بهره گیری از رنگ های شاد در طراحی آپارتمان مسکونی

99

هدف از طراحی آپارتمان، ساخت فضایی متناسب شخصیت سرزنده صاحب خانه بوده است که علاقه مند به سفر و فعالیت های معنوی بوده و از موسیقی و ادبیات و البته تجارت لذت می ببرد. این خانه مدرن به دو بخش مجزا تقسیم شده است که یک بخش مربوط به مهمان و فعالیت های سرگرم کننده بوده و یک بخش مربوط به فعالیت های اختصاصی و فضاهای خصوصی مانند اتاق خواب می باشد. پلان باز فضای مهمان آپارتمان از یک آشپزخانه، یک سالن و یک سرویس بهداشتی مخصوص مهمان تشکیل شده است. فضای خصوصی شامل دو اتاق خواب و یک اتاق خواب مستر می باشد. تصاویری از دکوراسیون داخلی آپارتمان نشان خواهد داد که چگونه در عین استفاده از رنگ های شاد و طرح های مفرح، بخش های مختلف این بنا به یک کل منسجم با درونمایه ای انرژی بخش و شادی آفرین تبدیل شده است.

این آپارتمان 110 مترمربعی در شهر کیف کشور اکراین توسط گروه معماری 33By برای یک خانم جوان طراحی شده است.

رنگ در دکوراسیون آپارتمان

در این تصویر دید از آشپزخانه به کانتر صبحانه خوری به نمایش در آمده است که فضای سالن را در قسمت سمت چپ تصویر و فضای ناهارخوری را در قسمت راست به نمایش می گذارد. در هر یک از این فضاها از اشیا و لوازمی استفاده شده است که با رنگ های خاص نگاه را به خود جلب می کنند. هر یک از این اشیا از رنگمایه متفاوتی بهره برده است اما به دلیل درخشندگی یکسان این رنگ های مختلف و بعلاوه ایجاد فضای خنثی لازم در اطراف هر یک از آنها برای درک این رنگ ها، می توان نوعی انسجام در طراحی آپارتمان را مشاهده کرد.

مبلمان رنگی در آپارتمان

در دکوراسیون داخلی آپارتمان از چوب تیره رنگ برای طراحی بخش اعظمی از دیوارها، کف و مبلمان ها استفاده شده است اما در عین حال آپارتمان تاریک به نظر نمی رسد. جایگذاری هوشمندانه رنگ ها در این طرح ایجاد نوعی توازن کرده است. دیوارهای رنگ شده با رنگ های پاستلی مات نیز به علاوه به این طرح کمک کرده و متضمن آن است که این طرح قوی ظاهری به دور از حس خفگی و شلوغی دارد.

تابلو نقاشی دکوراسیون آپارتمان

در بالای مبل سبزرنگ یک تابلو نقاشی استفاده شده است که از چند رنگ مختلف در آن استفاده شده و ته مایه آبی رنگ آن متناسب با صندلی های اوپن مجاور این تابلو در کنار کانتر است. در کف فضای نشیمن از فرشی با یک طرح هندسی استفاده شده است که حدود فضای نشیمن را تعیین می کند. این فرش بعلاوه در کنار طرح کاشی کف آشپزخانه که طرحی متفاوت دارد قرار گرفته اما به واسطه کفسازی چوبی ساده اطراف این طرح ها، مجاورت آنها در کنار هم منجر به یک طرح شلوغ نشده است.

روشنایی در طراحی داخلی آپارتمان

در پشت کاناپه، در بالای کانتر از روشنایی هایی با رنگ های متفاوت و ارتفاع های متفاوت استفاده شده است.

فضای ناهار خوری آپارتمان

فضای ناهارخوری در آپارتمان صحنه پیچیده ای را به نمایش می گذارد. اگرچه ترکیب قوی رنگ ارغوانی و سبز کله غازی برای مبلمان و پرده این فضا به کار رفته است اما روشنایی های استفاده شده در بالای میزناهارخوری از پرداخت مس بهره برده اند. یک اثر هنری تک رنگ و سیاه و سفید نیز بر روی دیوار صورتی رنگ مجاور قرار گرفته است. در رنگ آمیزی قرنیز ها و دیوار جانبی از رنگ خاکستری مات استفاده شده که باعث می شود از عدم توازن در طراحی داخلی فضا جلوگیری شود.

دکوراسیون داخلی آپارتمان

دیوار رنگ شده به رنگ صورتی پاستلی به یک پرده سفید منتهی می شود که برای نمایش تصاویر به وسیله ویدئو پروژکتور استفاده می شود. در زیر پرده پروژکشن از کنسولی استفاده شده که رویه آن به رنگ زرد می باشد. مجموعه ای از کمدهای خاکستری رنگ نیز در کل طول جداره مجاور ساخته شده است.

