طراحی شرکت وکالت C با دیوارهایی از کتاب

15

شرکت معماری اسراء که بهترین استودیو طراحی داخلی در سال ۲۰۲۰ نام‌گذاری شد، طراحی داخلی اداری یک شرکت وکالت را بر عهده گرفت. استودیو نام این شرکت را به دلایل محرمانه، با حرف C نام‌گذاری کرد.

طراحی دفتر وکالت C
طراحی دفتر وکالت C

طراحی داخلی شرکت وکالت در دو بال انجام شده است که فرمی شبیه V را در پلان به وجود آورده و در دو طبقه گسترش پیدا می‌کند. این دو طبقه مورد نظر مطابق تمهیدات طراحی داخلی فضای اداری از طریق یک پله‌ی عریض به یکدیگر مرتبط شده‌اند. همچنین دیوارهایی از جنس چوب بلوط بدون رنگ در اطراف راه‌پله قفسه‌های کتابی را برای نمایاندن مجموعه کتاب‌های گسترده‌ی شرکت در این پروژه طراحی داخلی اداری به وجود می‌آورند.

استودیو معماری توضیح داد: «این شرکت با افتحار یکی از معتبرترین مجموعه کتاب‌های وکالت در کشور را دارد.»

«یکی از درخواست‌های اصلی برای طراحی داخلی دفتر کار ، نمایش دادن این کتاب‌ها برای استفاده‌ی کارمندان یا مراجعین بود. این امر برای ما بهانه‌ی مناسبی بود که د دکوراسیون دفتر کار از کتابخانه نه فقط برای نگه داشتن کتاب بلکه برای نمایاندن استعاری روح و سنت شرکت استفاده کنیم.»

طراحی شرکت وکالت C
طراحی شرکت وکالت C

نردبان‌های چوبی برای دسترسی آسان به کتاب‌ها بر روی چرخ‌هایی در امتداد قفسه‌ها قرار گرفته‌اند. نیمکت‌هایی با کوسن‌های خاکستری نیز در کنار راه‌پله، محلی را برای خواندن در این پروژه طراحی داخلی اداری ایجاد می‌کنند. کتاب‌ها به دکوراسیون دفتر کار ساده و بی‌رنگ متشکل از چوب و مبلمان خاکستری‌، رنگ و جلوه‌ی خاصی بخشیده‌اند.

علاوه بر استفاده حداکثری از کتاب‌ها، شرکت معماری وظیفه‌ی ایجاد فضاهای غیر رسمی زیادی را برای کارمندان که بالغ بر ۳۰۰ نفر هستند، در این پروژه طراحی داخلی اداری بر عهده گرفت. این فضاها مطابق برنامه‌های طراحی داخلی دفتر کار ، برای برگزاری رویدادهای شرکت، اعلان‌ها، سخنرانی‌ها و برگزاری جلسات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به این ترتیب، طراحی داخلی فضای اداری با چیدمان تیم‌های تخصصی در مجموعه اتاقک‌ها و میزهای کاری انجام شد که تحت عنوان خوشه یا محله نام‌گذاری شده‌اند. فضایی در میان این خوشه‌ها نیز با هدف گردهم‌آیی‌های غیر رسمی در نظر گرفته شده است.

این فضای مرکزی شامل محدوده‌ای در طبقه‌ی هم‌کف است که در بالای آن (طبقه‌ی بالاتر) یک بازشوی دایره‌ای قرار گرفته است. به منظور تکمیل دکوراسیون دفتر کار ، نیمکت‌ها و چهارپایه‌هایی نیز در این طبقه در اطراف راه‌پله کشیده شده است.

شرکت معماری گفت: «ما در میان این خوشه‌ها مطابق برنامه‌های دکوراسیون دفتر کار ، چیدمان‌های متفاوتی را در نظر گرفتیم که برای برگزاری جلسات غیر رسمی، دور همی‌ها و فضای استراحت کارمندان کاربرد دارد. این کار در طراحی داخلی فضای اداری باعث بهبود تعاملات، همکاری و حس تعلق کارمندان می‌شود.»

طراحی داخلی دفتر کار مرکزی شرکت C به متراژ ۵۰۰۰ متر مربع در داخل ساختمانی در پایتخت به طراحی شرکت معماری مکزیکی تئودورو گونزالز (Teodoro Gonzalez) انجام شده است.

شرکت معماری گفت: «این دفتر وکالت بهترین چشم‌انداز شهر را به فضاهایی مانند مهم‌ترین پارک، چپولتپک (Chapultepec) و خط آسمان آتشفانی آن به ویژه از سالن کنفرانس دارد.»

برای حفظ نور طبیعی روز و چشم‌اندازها در این پروژه طراحی داخلی فضای اداری، که توسط دیوارهای شیشه‌ای ارائه می‌شوند، شرکت معماری فضاهای کار خصوصی را در جعبه‌های شیشه‌ای واقع در ضلع بیرونی ساختمان در نظر گرفت.»

طراحی شرکت وکالت C
طراحی شرکت وکالت C

چند دفتر خصوصی نیز مطابق برنامه‌های دکوراسیون دفتر وکالت در اطراف یک تراس توسعه پیدا کرده‌اند که در تقاطع دو بال فرم Vمانند پلان در طبقه‌ی پایین‌تر قرار گرفته است. این تراس به طراحی تالر انتورنو (Taller Entorno) دارای یک کافی‌شاپ و فضای استراحتی است که با یک باغچه ادغام شده است.

شرکت معماری اسراء توسط طراح صنعتی هکتور اسراء (Hector Esrawe) در سال ۲۰۰۳ و در مکزیکوسیتی بنیان‌گذاری شده است.

این استودیو دکوراسیون دفتر کار خود را نیز در داخل سالن رقص قدیمی انجام داده است که تحت عنوان بهترین استودیو معماری سال در جایزه دیزین ۲۰۲۰ نام‌گذاری شد. طراحی استودیو برای رستوران توری سانته فه (Tori Sante Fe) نیز جایزه‌ی بهترین طراحی رستوران را در سال جاری از آن خود کرد.

عکاس: چزار بجار (César Béjar)

منبع: Dezeen