طراحی ویلا Dolunay با سقفی عظیم و موج‌دار

95

ویژگی شاخص طراحی ویلا Dolunay کنسول سقفی موج‌دار چوبی آن است. طراحی ویلا توسط Foster + Partners در موغله ترکیه به نحوی انجام شده است که فضای ساحلی ناهموار سایت را تکمیل کند.

ویلا مدرن مستقر در ساحل دریای اژه، اولین کار ساخت ویلا مدرن خانوادگی توسط تیم طراحی Foster + Partners ، بعد از تکمیل خانه Leedon Park در سنگاپور و در سال ۲۰۰۶ می‌باشد.

سقف چوبی عظیم موج‌دار ویلا Dolunay به این خاطر طراحی شده است که مانند امتداد محیط صخره‌ای و ساحلی سایت ظاهر شود.

تراس‌های آن با سقف معلق موجود در طراحی ویلا ، که کنسولی به پهنای ۷/۵ متر است، محافظت شده‌اند. این سقف عظیم به تیرهایی سازه‌ای از چوب بلوط تکیه دارد که بر روی ستون‌های فولادی قرار گرفته‌اند و با همکاری Blumer Lehmann طراحی شده‌اند.

مدیر شرکت معماری Foster + Partners گفت: «ما مجذوب منظره بومی اطراف سایت بودیم و می‌خواستیم آن را به طراحی داخلی ویلا بکشانیم و به شکل مؤثری ساختمان را در منظره اطراف پنهان کنیم.

وی افزود: «با وجود این که این ناحیه در فصل تابستان خیلی گرم است، ما می‌خواستیم که ساختمان بتواند به طور طبیعی نفس بکشد.»

«حیاط خلوت‌های طراحی شده در داخل ویلا ، امکان حرکت نسیم غالب دریا در داخل ویلا را فراهم می‌کنند. این‌ها ایده‌های ساده‌ای برای طراحی و ساخت ویلا هستند که به شکلی زیبا در کنار هم قرار گرفته‌اند.».

فضای بزرگ شفاف در بخش شمالی ویلا ، به سمت دریا باز شده و پذیرای نسیم روح‌بخش ساحلی است.

طراحی ویلا Dolunay ، دو طبقه را در بر می‌گیرد که به دو بخش خصوصی و فضاهای اشتراکی محاصره‌شده با باغچه‌های محوطه‌سازی شده تقسیم می‌شود. این باغچه‌های موجود در طراحی و اجرای ویلا ، دارای گیاهان معطری مانند آویشن و اسطوخودوس هستند که برای ایجاد تجربه‌ای چندحسی انتخاب شده‌اند.

خانه در سمت شمال از طریق راهرویی پر پیچ و خم قابل دسترسی است که در آن فضا به صورت مکانی بسته و کم ارتفاع در می‌آید.

مقیاس کامل طراحی ویلا با پیروی از شیب و توپوگرافی سایت در سمت جنوبی به دست می‌آید. جایی که ویلا به سازه‌ای دوطبقه مبدل می‌شود که بخشی از آن داخل منظره تعبیه شده است.

تغییر غیر منتظره بین دو طرف یک طبقه و دوطبقه ویلا از خارج بر روی متریال‌های به کار رفته در نمای ویلا تأثیر گذاشته است.

ضلغ شمالی بدون پنجره ویلا با صفحات سنگی و بتنی پوشیده شده است. در حالی که ضلع جنوبی رو به دریا دارای فضای بزرگ شفاف و شیشه‌ای است.

دستیار شرکت معماری Niall Dempsey گفت: «بین بخش عمومی و خصوصی در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا یک شکاف واقعی وجود دارد.»

«حس کشف و شهود و غنای تجربه با نحوه تغییر شکل فضاها هنگام گشت و گذار در اطراف سایت به دست می‌آید.»

ورودی اصلی در طراحی داخلی ویلا ، مراجعه‌کنندگان را به مستقیماً به سمت مرکز ویلا هدایت می‌کند که در آن بخش‌های خصوصی در ضلع شرقی و بخش‌های عمومی در غرب قرار گرفته‌اند.

در این بخش طراحی دکوراسیون داخلی ویلا ، راه‌پله‌ای مارپیچ وجود دارد که از سنگ آهک قرص و محکم پرتغالی ساخته شده است و دسترسی به طبقه هم‌کف را فراهم می‌کند.

در طول نمای رو به جنوب ویلا، پنجره‌های شیشه‌ای کشویی امکان باز شدن دارند. تا به این طریق دسترسی به تراس سرپوشیده فراهم شود.

این تراس‌ها ارتباط محیط بیرون و فضای داخلی ویلا را ممکن می‌سازند و همچنین به گردش هوا و تهویه طبیعی خانه کمک می‌کنند.

این تراس خارجی اصلی به فضاهای نشیمن اشتراک متصل می‌شود و با یک استخر شنای طولی نیز ارتباط دارد.

طراحی داخلی ویلا با پالت متریال طبیعی تکمیل شده است. سنگ، چوب، چرم و برنز متریال‌های غالب مورد استفاده در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا هستند.

بسیاری از سطوح نهایی به صورت سفارشی ساخته شده‌اند. از جمله درهای چوبی سفت و سخت منبت‌کاری شده و کاشی‌های سرامیکی و روشویی‌های موجود در سرویس‌های بهداشتی را می‌توان نام برد.

طراحی داخلی ویلا با یک “غرفه غروب خورشید” تکمیل شده است که در نزدیک‌ترین جا به ساحل قرار گرفته است.

این غرفه همچنین دارای متریال ساده شامل دیوارهای سنگی، میزهای چوبی و سقفی ساخته شده از بامبو است.

Foster and Partners یک شرکت معماری با دفاتری جهانی و چندین دفتر مرکزی در لندن است. این شرکت در سال ۱۹۶۷ توسط نورمن فاستر تأسیس شد.

دیگر پروژه‌های اخیر این استودیو شامل یک برج لوکس مسکونی در لندن، بلندترین ساختمان فیلادلفیا و یک اپل استور در میامی با سقفی سفید و موج‌دار است.

عکس‌ها از: Nigel Young/Foster + Partners

منبع: Dezeen