رنگ در دکوراسیون آپارتمان

تصویر روی پرده پروژکشن بعلاوه از آشپزخانه نیز قابل رویت است و اجازه می دهد که سرآشپز مشغول به کار در آشپزخانه، نیز از رخدادی که در فضای نشیمن در حال وقوع است بهره برده و بتواند در گفتگوی میان مهمانان شرکت کند در عین حال که مشغول آماده سازی و پخت غذا نیز هست. کلیت طرح آپارتمان بر پایه ایجاد فضایی اجتماعی بوده و بر اساس حداکثر تعاملات طرح ریزی شده است.

طراحی داخلی آپارتمان

با اجرای یک دیوار جدا کننده در پشت کاناپه، یک راهرو ایجاد شده است. کفسازی این قسمت مشابه کفسازی آشپزخانه بوده و از کاشی بهره برده که به راحتی قابل شست و شو است. بدین ترتیب این کفسازی هم برای فضای مربوط به تهیه غذا مناسب بوده و هم برای فضایی که احتمالا در معرض کفش های پر از گل هست، انتخابی مناسب می باشد.

کف پوش در آپارتمان

یک استند دیواری برای گیاهان نیز در نظر گرفته شده که تا سقف امتداد دارد و مجموعه بزرگی از گیاهان آپارتمانی را در خود جای داده است. استفاده از این استند دیواری روش خوبی برای نمایش و در عین حال نگهداری از این گیاهان می باشد.

گلخانه در آارتمان

دیوار جدا کننده فضای نشیمن و راهرو  نیز قفسه هایی را در خود جای داده است. این قفسه ها برای جایگذاری کتاب ها و نمایش وسایل تزئینی مناسب هستند. بعلاوه این فضا برای گذاشتن ساک خرید در موقعیتی که به راحتی در دسترس باشد نیز بسیار مناسب است.

رنگ در دکوراسیون آپارتمان

کابینت های آشپزخانه که از جنس چوب زیبای گردو ساخته شده اند، درب های ساده و مسطح داشته و فاقد دستگیره می باشند. برای فر مکان مناسبی در میانه کابینت ها در نظر گرفته شده است. فضای کار مناسب میان کابینت ها نیز گزینه امنی است که بتوان ظروف داغ را بر روی آن قرار داد. دو کابینت کوچکتر در بالای این قسمت آماده سازی نیز در نظر گرفته شده که برای انبار کردن وسایل فضای مناسبی است.

دکوراسیون داخلی آپارتمان

فضای خالی بین سقف و کابینت های دیواری آشپزخانه در بالای قسمت آماده سازی با چند قفسه پر شده است. سینک ظرفشویی نیز به جای قرار گرفتن بر روی کانتر، در امتداد همین فضای آماده سازی قرار گرفته و پشت آن دیوار است. به این ترتیب از پاشیدن آب بر روی کاناپه مجاور جلوگیری می شود. یک گلدان رنگی با یک گیاه روستیک نیز برای دکور کردن کانتر در نظر گرفته شده است.

گیاه آپارتمانی

در اتاق خواب مستر از رنگ های صورتی و ارغوانی استفاده شده و ته مایه ای از رنگ سبز نیز برای روتختی به کار رفته است که مکمل رنگ سبز سرزنده گیاه قرار گرفته در کنج اتاق می باشد. گلدان این گیاه به رنگ زرد روشن است که متناسب با رنگ زرد اثر نقاشی روی دیوار می باشد. استفاده از طرح برگ بر روی پاتختی مجاور تخت که به صورت استنسیل روی آن کار شده است نیز متناسب با ته مایه استوایی این فضا می باشد.

اتاق خواب مستر

در فضای در نظرگرفته شده برای تعویض لباس و قفسه های لباس، بیشتر تاثیر رنگ بنفش را می بینیم. یک جداره شیشه ای برای تفکیک این فضا استفاده شده و لباس های داخل آن دیده می شود. یک سرتخت پارچه ای، یک کوسن و همینطور کنسول و درب ورودی اتاق نیز به رنگ بنفش می باشند اما استفاده از رنگ صورتی پاستلی، سفید و رنگ چوب گردو برای کفسازی باعث شده است که تعادل مناسب در استفاده از رنگ بنفش به وجود آید.

اتاق خواب رنگ بنفش

در سرویس بهداشتی مربوط به مهمانان نیز از کاشی مشابه کاشی آشپزخانه در کنار یک جداره فیروزه ای رنگ استفاده شده است.

طراحی سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی اتاق خواب مستر از پالت رنگی آرام تر و خنثی تری بهره برده است.

طراحی حمام

شرکت معماری شیپ

منبع: home-designing.com