نمونه اداری با پارتیشن نیمه شفاف و خلاقانه

56

در این مطلب برای نمونه طراحی داخلی اداری قصد داریم به جزئیات طراحی داخلی اداری دفتر Fliwpolis در آمستردام بپردازیم که در نگاه اول با پارتیشن نیمه شفاف و خلاقانه‌‌‌ ببیننده را به سمت خود می‌کشاند. در واقع در این طرح، پرده‌های نیمه‌شفاف و ردیفی از ستون‌های سفید به جداسازی فضاها کمک می‌کنند اما برای طراحی داخلی اداری این دفتر معاملات املاک که توسط استودیو معماری محلی Space Encounters انجام شده است، کافی نبوده و خلاقیت بیشتری در آن به کار رفته است.

نمونه طراحی داخلی اداری

موقعیت و چالش طراحی دفتر Fliwpolis در آمستردام

فضای اداری در مساحت ۵۵۰ متر مربع انجام شده است و در واقع  در بخش شلوغ آمستردام، به نام Flowpolis ، یک خانه برای توسعه‌‌ی املاک و مستقلات ارائه می‌دهد.

در این نمونه طراحی داخلی اداری چالشی که معماران با آن روبه‌رو بودند ایجاد فضای بزرگی بود که بدون از دست رفتن حس دلبازی و جا دار بودن بتوانند روی آن جداسازی انجام بدهند. معماران برای این دستیابی به این منظور و بر طرف کردن چالش به سمت تلفیقی از دیوارهای باز و پرده‌های قابل حرکت نیمه‌شفاف رفتند. 

پارتیشن نیمه شفاف

توضیحات معماران

توضیحات معماران این گونه است که: «فضا امروزه پدیده‌ای نایاب در طراحی داخلی است. به نظر می‌رسد از همان زمان که برای هر نفر یک متر مربع در نظر گرفته شد، شرکت‌ها با هم شروع به رقابت کردند تا هزینه کمتری برای فضا پرداخت کنند.»

«بنابراین برای بزرگ نگه داشتن اندازه‌ی بزرگ دفتر کار به طور قابل توجه اما با توجه به حفظ فضای صمیمی به طور هم‌زمان، ما هر فضا را با هویت خودش تعیین کردیم و آنها را با استفاده از پرده‌های نیمه شفاف از هم جدا ساختیم.»

طراحی داخلی اداری دفتر Fliwpolis-03

طراحی داخلی دفتر با پارتیشن نیمه شفاف

در این نمونه طراحی داخلی اداری که پیش روی‌تان است کارمندان از یک راهرو به رنگ آبی نیلی وارد می‌شوند که با نورپردازی نواری LED تعبیه‌شده در راستای خط سقف و کف روشن شده است. پرده‌ای پلاستیکی، مشابه آنچه در کارخانه‌های صنعتی دیده می‌شود، در انتها آویزان است.

معماران این طرح می‌گویند: «راهرو مانند یک بازیابی ذهنی عمل می‌کند. بازدیدکنندگان را محاصره می‌کند و ورودی دفتر را با طیف رنگ‌ها و نور قاب می‌گیرد.»

پرده‌های نیمه‌شفاف دوباره اطراف اتاق استراحت پدیدار می‌شوند که در یک نقطه باریک می‌شود. این فضا توسط یک آشپزخانه از جنس تخته سه‌لا با واحدهایی به رنگ سبز زمردی و یک میز طولانی اشتراکی بسط پیدا کرده است.

طراحی داخلی اداری دفتر Fliwpolis-04

در فضای اصلی کار مجاور، ستون‌های سفید نقاشی‌ شده یک سیستم سطح بالا از پارتیشن‌ها را حمایت می‌کنند که فضا را بدون مسدود کردن دید تقسیم می‌کنند. دیوارها تا انتهای سقف بلند پیش نمی‌روند و ارتفاع آن‌ها کوتاه‌تر است تا به فضا کمک کند که ملموس‌تر و قابل مقایسه‌تر با مقیاس انسانی باشد.

وسایل مورد استفاده در نمونه طراحی داخلی اداری (دفتر Fliwpolis)

در این نمونه طراحی داخلی اداری مبلمان راحتی به رنگ سبز روشن در داخل و در جایی چیده شده‌اند که کارمندان بتوانند دیدارهای غیر رسمی داشته باشند یا به طور متناوب به اتاق‌های هیئت مدیره دسترسی داشته باشند که با پنل‌های شیشه‌ای با قاب سیاه بسته شده‌اند.

پارتیشن نیمه شفاف

چندین مورد عجیب و غریب به این نمونه طراحی داخلی اداری شخصیت می‌بخشد، از جمله یک تلویزیون نصب‌ شده در یک محفظه‌ی چوبی کمانی‌شکل، یک پیانو بزرگ، میز تنیس و یک کیسه بکس که کارمندان از آن‌ها استفاده کنند تا بتوانند استرس کاری را از خود دور کنند و آرامش داشته باشند‌. همچنین یک دستگاه قهوه‌ساز روی کانتر جزیره آشپزخانه برای استفاده‌ی کارمندان قرار دارد.

استودیو اضافه کرد: «پالت متریال با تضاد موجود فضاها با یکدیگر، حالتی آزمایشی به آن می‌بخشند.»

طراحی داخلی اداری دفتر Fliwpolis-06

منبع: Dezeen