط‌های اداری است؛ چون خلاقیت و نوآوری را در افراد تحریک می‌کند و ترکیب آن با رنگ سفید، بسیار چشم‌نواز و انگیزه‌بخش است.
طراحی نما ساختمان اداری کارخانه

6. ارتباط بین نمای ساختمان اداری و فلسفه سازمان؛ نکته‌ای برای طراحی اداری کارخانه

نمای ساختمان اداری کارخانه باید با اندیشه و فلسفه حاکم بر سازمان، همخوان و هماهنگ باشد. اگر نمایی کلاسیک برای ساختمان اداری کارخانه طراحی کنید، به این معناست که تبدیل شدن به شرکتی پرقدرت و سنتی، فلسفه وجودی سازمان است. استفاده از نمای مدرن، نشان می‌دهد که کارخانه شما قرار است به سازمانی پویا و مدرن تبدیل شود.

بی‌تردید نمای ساختمان اداری، با هویت کارخانه و کسب و کار گره خورده است. طراحی نمای جذاب برای ساختمان اداری، روی نظر مشتریان در مورد بیزینس شما تأثیر دارد. سعی کنید برای طراحی و ساخت نمای ساختمان از متریال مناسب استفاده کنید. برخی از کارخانجات، شیشه را برای نمای ساختمان اداری خود ترجیح می‌دهند و برخی دیگر سنگ و شیشه یا فلز را ترجیح می‌دهند.

نورپردازی نمای ساختمان اداری هم از نکاتی است به زیبایی و جذابیت نما در ساعات شب کمک می‌کند و باعث می‌شود که ساختمان اداری کارخانه شما، شکوه و قدرت کسب و کارتان را هویدا کند.

طراحی آجری ساختمان اداری کارخانه

برای طراحی ساختمان اداری کارخانه، از نظر متخصصان و مشاوران نهایت بهره را ببرید

در این مقاله تلاش کردیم با 6 نکات حرفه‌ای و تخصصی برای طراحی ساختمان اداری کارخانه آشنا شویم. امیدواریم که با بهره‌گیری از نکات این مقاله، قسمت اداری کارخانه موردنظرتان را به فضایی جذاب و منحصر به فرد تبدیل کنید.

از آنجا که بخش اداری کارخانه، تأثیر مهمی روی پرستیژ و جایگاه شرکت در ذهن مشتریان و مراجعان دارد، توانایی طراحی زیبا و حرفه‌ای ساختمان اداری کارخانه، اهمیت فراوانی برای صاحبان کسب و کارها دارد. در صورتی که می‌خواهید ساختمانی زیبا و ناب برای بخش اداری مجموعه خود طراحی کنید، پیشنهاد می‌شود که از نظر متخصصان و مشاوران عرصه معماری نهایت بهره را ببرید.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره  از متخصصان و طراحان مجموعه ما کافی است به صفحه تماس با ما مراجعه کنید و با تعیین وقت مشاوره، مقدمات رسیدن به یک طراحی خاص و یگانه برای بخش اداری کارخانه خود را فراهم کنید.

گالری تصاویر از طراحی و معماری ساختمان اداری کارخانه